جستجو در اخبار

سرویس تحلیل و گزارش


بررسی؛

کارپرس
کارنامه تولید خودروسازان کشور در سال ۹۷، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد تا مشخص شود صنعت خودرو ایران افت ۳۹ درصدی را نسبت به سال ۹۶ به ثبت رسانده است. در کنار این خبر ناخوشایند؛ اما تولید سیتروئن C۳ (یکی از محصولات پسابرجامی) را می‌توان از جمله معدود اتفاقات مثبت خودروسازی کشور در سال ۹۷ دانست. سایپایی‌ها توانسته‌اند ۲هزار دستگاه از این محصول مشترک با سیتروئن فرانسه را طی سال گذشته به تولید برسانند.

بررسی؛

کارپرس
فروش «اموال غیرتولیدی» و واحدهای «تولیدی مازاد» در شرایطی مهم‌ترین مسیر تامین نقدینگی تولید‌کنندگان خودرو ازسوی وزارت صمت شناخته شده که به‌نظر می‌رسد خودروسازان بیشتر تمایل به اخذ تسهیلات و دیگر حمایت‌های دولتی دارند تا فروش و واگذاری اموال.


کارپرس
بازار خودروی کشور طی هفته گذشته روزهای پرتلاطمی را تجربه کرد، البته این تلاطم نه در خرید و فروش خودرو بلکه در نوسان قیمتی محصولات خودروسازان اتفاق افتاد.به گفته بسیاری از دست اندرکاران بازار خودرو، بعد از تعطیلات نوروزی به رغم نبود تقاضا، قیمت بسیاری از خودروها روند صعودی به خود گرفت به‌طوری‌که در هفته جاری ۷ میلیون تومان به خودروی پژو ۲۰۰۸ افزوده شد. هر چند رکود خرید و فروش هر ساله در فروردین به جریان عادی این ماه تبدیل شده اما افزایش قیمت در نبود مشتری، امسال رکورد دیگری برای این بازار رقم زد.

بررسی؛

کارپرس
در شرایطی وزیر صمت در اظهارات چند روز گذشته خود بر هدف‌گذاری تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی خودرو در سال ۹۸ تاکید کرد که به‌نظر می‌رسد تحقق این میزان تولید در سال‌جاری با توجه به شرایط خاص سیاسی و اقتصادی کشور با الزاماتی همراه خواهد بود. آنچه مشخص است سال ۹۷ برای خودروسازی کشور سال خوش‌یمنی نبود؛ چراکه تولید با وجود تحریم‌های داخلی و خارجی سیر نزولی یافت و بازار نیز به تبع عملکرد خودروسازان با آشفتگی‌های زیادی روبه‌رو بود.

بررسی؛

کارپرس
سیاست دولت در قیمت‌گذاری خودروهای داخلی طی سال‌جاری، یکی از پرسش‌های مهمی است که این روزها ذهن مشتریان و البته فعالان صنعت خودرو را به خود مشغول کرده است. اینکه دولت آزادسازی کامل قیمت خودرو را به اجرا درمی‌آورد یا کماکان در پروسه تعیین قیمت دخالت کرده و حتی نظارت را تشدید خواهد کرد، پرسش‌ها و ابهاماتی هستند که هنوز پاسخی روشن و شفاف در مورد آنها ارائه نشده است.

بررسی؛

کارپرس
بازار خودرو هنوز از تعطیلات بازنگشته است. هیچ نشانه‌ای از آغاز داد و ستد در سال جدید در این بازار دیده نمی‌شود و به نوعی بازار در رکود به سر می‌برد.

نیم نگاه؛

کارپرس
در هفته گذشته که اولین هفته گشایش بازارهای اقتصادی در سال جدید بود، در بازارهای مختلف قیمت‌های پرتی برای کالاها اعلام شد که بازار موتورسیکلت نیز از این قاعده مستثنا نبود. رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت و لوازم‌یدکی معتقد است قیمت‌های اعلامی غیرواقعی جایگاهی در بازار نداشته و خریداری برای این قیمت‌ها وجود ندارد.

نیم نگاه؛

کارپرس
در شرایطی که زنجیره خودروسازی کشور بابت دریافت تسهیلات مالی کماکان دست به دامان دولت و مجلس شورای اسلامی است، وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور دو فرمان اقتصادی، مسیرهای طراحی شده برای تامین نقدینگی را، پیش پای خودروسازان و قطعه‌سازان گذاشت. «واگذاری اموال غیر‌تولیدی و واحدهای تولیدی مازاد» و «داخلی‌سازی قطعات» دو فرمان وزیر صنعت به خودروسازان و قطعه‌سازان است که به گفته رضا رحمانی باید تا انتهای امسال نتایج آنها خود را نشان دهد.

بررسی؛

کارپرس
صنعت خودروی کشور درشرایطی سال ۹۸ را آغاز کرد که بار چالش‌های ایجاد شده در سال گذشته را همچنان به دوش می‌کشد. شاید بتوان گفت فعالان زنجیره خودروسازی تاکنون تا این حد دل نگران فشارهای مالی و بین‌المللی بر این صنعت نبودند به‌طوری‌که فضای مه‌آلود و آینده مبهم، برنامه‌ریزی برای تولید را سخت و دشوار کرده است.

بهتر است بدانیم؛

کارپرس
یک روانشناس با بیان اینکه باید با دور شدن از فرهنگ جریمه و نزدیک شدن به عقاید صحیح رانندگی فرهنگ رانندگی را «درونی» کنیم، گفت: می‌توان در خط مقدم برای پیشگیری از تصادفات با ارائه آموزش‌هایی فرهنگ سازی کنیم به این صورت که قبل از دریافت گواهینامه افراد ملزم شوند دوره کوتاه اما اجباری را در زمینه افزایش سطح کنترل تکانشگری برای کاهش آسیب‌ها بگذرانند.

بررسی؛

کارپرس
سال ۹۷ برای خودروسازی ایران با چالش‌های فراوانی همراه بود، چالش‌هایی که ناتمام مانده و به امسال منتقل شدند. از افت شدید تولید و التهاب بازار گرفته تا تغییر مدل قیمت‌گذاری و همچنین ممنوع شدن واردات خودرو، همه و همه چالش‌هایی هستند که از سال گذشته گریبان صنعت و بازار خودرو ایران را گرفته و مشخص نیست آیا طی سال‌جاری حل خواهند شد یا همچنان ادامه می‌یابند. در گزارش امروز اما این چالش‌ها را مرور کرده و سناریو‌های احتمالی در مورد سرنوشت آنها را طی سال جدید، بررسی کرده‌ایم.

بررسی؛

کارپرس
آشفتگی بازار خودرو بی‌تردید از اتفاقات مهم سال گذشته در این حوزه محسوب می‌شود. البته این آشفتگی‌ها را نمی‌توان بی‌ارتباط با وضعیت تولید در شرکت‌های خودروساز دانست.

بررسی؛

کارپرس
سال ۹۷ برای خودروسازی ما بسیار دشوار و سخت بود و پس از تحمیل تحریم های سنگین بر صنعت خودرو، خودروسازان داخلی با مشکلات زیادی مواجه شدند.

نیم نگاه؛

کارپرس
با وجود صحبت هایی که در باب خودکفایی در تولید بنزین می شود اما در بسیاری از مواقع مصرف آن همچنان از تولید پیشی می گیرد و به همین جهت بسیاری از کارشناسان معتقدند با عرضه بنزین با قیمت واقعی میزان مصرف نیز کاهش خواهد یافت.

مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد داد؛

کارپرس
مرکز پژوهش‌های مجلس ۶ راه‌حل فوری برای اصلاح وضعیت بازار خودرو ارائه داد که بر اساس آن می‌توان میزان تولیدات را افزایش داد و حتی وضعیت قیمت‌گذاری را نیز مشخص کرد.


کارپرس
آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد تولید خودروهای تجاری در کشور همچنان روندی نزولی دارد و تجاری‌سازان زیر ظرفیت اسمی خود به تولید مشغولند.