Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تشریح کرد:

ترخیص ۱۳هزار خودرو از گمرک در چه مرحله ای است؟

دوشنبه | ۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۰۸:۰۲ | کد خبر: CP- ۱۰۴۶۸ | سرویس: واردات
کارپرس:
در ۱۲ دی ماه ۱۳۹۷ خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیز مجوز ترخیص ۱۳ هزار خودرو را صادر نموده است. بر همین اساس دولت مصوبه ای را در تاریخ ۱۶ دی ماه ۱۳۹۷ ابلاغ نمود. متاسفانه در ۲۲ روز مانده به پایان مهلت ۴ ماهه این مصوبه طبق آمار تنها ۲۰۰ دستگاه خودرو از گمرک ترخیص شده است. مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از آخرین وضعیت ترخیص ۱۳ هزار خودرو از گمرک گفت.
به گزارش کارپرس، در 12 دی ماه 1397 خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیز مجوز ترخیص 13 هزار خودرو را صادر نموده است. بر همین اساس دولت مصوبه ای را در تاریخ 16 دی ماه 1397 از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و نیز بانک مرکزی ابلاغ نمود. در حالی که همگان منتظر تهیه دستورالعمل اجرای این مصوبه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت بودند رئیس کل بانک مرکزی در مورخه 25 دی ماه 1397 طی خبری اعلام کرد با ترخیص خودروهای وارداتی که بعد از ۱۶ مرداد ۹۷ وارد گمرکات کشور شده اند مخالفت کرده است. از این رو در مصوبه جدید تاریخ ترخیص خودروها تغییر نمود. در مصوبه جدید ذکر شد: "عبارت «تا تاریخ ابلاغ این تصویب نامه» به عبارت «۱۳۹۷.۵.۱۶» اصلاح می ‌شود". بنابراین با مصوبه جدید هیات وزیران مبنای زمانی ترخیص خودورهای در گمرک مانده از تاریخ قبل از ۹۷.۱۰.۱۶ به ۹۷.۵.۱۶ تغییر کرد.

در مورخه 4 اسفند 1397 مطلبی با عنوان "فرمان ترخیص 13 هزار خودرو خاک خورده دست کیست؟" به بررسی وضعیت خودروهای دپو شده در گمرک پرداخت و طی مصاحبه ای با مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد آخرین وضعیت ترخیص 13 هزار خودرو پرسید. دادفر در آن مصاحبه عنوان نمود که با گذشت 48 روز از ابلاغ مصوبه دولت هنوز هیچ اتفاقی در ترخیص این خودروها نیافتاده است و این مصوبه در پیچ و خم مراحل ادارای گیر کرده است.

در مورخه 12 اسفند ماه 1397 مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک آخرین وضعیت خودروهای دپو شده در گمرک را تشریح نموده است. وی در حاشیه رونمایی از پنجره واحد شروع کسب و کار تصریح کرد: ترخیص خودرو‌های دپو شده در گمرک آهسته بوده و این مسیر به کندی طی می ‌شود به طوری که تاکنون از بین ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرک تنها ۲۰۰ خودرو یعنی ۲ درصد از کل خودر‌وهای توقیف شده به کشور وارد شده اند.

با توجه به اینکه مهلت اجرای مصوبه دولت 4 ماه از زمان ابلاغ می باشد، حالا و در 22 روز مانده به پایان اجرای این مصوبه ترخیص 13 هزار خودرو از گمرک، یک بار دیگر پیگیر ماجرای ترخیص این خودروها شدیم.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این رابطه گفت: در مورخه 24 فروردین ماه 1398 جلسه ای با حضور فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان بانک مرکزی، گمرک، سازمان توسعه تجارت، انفورماتیک و البته بنده به عنوان نماینده انجمن واردکنندگان خودرو در همین زمینه برگزار شد. وی افزود: در این جلسه ارقامی بالا در مورد خودروهای ترخیص شده از گمرک اعلام شد که با اعتراض انجمن واردکنندگان همراه شد و اعلام کردیم که این ارقام بالای اعلام شده در مورد ترخیص خودرو غیرواقعی است. در این جلسه ما گزارشی کامل در زمینه وضعیت خودروهای موجود در گمرک و مشکلات ترخیص آن ها ارائه کردیم و معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در جریان کار قرار گرفتند که عملاً مصوبه دولت هیچگونه خروجی نداشته است.

دادفر ادامه داد: جناب مقیمی با شنیدن اشکالات موجود بر سر راه ترخیص این خودروها در این جلسه تلاش نمودند که با تماس و مکاتبه آن ها را برطرف نمایند و ایشان برای اعضای حاضر در جلسه مقرر کردند که ظرف 48 ساعت مشکلات ترخیص خودروها حل شود. مقیمی دوباره جلسه ای را برای روز دوشنبه مورخه 26 فروردین ماه 1398 هماهنگ کردند تا در جریان روند کار و نتیجه اقدامات در زمینه رفع مشکلات قرار بگیرند. مهدی دادفر در مورد مشکلات موجود بر سر راه ترخیص این خودروها گفت: به علت عدم ارتباط سیستمی بین بانک مرکزی ، گمرک، سازمان توسعه تجارت، سازمان حمایت هنوز امکان اجرایی شدن مصوبه فراهم نشده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد اینکه آیا امیدی به ترخیص خودروها در این مدت 22 روز باقیمانده تا پایان اجرای مصوبه دولت وجود دارد یا خیر گفت: ببینید این یک تصور است که شما در این مدت کوتاه باقیمانده بتوانید کار ترخیص این خودروها را انجام دهید. همان گونه که گفتید از مهلت دولت 22 روز باقیمانده است که 5 روز نیز تعطیل می باشد. کاری که در 3 ماه و نیم انجام نشده است چگونه می خواهد در 17 روز انجام شود؟ وی ادامه داد: البته تنها امید قاطعیت و پیگیری جدی جناب مقیمی است که امیدواریم این موضوع ترخیص خودروها را به سرانجام برساند.

به هر صورت آنچه از شواهد پیداست گویا معاون وزیر صنعت به شدت پیگیر موضوع ترخیص 13 هزار خودروی دپو شده در گمرک می باشد اما به نظر می رسد این کار در 22 روز مانده به پایان مهلت مصوبه دولت کاری سخت باشد.



منبع: خبرگزاری تابناک

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

ترخیص ۱۳هزار خودرو از گمرک در چه مرحله ای است؟

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است