جستجو در اخبار

سرویس یاد داشت


یادداشت / نیم نگاه؛

کارپرس
صنعت خودرو، نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورها به دلایل متعدد از سوی سیاستگذاران و تصمیم‌گیران کلان مورد حمایت قرار می‌گیرد و سیاست با این صنعت، رابطه و تعامل زیادی دارد.

دیدگاه / درشت تر ببینیم!

کارپرس
حالا دیگر بیش از یک سال از آغاز التهاب در بازار خودروهای وارداتی کشور می گذرد. التهابی که توانسته است ضمن گل آلود کردن آب به نفع سودجویان، نه تنها قیمت خودروهای وارداتی بلکه بازار خودروهای تولید داخل را نیز به آشوب بکشاند.

نیم نگاه؛

کارپرس
عبدالله توکلی لاهیجانی دکترای مهندسی خودرو در برهوت برنامه‌های دقیق و روشن اجرایی سیاست‌گذاران کلان صنعت خودرو، دم‌دستی‌ترین برنامه‌ای که معمولا هر از چندگاهی در مقاطع زمانی مختلف به آن توسل جسته‌اند، بحث ادغام در خودروسازان بزرگ کشور است.

نیم نگاه؛

کارپرس
خودروسازی برای اولین بار در سال ۱۳۲۶ با ورود شاسی اتوبوس از آمریکا به ایران و راه‌اندازی اتاق‌سازی اتوبوس، در کشور شکل گرفت و ۳۰ سال بعد این اتاق‌سازی به نام «ایران پیما» ثبت شد؛ این همان مسیری بود که کمپانی ولوو آن را طی کرد. در سال‌های بعد خودروسازی ایران شاهد اتفاقات گوناگونی مانند ورود قطعات SKD فیات، مونتاژ آن و شکل‌گیری خودروسازان کوچک و نوپا مانند «ایران جیپ» در سال ۱۳۳۵ بود.

شوک دوباره به بازار خودروهای وارداتی؛

کارپرس
می گویند قانون عطف به ماسبق نمی شود. اما نه در صنعت و بازار بحران زده ی خودروی ایران، چرا که مسئولین اقتصاد و صنعت دست به دست هم داده اند تا قانون امروز را به گذشته نیز تسری دهند!

نیم نگاه؛

کارپرس
دور نخست تحریم ها علیه ایران از فردا آغاز می‌شود. راه اندازی و طراحی سامانه قطعات خودرو با هدف افزایش داخلی سازی و اجرای فوری قرارداد 10 جانبه ایران خودرو به منظور طراحی و توسعه پلتفرم، دو اقدام عملیاتی است که می تواند تحریم های صنعت خودرو را بی اثر کند.

یادداشت / نیم نگاه؛

کارپرس
زنجیره خودروسازی پیشنهادی به دولت ارائه کرده است که طبق آن قیمت خودرو آزاد و تأمین ارز خودروسازان نیز از بازار آزاد انجام شود. این اقدام به دلیل انحصاری بودن صنعت خودرو به ضرر مردم خواهد بود و قیمت‌ها را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

یادداشت / نیم نگاه؛

کارپرس
به‌دنبال خروج آمریکا از برجام و برنامه این کشور برای بازگرداندن تحریم‌های سنگین مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران، این پرسش پیش آمده که آینده صنعت در ایران چگونه خواهد بود.


کارپرس
آمار منتشره از رشد اقتصادی سال گذشته کشور و سهم هریک از بخش‌ها در آن حاکی از آن است که بخش صنعت یکی از بخش‌های موثری است که با وجود زیرساخت‌های موجود، امکان ایجاد اشتغال دائم و جذب سرمایه فراوانی را داراست.


کارپرس
رصد تحولات بازار خودرو گویای یک تحول معنادار و منفعت طلبانه است؛تحولی که از حذف نمایندگان غیررسمی واردکننده خودرو آغاز و به ممنوعیت واردات خودرو به صورت CBU رسیده است.

یادداشت / نیم نگاه؛

کارپرس
بهبود کیفیت محصولات (با برند سایپا) و محصولات مشترک با شرکا نيز از آذر ماه سال ۹۶ مورد توجه گروه سايپا قرار گرفت و اين گروه خودروسازي توانست ضمن بالابردن سطح كيفيت محصولات خود موفق به ارتقا یک ستاره کیفی برای محصولات خانواده تیبا و پراید ۱۳۱ سایپا در بهمن ماه ۹۶ بشود.

یادداشت / خیلی شیک و مجلسی!

کارپرس
پیش بینی ها خیلی سریع محقق شد! البته باید خرسند بود از اینکه این موجودات غیرقابل اطمینان حداقل این بار ایرانیان را معطل نگذاشته و صراحتا اعلام کردند که انگیزه ای برای مقاومت در مقابل اخم آمریکایی ها ندارند!

یادداشت / نیم نگاه؛

کارپرس
ایران همواره در شرایط تهدید و تحریم از سوی کشور‌های متخاصم قرار داشته است و تحریم‌ها دائما اقتصاد ایران را با نوسانات و شوک‌های مختلفی رو به رو کرده است.

یادداشت / نیم نگاه؛

کارپرس
در ماه‌های اخیر قیمت خودرو روند صعودی پیدا کرده است. با توجه به جایگاه خودرو در سبد دارایی‌های خانوار بحث منطقی بودن یا توجیه‌پذیر بودن قیمت خودرو مطرح می‌شود. سوال اصلی این است که چه عواملی موجب افزایش قیمت خودرو شده است؟

یادداشت / نیم نگاه؛

کارپرس
فراخوان خودروها در سراسر دنیا به دلایل متفاوتی صورت می‌گیرد. گاه نقص فنی در خودرویی که دچار سانحه شده است، کشف می‌شود و مراجع قانونی خودروساز را ملزم به اعلام فراخوان می‌کنند.

یادداشت / نیم نگاه؛

کارپرس
به نظر می‌رسد اقدام خودروسازان برای فروش اینترنتی محصولات خود به شکل موثری به شکست انحصار و گسترش توزیع عدالت کمک کرده است.