Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
دیدگاه / نیم نگاه؛

بالا و پائین تاخیر خودروسازان در تحویل خودرو

چهارشنبه | ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ - ۰۷:۰۰ | کد خبر: CP- ۹۵۷۴ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرسسید حسین حسینی:
یکی از پر بحث ترین حواشی سال جاری در صنعت خودرو موضوع تاخیر خودروسازان در تحویل تعهدات خود بوده است. مسئله ای حساسیت برانگیز که ابتدا دامن واردکنندگان را گرفت و رفته رفته به خودروسازان وطنی نیز سرایت کرد.

کارپرس / ماجرای تاخیر در تحویل خودرو به مشتریان تا جایی پیش رفت که حتا به بروز برخی اعتراضات در کف خیابان نیز انجامید! از تجمع خریداران در مقابل شرکت های خودرویی گرفته تا مجلس و وزارتخانه ها و در نهایت سومین نمایشگاه خودروی تهران نیز به صحنه ی حضور مشتریان عصبانی تبدیل شد.

اما اصل قصه از کجا آغاز شد؟ در اصل می توان گفت این حاشیه بزرگ از یک تصمیم گیری غیر عادی و پیچیده کلید خورده است. حاشیه ای به نام توقف ثبت سفارش خودرو. طی دو سال گذشته در چند نوبت بنا بر تصمیم وزارت صنعت امکان ثبت سفارش خودرو در سایت ثبتارش مسدود و بازگشایی آن ماه ها به طول انجامید و همین موضوع در بازه زمانی کوتاهی موجب دامن زدن به سوداگری سودجویان گردید و در پله ی اول اسباب افزایش شدید قیمت خودرو را مهیا کرد و پس از مدت ها رهاسازی بازار به حال خود، اقدام دولت آمریکا در خروج از برجام و اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران و نشانه گیری صنعت خودرو کشور به عنوان نخستین مرکز حمله، نفوذ در مدیریت اقتصاد کشور و در نهایت افزایش چندین برابری قیمت ارز زخمی اساسی بر پیکره این صنعت مولد ایجاد و بحران را از محدوده ی خودروهای وارداتی به صنعت و بازار بزرگ خودروی ایران توسعه داد. از سوی دیگر پافشاری دولت بر حفظ دستوری قیمت خودرو و عدم امکان افزایش قیمت، صنعت قطعه سازی کشور را درگیر مشکلاتی بزرگ کرد تا جایی که بسیاری از قطعه سازان کوچک و بزرگ دیگر قادر به تولید و تامین قطعه برای خطوط خودروسازی نبودند...

عدم تامین قطعات و مواد اولیه از خارج کشور
یکی از موثرترین علل کاهش شدید تولید به عنوان علت اصلی تاخیر در تحویل تعهدات خودروسازان مسئله عدم امکان تبادل بانکی با شرکای خارجی است. پر واضح است که تولید خودرو و یا حتا تولید قطعات خودرویی در داخل کشور نیازمند تعاملات تجاری با شرکای خارجی است. تعامل برای خرید قطعات و یا مواد اولیه که به دلیل تحریم های آمریکا به یکباره متوقف گردید. از سوی دیگر به فرض تامین مالی به روش های مرسوم دور زدن تحریم، آمریکایی ها ترانزیت قطعات و مواد اولیه را به دقت زیر ذره بین قرار دادند و شرکت های حمل و نقل و بیمه از ترس مجازات آمریکا از حمل و نقل و پشتیبانی کالاهای به مقصد ایران سر باز می زدند. همین امر تامین نهاده های تولید را با دشواری فراوان همراه کرد و خودروسازان برای روشن نگه داشتن خط تولید خود با دردسرهای زیادی مواجه شدند.

عدم اصلاح قیمت ها
تقریبن می توان گفت اکثر عوامل دست به دست هم داده اند که کار خودروسازان گره بخورد! تحریم های خارجی از یک سو و سرعت عمل کُند داخلی از سوی دیگر موجب افزایش سرسام آور قیمت ارز و در نهایت افزایش هزینه های تولید شد اما متناسب با آن قیمت خودرو افزایش نیافت. طبیعیست تداوم فروش در چنین شرایطی به فرض پذیرش زیان انباشته نیز دوام چندانی نخواهد داشت و در نهایت خودروسازان قادر به حفظ تولید نبوده و زیانی کلان بر روی دستشان باقی ماند. تولید کاهش یافته و امکان عمل به تعهدات و تحویل خودروهای ثبت نامی رفته رفته کمتر و کمتر شد.

سدی بنام گمرک!
به جرات می توان از گمرک به عنوان یکی از موثر ترین عوامل کاهش تولید یاد کرد! تعلل در ترخیص قطعات و الزام گمرگ به اخذ مابه تفاوت ارز 3200 تومانی با ارز نیمایی خود به تلنبار شدن قطعات وارداتی انجامید و دست خودروسازان را برای تولید خالی گذاشت! عدم توانایی خودروسازان برای تامین نقدینگی که خود به دلیل کاهش شدید فروش در بدترین شرایط قرار داشت موجب گردید ملزومات تولید برای زمان بیشتری در گمرکات کشور باقی بماند.

خلف وعده شرکای خارجی
برخی از محصولات کم تیراژ و پر سود بازار که بصورت CKD در کشور مونتاژ می شد نیز اسیر خلف وعده شرکای خارجی شد و خطوط مشترک تولید از کار ایستاد. شرکت های پژو، سیتروئن و حتا رنو نیز به یکباره ایران را ترک کردند. تولید خودروهایی همچون تندر 90 و ساندرو که بسیار پر طرفدار بودند متوقف شد و بیش از 50 هزار خودروی پیش فروش شده میان زمین و هوا باقی ماند. بیش از سایرین شرکت رنو از تامین قطعه سرباز زد و تفاوت قیمت 100 درصدی میان بازار و کارخانه نیز موجب شد تا پای دلالان به سوداگری در بازار این خودروها باز شود. خریداران در جستجوی راهی برای تحویل خودروهای پیش خرید شده بودند و دلالان با سوء استفاده از شرایط با هدف افزایش فشار روی خودروسازان نفت بر آتش این بحران ریختند. جو از یک اعتراض عادی خارج و همین امیر فشار زیادی را بر افکار عمومی ایجاد و عملکرد خودروسازان را بیش از پیش زیر سوال برد!

نیاز به آرامش
امروز، صنعت خودروسازی ایران به عنوان یک صنعت مولد در شرایط وخیمی قرار دارد. شرایطی که همه ی قصور آن بر عهده خودروسازان نبوده و نیست. تحریم های خارجی از یک سو و بحران های داخلی از طرف دیگر موجب شده تا نفسهای این صنعت به شماره بیافتند! حذف وارد کنندگان از گردونه ی این صنعت به عنوان یک عامل قوی رقابت خود خطری بزرگ بشمار می رود که بر خلاف تصور برخی از مدیران می تواند از انگیزه خودرسازان داخلی برای افزایش کیفیت بکاهد. به نظر می رسد خودروسازان و بطور کلی بازیگران اصلی این صنعت در حال حاضر نیازمند آرامش و تجدید قوا برای نجات این صنعت هستند. آرامشی که ایجاد آن خود نیازمند همراهی همه جانبه حاکمیت و مردم است تا به وقتش موی اشتباهات بازیگران این صنعت از ماست اطمینان جامعه بیرون کشیده شود...

 

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

بالا و پائین تاخیر خودروسازان در تحویل خودرو

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است