Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
در دانشگاه سمنان؛

فناوری نانو به کمک تولید سپرخودرو آمد

دوشنبه | ۱۳۹۵/۰۹/۰۱ - ۰۳:۵۰ | کد خبر: CP- ۱۵۸۶ | سرویس: تکنولوژی های جدید
کارپرس:
محقق دانشگاه سمنان با بهره‌گیری از نانوله‌های کربنی موفق به تولید یک نانوکامپوزیت پلیمری شد که از خاصیت حافظه‌داری برخوردار بوده و می‌تواند پس از تغییر شکل، به شکل اولیه‌ بازگردد. این نوع مواد در صنایع خودروسازی و هوافضا کاربرد دارد.
به گزارش کار پرس،   از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری، علوم و فناوری در قرن حاضر و در آینده به ‌طورقطع تأثیر زیادی از مواد جدید خواهد گرفت. آلیاژها و مواد حافظه‌دار یکی از این مواد نو هستند.
 
مواد حافظه‌دار به گروهی از مواد اطلاق می‌شود که این توانایی را دارند که اگر آن‌ها را تا بالای دمای ویژه‌ای گرم کنیم، قادر به بازیابی شکل اولیه‌ خود خواهند بود. مواد حافظه‌دار اغلب از جنس فلز هستند و از آن‌ها به‌عنوان آلیاژهای حافظه‌دار یاد می‌شود. یکی از معایب آلیاژهای حافظه‌دار، وزن بالای آن‌هاست که محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند. ازاین‌رو تولید پلیمرهای حافظه‌دار می‌تواند از منظرهای مختلف حائز اهمیت باشد.
 
فرزانه معماریان محقق دانشگاه سمنان با یادآوری نیاز روزافزون صنایع مختلف پلیمرها، از استحکام پایین این مواد به‌عنوان یکی از نقاط ضعف این مواد یاد کرد و گفت: این طرح با هدف رسیدن به ساختار بهینه‌ای از پلیمرهای حافظه‌دار دارای مقاومت مکانیکی بالا در برابر بارهای ضربه‌ای انجام شده است. ازاین‌رو از ترکیب دو پلیمر پلی یورتان ترموپلاستیک و اکریلونیتریل بوتادین استایرن استفاده شده و جهت بهبود خواص مکانیکی و همچنین نسبت بازگشت و ثبات شکلی آن از نانولوله‌های کربنی استفاده شده است.

وی یکی از کاربردهای مهم این نانومواد را در صنایع خودروسازی عنوان کرد و افزود: این طرح با توجه به اینکه بیشتر بر بهبود خواص ضربه‌ای و مکانیکی یک پلیمر ترکیبی حافظه‌دار تأکید دارد، می‌تواند کاربرد این پلیمرها را در صنایع مختلف افزایش دهد. به‌عنوان‌مثال، در صنایع خودروسازی یکی از معضلات شکست شدن سپر خودرو یا تغییر رنگ آن در اثر تصادف است. اگر تصادفی منجر به شکست سپر شود، مطمئناً تعویض کامل قطعه مورد نیاز است و در صورتی‌که خمیدگی آن زیاد باشد بازگرداندن آن به شکل اول با تغییر شکل واضح روبه‌رو خواهد بود. اما استفاده از این ترکیب در سپر خودرو، پس از تصادف سپر می‌تواند با حرارت دادن به شکل اولیه‌ خود بازگردد و نیازی به تعویض آن نباشد.

یادآور می شود: از این طرح یک اختراع با عنوان ' پلیمر ترکیبی حافظه‌دار ترموپلاستیک' با شماره‌ی 89259 به ثبت رسیده است.

ساخت سپر خودرو با فناوری نانو در قالب رساله‌ دکتری فرزانه معماریان و با راهنمایی عبدالحسین فریدون از دانشگاه سمنان انجام ‌شده است. این رساله تحت عنوان پایان‌نامه‌ مورد نیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه‌ توسعه‌‌ فناوری نانو نیز رسیده است.

آیین‌نامه‌ حمایت از پایان‌نامه‌های مورد نیاز صنعت در سایت nano.ir/hrdc موجود است.


منبع: ایرنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

فناوری نانو به کمک تولید سپرخودرو آمد

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است