Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
بهتر است بدانیم!

خودروهای صفر با عطر سم!؟

دوشنبه | ۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۰۷:۲۰ | کد خبر: CP- ۴۶۶۵ | سرویس: دانستنیهای خودرویی
کارپرس:
«همه ما بوی یک خودرو نو و تازه را می‌شناسیم و بسیاری از ما از استنشاق این بوی نویی لذت می‌بریم. همین امر باعث شده است بسیاری از کمپانی‌های فعال در حوزه‌ صنعت عطر، اقدام به ساخت خوشبوکننده‌هایی کنند که می‌توانند بوی نویی را به یک خودرو کارکرده بازگردانند!
به گزارش کارپرس، اما شاید برای خیلی از افراد این سوال پیش آمده باشد که دلیل اصلی بوی نویی خودروها چیست و چرا پس از مدتی از بین می‌رود.
 
آن لاین بهتر است این گونه بگوییم که بوی نویی اتومبیل‌های صفر کیلومتر و جدید، به خاطر ترکیب بوی مواد سازنده قطعات داخلی آنهاست. اتیل بنزن، استایرن، زایلن، تری اتل بنزن و تولوئن از جمله ترکیباتی هستند که در ساخت قطعات داخلی خودروها از جمله، داشبورد و صندلی‌های اتومبیل کاربرد دارند و می‌توان دلیل اصلی بوی نویی خودروها را به آنها نسبت داد. این مواد آلی معمولا در ساخت چرم مصنوعی صندلی‌ها و همچنین چسب بین قطعات داخلی اتومبیل‌ها استفاده می‌شوند.
 
همچنین رنگ‌های استفاده شده برای پوشش سطوح قطعات داخل کابین خودروها، معمولا از نوع پلاستیکی و ترکیب با فرم آلدهید است و می‌توان این ترکیب آلی را نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد بوی نویی در خودروها دانست. به طور کلی تمام ترکیبات استفاده شده در ساخت قطعات و لوازم داخلی اتومبیل‌ها، با کمی حرارت گاز تولید می‌کنند و این گاز در واقع عامل اصلی بوی نویی خودروهای صفر کیلومتر و جدید است.

اگر شما هم از علاقه‌مندان بوی نویی خودروهای تازه و جدید هستید، شاید دوست داشته باشید بوی نویی اتومبیل مدت زمان بیشتری در داخل کابین خودرو حس شود. همان طور که گفتیم بوی نویی خودروها به دلیل ترکیب بوی مواد آلی استفاده شده در قطعات آنهاست و باید این موضوع را در نظر گرفت که این مواد در خودروهای صفر کیلومتر هنوز به حالت پایدار نرسیده‌اند و ممکن است گرمای قابل توجهی بین ملکول‌های سازنده این ترکیبات فاصله انداخته باشد.

همین امر باعث تولید گازهای فرار از این مواد می‌شود و همان طور که گفتیم این گاز دلیل اصلی حس شدن بوی نویی خودروهای صفر کیلومتر و جدید است. البته هیچ‌گاه نمی‌توان گفت که دیگر ترکیبات آلی استفاده شده در قطعات خودرو، گازی تولید نمی‌کنند و همیشه با تابش نور آفتاب و بالا رفتن دمای کلی داخل کابین خودرو، مقداری گاز از ترکیبات به کار رفته در ساختار قطعات داخلی اتومبیل تولید می‌شود اما معمولا به دلیل وجود بوهای دیگر عطر این گازها احساس نمی‌شود.

بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۰۷ توسط چند دانشگاه اروپایی صورت گرفت، گاز خارج شده از ترکیبات آلی به کار رفته در ساختار قطعات داخلی خودروها، شیمیایی و مضر هستند اما سمی نیستند. بر اساس نظر کارشناسان و محققان حوزه علوم شیمی، بوی نویی خودروها نمی‌تواند آسیبی به سیستم تنفسی یا دفاعی بدن انسان‌ها وارد کند اما اگر این بو بسیار شدید باشد یا پس از مدتی استفاده از خودرو هنوز احساس شود، نشان‌دهنده پایدار نبودن مواد آلی استفاده شده در قطعات داخل کابین اتومبیل است و گاز خارج شده از این ترکیبات ممکن است باعث به وجود آمدن ترکیبات سمی در داخل کابین خودرو شود.»



منبع: جام جم

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

خودروهای صفر با عطر سم!؟

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است