Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
مشاور خودرویی وزیر صنعت خبر داد:

رایزنی با استاندارد جهت ایجاد فرصت برای خودروسازان

سه شنبه | ۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۷:۲۵ | کد خبر: CP- ۵۵۷۲ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت از رایزنی با سازمان ملی استاندارد برای تمدید مهلت خودروسازان در اجرای استانداردهای ۸۵گانه خودرو خبر داد.
به گزارش کارپرس، اصغر خسروشاهی در نشست خبری خود با خبرنگاران، از مذاکره وزارت صنعت، معدن و تجارت با سازمان استاندارد در مورد اجرای استانداردهای ۸۵گانه صنعت خودرو خبر داد و گفت: در این مورد باید برنامه‌ریزی جدیدی صورت گیرد؛ در این میان، درخواست وزارت صنعت، مهلت‌دهی به خودروسازان است تا پس از گذشت یک فرصت زمانی، استانداردهای جدید برای خودروهای تولیدی اعمال شود.

مشاور خودرویی وزیر صنعت افزود: باید برای توقف تولید خودروهای قدیمی برنامه‌ریزی شود،چراکه نمی‌توان تولید خودرویی که با قیمت پایین به مشتریان عرضه می‌شود را متوقف و مردم را از داشتن خودرو محروم کرد.

وی از پیگیری موضوع تغییر تعرفه گمرکی واردات قطعات خودرو به کشور خبر داد و با بیان اینکه طبق پیشنهادی که در وزارت صنعت مطرح است، تعرفه گمرکی واردات قطعات برای خودروهایی که میزان داخلی‌سازی آنها کمتر از ۲۰ درصد است، از رقم ۴۰ به ۵۵ درصد افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: برای خودروهایی با میزان داخلی‌سازی ۲۰ تا ۳۰ درصد، تعرفه گمرکی از ۳۲ درصد به ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

خسروشاهی با بیان اینکه تعرفه گمرکی واردات قطعات برای خودروهای با داخلی سازی ۳۰ تا ۴۰ درصد نیز همان ۲۶ درصد سابق و برای داخلی‌سازی ۴۰ تا ۵۰ درصدی همان ۲۰ درصد سابق پیشنهاد شده است، گفت: تعرفه گمرکی برای خودروهای با داخلی‌سازی بالای ۵۰ درصد نیز معادل ۱۵ درصد پیشنهاد شده است.

مشاور خودرویی وزیر صنعت همچنین با تاکید بر لزوم خروج شورای رقابت از موضوع قیمت‌گذاری خودروها، گفت:‌ در حال حاضر دولت هیچ یارانه‌ای به صنعت خودرو پرداخت نمی‌کند و حمایتی از این صنعت نمی‌شود. در نتیجه ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو لزومی ندارد؛ البته باید توجه داشت کهدر حال حاضر انحصاری در بازار نداریم و شرکت‌ها با یکدیگر رقابت دارند.

همچنین در این نشست، مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز از افزایش ۳۵ درصدی قیمت مواد اولیه تولید قطعات خودرو خبر داد و با بیان اینکه برای افزایش قیمت قطعات و خودرو رایزنی‌هایی با وزیر صنعت انجام شده، گفت: وزیر صنعت قول داده است که بعد از تعطیلات نوروز، روال این کار انجام شود؛ البته در عین حال دنبال این هستیم که مجوز آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو را دریافت کنیم و قیمت خودرو توسط خودروسازان تعیین شود.

بیگلو در مورد اصرار قطعه‌سازان و خودروسازان بر ادامه تولید خودروهای قدیمی و تاخیر در اجرای استانداردهای ۸۵گانه نیز گفت: اصراری بر تولید خودورهای قدیمی نداریم بلکه معتقدیم باید خودروی جایگزین برای خودروهای قدیمی وجود داشته باشد.

وی با طرح این سوال که اگر پراید حذف شود، مردم چه خودرویی سوار خواهند شد و چه جایگزینی برای این خودرو خواهیم داشت، گفت: اختلاف نظر ما در مورد اجرای استانداردهای ۸۵ گانه مربوط به کمتر از ۱۰ قلم استاندارد است که سنسور تصادف نکردن با عابر پیاده، سیگنال تغییر لاین و دی‌لایت خودرو از آن جمله است؛ البته پیشنهاد کردیم اجرای این استانداردها از دی ۹۸ عملی شود و قبلاً نیز در جلسه مربوط به این موضوع، خودروسازان پیشنهاد مهلت سه ساله را مطرح کرده بودند.

همچنین فرهاد به‌نیا، سخنگوی انجمن قطعه‌سازان نیز محدود بودن سقف اعتبارات پرداختی به قطعه‌سازان را از جمله مشکلات این صنعت عنوان کرد و با بیان اینکه این موضوع را از طریق انجمن پیگیری می‌کنیم، گفت: تاکنون نتوانسته‌ایم از شورای پول و اعتبار به نتیجه‌ای برسیم. البته دولت باید جلوی افزایش قیمت مواد اولیه را بگیرد؛ در این صورت، قیمت خودرو نیز افزایش نخواهد یافت و این در حالی است که افزایش قیمت خودرو می‌تواند باعث نارضایتی و زیان تولیدکنندگان شود.

وی با بیان اینکه اگر وزارت صنعت و شورای رقابت نمی‌توانند راهکاری برای مدیریت قیمت مواد اولیه داشته باشند، تصریح کرد: باید اجازه دهند که قیمت خودرو نیز آزاد شود.

به نیا از طلب ۸ هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان از ایران خودرو و سایپا خبر داد و گفت: در حال حاضر ایران خودرو طلب قطعه‌سازان را حداکثر ۴ ماهه پرداخت می‌کند ولی این مدت برای سایپا بیشتر از ۴ ماه است.

حسین نجاری، مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو نیز در این نشست با انتقاد از تکنولوژی قدیمی شرکت‌های قطعه‌ساز ایرانی،‌ گفت: با توجه به روند تغییرات تکنولوژی، قطعه‌سازان نیز باید در فرایندهای تولید خود تغییرات اساسی ایجاد کنند. در حال حاضر تکنولوژی تولید خودرو در دنیا به سمت محصولات برقی در حال پیشرفت است و با این وجود، قطعه‌سازان ما تا ۵ سال آینده دچار مشکلاتی خواهند شد.

وی با بیان اینکه قطعه‌سازان باید توجه بیشتری به طراحی، مهندسی و تحقیقات داشته باشند، گفت: دریافت مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان مهم است ولی نه به اندازه موضوع بقای صنعت قطعه‌سازی، چراکه تجهیزات ۲۰ سال پیش قطعه‌سازان جوابگوی نیاز فعلی صنعت خودروسازی نیست.

نجاری همچنین در مورد قراردادهای منعقد شده با قطعه‌سازان برای تولید قطعات محصولات جدید پژو نیز گفت: برای تولید قطعات پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۸ معادل ۲۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد با ۷۰ قطعه‌ساز منعقد شده است.

وی با بیان اینکه طراحی، تحقیق و توسعه و مهندسی نیازمند سرمایه‌گذاری وحشتناکی نیست، گفت:‌ قطعه‌سازان در حوزه طراحی،‌ مهندسی و تحقیقات ضعف دارند که باید در این بخش سرمایه‌گذاری شود. البته قبلا حدود ۹۰ درصد قطعات خودرو توسط ایران خودرو تولید می‌شد، در حالی که هم اکنون ۸۰ درصد قطعات توسط تأمین کنندگان تولید می‌شود و برخی سازندگان، کشاورز بودند که وارد صنعت قطعه‌سازی شدند



منبع: خبرگزاری مهر

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

رایزنی با استاندارد جهت ایجاد فرصت برای خودروسازان

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است