Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
نجفی منش تاکید کرد:

حباب ۳۰ درصدی در قیمت خودرو

یکشنبه | ۱۳۹۸/۰۳/۱۲ - ۰۸:۲۰ | کد خبر: CP- ۱۰۹۳۷ | سرویس: قیمت خودرو
کارپرس:
رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان اینکه قیمت فعلی خودرو ۲۰ تا ۳۰ درصد حباب دارد به مردم توصیه کرد فعلاً وارد این بازار نشوند چراکه جلساتی در وزارت صمت برگزار شده است که تولید را افزایش خواهد داد و به‌محض رونق تولید متضرر می‌شوند.
به گزارش کارپرس، محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی به حضور دلالان در بازار خودرو اشاره کرد و گفت: از آنجایی که بحث بازار خودرو بخش‌های مختلفی از جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، افراد زیادی نیز در این خصوص دخالت و ورود پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه تولید خودرو در سال گذشته 40 درصد کاهش داشته است، عنوان کرد: کمبود قطعات سبب شده است خودروسازان در سال جاری نیز به تولید مورد نظر خود دست پیدا نکنند و فضا برای جولان دلالان این حوزه فراهم شود.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با تأکید بر اینکه در حال حاضر یک حباب 20 تا 30 درصدی در قیمت خودروها وجود دارد به مردم توصیه کرد در این بازار حبابی وارد نشوند چرا که جلساتی در وزارت صمت برگزار شده است که تولید را افزایش خواهد داد و به‌محض اینکه کار خودروسازی رونق پیدا کند متضرر خواهند شد.

نجفی‌منش خاطرنشان کرد: علت ایجاد این حباب قیمتی، نقدینگی بالا در اقتصاد کشور است که هر روز بیش از هزار میلیارد به حجم آن افزوده می‌شود. از آنجایی که تولید کالا افزایش پیدا نکرده است، رشد نقدینگی، افزایش قیمت کالا در بازار را به‌دنبال داشته است.

وی نوسانات نرخ ارز را عامل دیگری در افزایش قیمت خودرو دانست و اظهار کرد: می‌توان گفت تغییرات نرخ ارز با تغییرات قیمت خودرو خصوصاً انواع وارداتی برابری می‌کند. افزایش قیمت ارز، مواد اولیه، دستمزد و... منجر به رشد قیمت قطعات و در نهایت خودرو شده است.

این خودروساز در ادامه عنوان کرد: سال گذشته سازمان رقابت فرمولاسیونی برای تعیین قیمت خودرو اعلام کرد که خودروسازان ناچار به تبعیت از آن شدند اما فروش خودرو با آن قیمت سبب ضرر 20هزار میلیارد تومانی خودروسازان شد.

نجفی‌منش ادامه داد: زیان سال گذشته خودروسازان سبب شد طلب قطعه‌سازان پرداخت نشود و در نتیجه قطعه‌سازان نیز به‌دلیل کاهش توان مالی قادر به تولید به‌موقع قطعات مورد نیاز خودروسازی نبودند. ازسوی دیگر تحریم‌ها موجب شد خرید قطعات مورد نیاز خودرو با افزایش 20درصدی هزینه مواجه شود.

وی با ابراز اینکه در سال جاری خودروسازی تجاری نشد، تأکید کرد: امسال تولید خودرو داشتیم اما به‌دلیل کسری و کمبود قطعات آن گونه که باید به دست مشتری نرسید. در حال حاضر بیش از 170هزار خودرو در کف کارخانه‌ها و پارکینگ آنها وجود دارد که نقص قطعه دارند. عمده آن قطعات الکتریکی هستند که سازنده آنها در دنیا تنها دو کشور هستند و به‌دلیل تحریم قادر به خرید آنها نیستیم.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در خصوص عملکرد وزارت صمت گفت: تمام کارهای این وزارتخانه از روی خیرخواهی و کنترل کردن بازار بوده است. وزارت صمت برای جلوگیری از تلاطم بازار پیشنهاد داد 30 درصد تولید خودروسازان در حاشیه بازار به‌فروش برسد که متأسفانه خیلی موفق نبود و فرصتی برای سودجویان به‌وجود آورد، البته اگر پیش‌فروش صورت نمی‌گرفت قیمت بسیار بیشتر افزایش می‌یافت.

نجفی‌منش به نقش مردم در بازار خودرو اشاره کرد و گفت: در زمان بلایای طبیعی همه مردم برای کمک عجله می‌کنند، وضعیت فعلی ما نیز با این حجم تحریم‌ها و فشارها از سوی آمریکا مانند یک بلاست که یاری همه‌جانبه مردم را می‌طلبد. در حال حاضر بیش از 90 درصد افراد برای حفظ ارزش پولشان وارد بازار خودرو می‌شوند که موجب دامن زدن بحران می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که "چرا پس از سال‌ها خودروسازی در کشور تا این حد تحت تأثیر تحریم قرار می‌گیریم؟"، تشریح کرد: یک خودرو دارای 3هزار و 300 قطعه است که هیچ کشوری قادر نیست 100درصد قطعات را تولید کند، کشور ما هم توانایی تولید چند قطعه را ندارد و به واردات وابسته است.




منبع: ایرنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

حباب ۳۰ درصدی در قیمت خودرو

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است