اعضای شورای رقابت درحالی از اولین مجوز افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ رونمایی کردند که اشکالات این فرمول تبعاتی را برای دو طرف عرضه و تقاضا بهدنبال دارد. این تبعات اجازه نمیدهد تا صنعت و بازار خودرو روی آرامش را ببینند؛ آن هم در سالی که بهنام تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها نامگذاری شده است.
اینتل تأیید کرد که 600 میلیون دلار در امر تحقیق و توسعه واحد فناوری خودران «Mobileye» و 10 میلیارد دلار نیز برای ساخت یک کارخانه جدید تولید تراشه در سرزمین های اشغالی سرمایه گذاری خواهد کرد.
وزارت صمت در شرایطی از بسته رفع موانع تولید در سال ۱۴۰۰ رونمایی کرد که تولید خودرو از جمله صنایع مزیتدار در بسته مانعزدایی، از وزن و اهمیت خاصی برخوردار شده است. با این حال مسیر تسهیلاتدهی، برای رونق تولید خودرو در بسته یادشده مورد تاکید قرار گرفته است. درحالیکه بدون آزادسازی قیمت خودرو این مسیر صنعت را وارد بیراهه میکند.
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت میگوید، مبنای اصلی فرمول قیمت گذاری خودرو شورای رقابت، باعث شده توان تاثیرگذاری بر بازار و کاهش مشکلات خودروسازان را نداشته باشد.
طی حدود سه سال گذشته نرخ ارز پیشروی تعیین قیمت بازارها از جمله خودرو بوده است، به تعبیری نرخ ارز بهعنوان حسگر قیمت خودرو در بازار عمل کرده بهطوریکه با نوسان نرخ ارز، قیمت بازاری خودرو روند افزایشی یا نزولی به خود گرفته است .با این حال همراه با کاهش نرخ ارز طی روزهای گذشته این سوال مطرح شده که آیا کاهش قیمت خودرو در مبدا نیز میتواند قابل انتظار باشد؟