Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
جالب است بدانیم!

قوانین استفاده از صندلی کودک در کشور های مختلف

چهارشنبه | ۱۳۹۷/۰۶/۱۴ - ۰۷:۲۶ | کد خبر: CP- ۷۷۵۲ | سرویس: دانستنیهای خودرویی
کارپرس:
استفاده از صندلی کودک در خودروها یکی از قوانین راهنمایی و رانندگی است که در بسیاری از کشورهای جهان اجرا می‌شود و در ایران نیز چند وقتی است برخی شایعاتی درباره تصویب قانونی منتشر شده که براساس آن استفاده از صندلی کودک برای کودکان زیر ۱۰ سال در انواع خودروهای شخصی اجباری شده ؛ گرچه این شایعه تایید نشد و فعلا همان استفاده از صندلی کودک برای بچه‌های بسیار کم‌سن‌تر توصیه می‌شود.
به گزارش کارپرس،  قوانین و شرایط استفاده از صندلی کودک در خودروها در کشورهای مختلف که قانونی در این باره دارند، متفاوت است، در برخی کشورها این شرایط تنها مشمول نوزادان و شیرخواران می‌شود و در برخی دیگر از کشورها سن استفاده از صندلی کودک شامل تمامی افراد زیر ۱۷ سال است.

در ادامه مروری بر قوانین کشورهای مختلف درباره شروط استفاده از صندلی کودک براساس شاخص‌های سازمان جهانی بهداشت، کمیسیون حرکت، حمل و نقل و امنیت جاده ای اروپادر این باره شده است که در پی می آید:

انگلیس و پرتغال

در این کشورها تمامی کودکان زیر ۱۲ سال ملزم به استفاده از صندلی کودک در خودروها هستند و تنها در صورتی که کودکان زیر ۱۲ سال بیش از ۱۳۵ سانتی متر قد داشته باشند، نیازی به اجرای این قانون نیست. پس از این سن کودکان می توانند از صندلی های عادی خودرو استفاده کرده و تنها کمربند ایمنی خود را ببندند. همچنین در تاکسی ها نیز کودکان زیر ۱۲ سال می توانند تنها در صندلی عقب و بدون نیاز به استفاده از صندلی کودک نشسته و کمربند خود را ببندند.

ایرلند

در ایرلند تمامی کودکان کوتاهتر از ۱۵۰ سانتیمتر یا کمتر از ۳۶ کیلوگرم باید از صندلی خودروی مناسب با قد و وزن خود در صندلی عقب خودرو استفاده کنند. همچنین استفاده از صندلی خودروی کودک در صندلی جلو با ایربگ های فعال غیرقانونی بوده و جریمه در پی دارد. اطمینان از ایمنی کامل برای تمام سرنشینان زیر ۱۷ سال خودرو الزامی است. البته تمامی کودکان از استفاده از صندلی کودک در تاکسی ها معافند.

فرانسه

تمام کودکان زیر ۱۰ سال یا کوتاهتر از ۱۳۵ سانتیمتر ملزم به استفاده از صندلی کودک بوده و استفاده از صندلی های جلوی خودرو برای کودکان تنها در صورتی مجاز است که خودرو فاقد صندلی عقب بوده و ایربگ خودرو نیز غیر فعال شده باشد. در فرانسه نیز استفاده از صندلی کودک خودرو برای کودکان در تاکسی‌ها اجباری نیست.

اسپانیا

تمامی کودکان زیر ۱۸ سال یا کوتاهتر از ۱۳۵ سانتی‌متر ملزم به استفاده از صندلی کودک در صندلی های عقب خودرو هستند. تنها در صورتی که خودرو فاقد صندلی عقب بوده یا در صندلی های عقب خودرو صندلی‌های کودک دیگری نصب شده باشد که فضای کافی برای نصب یک صندلی دیگر وجود نداشته باشد، می توان یکی از صندلی های کودک را با غیر فعال کردن ایربگ ها در صندلی جلوی خودرو نصب کرد. کودکان در این کشور مجبور به استفاده از صندلی های کودک در تاکسی ها در فضای داخل شهر نیستند، اما در صورتی که تاکسی از فضای شهری خارج شود، استفاده از این صندلی ها در تاکسی نیز الزامی خواهد بود.

آلمان

استفاده از صندلی های کودک در خودروها برای تمامی کودکان زیر ۱۲ سال یا کوتاه‌تر از ۱۵۰ سانتیمتر الزامی بوده و این کودکان موظف به استفاده از این صندلی ها حتی در تاکسی‌ها هستند.

ایتالیا

تمامی کودکان کوتاه‌تر از ۱۵۰ سانتیمتر بدون در نظر گرفتن وزن و سن‌شان ملزم به استفاده از صندلی های کودک در صندلی های عقب خودروها هستند. در صورتی که خودرو فاقد کمربند ایمنی باشد کودکان زیر ۳ سال نمی توانند سوار این خودروها شوند. البته استفاده از صندلی های کودک خودرو در تاکسی ها اجباری نیست.

هلند

همه کودکان زیر ۱۳۵ سانتی‌متر باید از این صندلی ها یا در صندلی های عقب یا جلو استفاده کنند. البته صندلی های کودکان زیر ۳ سال فقط می‌تواند در صندلی‌های عقب خودرو نصب شود. در تاکسی ها نیز کودکان بالای ۳ سال می‌توانند در صندلی عقب و تنها با بستن کمربند ایمنی و کودکان زیر ۳ سال در صندلی عقب با کنترل بزرگسالان بنشینند. کودکان بلندتر از ۱۳۵ سانتی‌متر نیز می‌توانند با بستن کمربند ایمنی در صندلی جلو بنشینند.

دانمارک

استفاده از صندلی های کودک در صندلی عقب خودرو برای تمامی کودکان کوتاهتر از ۱۳۵ سانتی متر الزامیست. البته در صورتی که ایربگ‌ها غیرفعال باشد، می توان این صندلی ها را در صندلی جلو نیز نصب کرد. در صورتی که کودکان زیر ۱۵ سال از ایمنی کافی شامل صندلی کودک و کمربند ایمنی مناسب سن و قدشان برخوردار نباشند، راننده جریمه خواهد شد. در تاکسی ها استفاده از صندلی کودک اجباری نبوده اما کودکان ملزم به نشستن در صندلی های عقب هستند.

کرواسی

برای کودکان زیر ۵ سال استفاده از صندلی کودکِ خودرو در این کشور الزامی است. کودکان زیر ۱۲ سال مجاز به نشستن در صندلی های جلوی خودرو نبوده و باید کمربند ایمنی خود را در صندلی‌های عقب ببندند. البته یک استثنا در این قوانین وجود دارد. به طوری که صندلی کودکان زیر ۲ سال می تواند در صورت مناسب نبودن فضای صندلی های عقب خودرو و با غیرفعال کردن ایربگ ها در صندلی جلوی خودرو نصب گردد. همچنین کودکان زیر ۱۲ سال می‌توانند بدون استفاده از صندلی های کودک در صندلی‌های عقب تاکسی بنشینند.

آلبانی

کودکان زیر ۱۲ سال ملزم به استفاده از صندلی کودک بوده و در صورتی که بخواهند آن را در صندلی جلوی خودرو نصب کنند باید ایربگ ها غیرفعال باشد. صندلی های کودکان زیر ۴ سال نیز فقط باید در صندلی های عقب خودرو نصب شود. همچنین کودکان زیر ۱۲ سال در تاکسی مجبور به استفاده از صندلی کودک نیستند اما باید تنها در صندلی‌های عقب تاکسی بنشینند.

مالت

کودکان کوتاهتر از ۱۳۵ سانتیمتر صرف نظر از وزن و سن باید از صندلی کودک خودرو استفاده کنند. کودکان زیر ۱۳ سال فقط مجاز به نشستن در صندلی های عقب خودرو هستند. در تاکسی‌ها اما نیازی به استفاده از صندلی کودک نیست.

اتریش

تمامی خودروها در اتریش ملزمند برای سرنشینان زیر ۱۴ سال یا کوتاه‌تر از ۱۵۰ سانتی‌متر به کمربندها و محافظ های مخصوص کودکان مجهز شوند. در غیر این صورت جابه‌جایی کودکان زیر ۱۴ سال با خودرو غیرقانونی است. در تاکسی ها اما تمامی کودکان زیر ۱۴ سال و کوتاه تر از ۱۵۰ سانتیمتر مجبور به استفاده از صندلی های کودک هستند.

یونان

در این کشور تمامی کودکان کوتاهتر از ۱۳۵ سانتی‌متر باید از صندلی‌های کودک در خودروها استفاده کنند. این صندلی‌ها تنها در صورتی می توانند در صندلی جلوی خودرو نصب شوند که ایربگ های خودرو غیرفعال باشند. در عین حال رعایت نکات ایمنی همچون استفاده از صندلی‌ها یا کمربندهای ایمنی مخصوص کودکان برای کودکان زیر ۱۵ سال الزامی است. در تاکسی ها نیز استفاده از این صندلی ها الزامی نبوده اما کودکان باید در صندلی‌های عقب تاکسی بنشینند.

نروژ و ترکیه

تمام کودکان زیر ۱۵۰ سانتی متر یا ۳۶ کیلوگرم (حدوداً ۱۲ ساله) باید از صندلی کودک در صندلی های عقب خودرو استفاده کنند. برای کودکان زیر ۱۷ سال رعایت تمامی نکات ایمنی در خودروها الزامی است. در تاکسی نیز تمامی کودکان از استفاده از صندلی های کودک معافند. همچنین در نروژ تمام کودکان زیر ۱۰ سال باید فقط در صندلی‌های عقب خودرو بنشینند.

کانادا و آمریکا

در کانادا و ایالات متحده آمریکا قوانین استفاده از صندلی کودک در خودروها در هر ایالت با ایالات دیگر متفاوت است. اما در همه ایالاتِ این دو کشور، استفاده از این صندلی ها بسته به قد، وزن و سن کودک الزامی است. به عنوان مثال در ایالت کالیفرنیای آمریکا کودکان زیر ۸ سال یا زیر ۱۵۰ سانتیمتر موظف به استفاده از این صندلی ها هستند. و در سنین بالاتر بستن کمربند ایمنی کفایت می‌کند. این قوانین در مورد تاکسی ها نیز در هر ایالتی از این دو کشور متفاوت است.

جامائیکا و کشورهای حوزه کارائیب

قوانین استفاده از صندلی کودک در خودروها در این کشورها متفاوت است. اما در بیشتر این کشورها استفاده از صندلی های کودک برای کودکان زیر ۴ سال الزامی بوده و کودکان زیر ۱۲ سال باید در صندلی های عقب خودرو بنشینند. در تاکسی نیز استفاده از صندلی کودک اجباری نیست.

استرالیا

تمامی کودکان زیر ۷ سال ملزم به استفاده از صندلی های کودک هستند. کودکان بین ۷ تا ۱۶ ساله که برای بستن کمربند ایمنی جثه کوچکی دارند نیز باید از صندلی های کودک استفاده کنند. کودکان ۷ ساله و بزرگتر تنها می‌توانند در صورت غیرفعال بودن ایربگ‌ها در صندلی جلوی خودرو بنشینند. این قوانین در مورد تاکسی ها در ایالات مختلف استرالیا متفاوت است.

نیوزیلند

تمامی کودکان زیر ۷ سال ملزم به استفاده از صندلی های کودک هستند. استفاده از این صندلی ها برای کودکان بین ۷ تا ۱۴ ساله‌ای که جثه کوچکی دارند نیز توصیه می‌شود. کودکان بالای ۷ سال تنها در صورتی می‌توانند در صندلی جلوی خودرو بنشینند که ایربگ‌ها غیرفعال باشند. در تاکسی ها نیز استفاده از صندلی کودک الزامی نیست.

آفریقای جنوبی

استفاده از صندلی های کودک در تمامی کودکان زیر ۸ سال در این کشور الزامی است و در تاکسی نیز در صورتی که صندلی کودک خودرو در دسترس نباشد، کودکان زیر ۸ سال می توانند بدون استفاده از آن در صندلی‌های عقب تاکسی بنشینند.

مراکش

برای کودکان زیر ۴ سال باید از صندلی کودک که تنها در صندلی عقب خودرو می‌توان نصب کرد استفاده شود. اما تاکسی‌ها مجبور به استفاده از این صندلی ها نیستند. همچنین تمامی کودکان زیر ۱۲ سال تنها مجاز به نشستن در صندلی عقب خودرو هستند.

مصر

استفاده از صندلی کودک در خودروها به طور کلی در مصر الزامی نیست. اما کودکان زیر ۷ سال مجاز به نشستن در صندلی جلوی خودرو نیستند.

هند

در هند هیچ قانونی مبنی بر لزوم استفاده از صندلی های کودک در خودروها وجود ندارد. با وجود این که در سال ۲۰۱۳ میلادی دولت هند قرار بود قوانینی جدید در این زمینه معرفی کند، هنوز هیچ اقدامی در این ارتباط صورت نگرفته است.

ژاپن

استفاده از صندلی کودک در خودروها برای کودکان زیر ۶ سال در ژاپن الزامی است. همچنین استفاده از این صندلی ها برای کودکان زیر ۳۶ کیلوگرم و حدود ۱۲ سال توصیه شده است. در تاکسی ها رعایت این قانون الزامی نیست.

امارات متحده عربی

تمام کودکان زیر ۴ سال ملزم به استفاده از صندلی کودک در خودروها در این کشور هستند. کودکان تنها در صورتی می‌توانند در صندلی جلوی خودرو بنشینند که بزرگتر از ۱۰ سال یا بلندتر از ۱۴۵ سانتی‌متر باشند. در دبی تمام تاکسی‌ها و لیموزین‌ها ملزم به ارائه صندلی کودک خودرو به مسافران خود هستند. در باقی نقاط امارات متحده عربی استفاده از صندلی کودک در تاکسی ها الزامی نیست. در این کشور کودکان زیر ۱۲ سال باید بر صندلی عقب خودرو بنشینند.

به گزارش سایت انگلیسی میدفورمامز، رعایت قوانین استفاده از صندلی های کودک در خودروها در تمامی کشورها مطابق با قوانین آن کشور الزامی است اما باید توجه داشت به طور معمول این صندلی ها بسته به سن و وزن کودکان متفاوت بوده و در هر سن و وزنی استفاده از صندلی مخصوص همان سن و وزن کودک ضروری است.



منبع: ایسنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

قوانین استفاده از صندلی کودک در کشور های مختلف

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

عکس

تست درایو و بررسی فنی سیتروئن C3
تست درایو و بررسی فنی سیتروئن C3