Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
سرانجام ترامپ زیر میز زد!

آزمونی سرنوشت ساز برای خودروسازان فرانسوی در ایران

چهارشنبه | ۱۳۹۷/۰۲/۱۹ - ۰۰:۳۲ | کد خبر: CP- ۶۳۳۶ | سرویس: یادداشت
کارپرسحسینی پارسا:
ترامپ، این رئیس جمهور بداخلاق آمریکایی درنهایت حماقتی که قولش را داده بود عملی کرده و رسما از برجام خارج شد! خروج آمریکا از برجام بر خلاف آنچه تصور می شود محاسنی سنگین تر از معایبش دارد چرا در ابتدا فرصتی برای سنجش اعتبار اخلاقی اروپایی ها ایجاد و سپس تعلیق بوجود آمده در اقتصاد ایران را حذف و بازاری واقعی بوجود خواهد آورد. اما این مسئله در مورد صنعت خودروسازی ایران کمی متفاوت است!

کارپرس: اما آنچه در این مقال مورد توجه قرار می گیرد، سرنوشت یکی از معدود محاسن واقعی برجام در اقتصاد ایران است! یعنی صنعت خودرو سازی و آزمونی سرنوشت ساز برای خودروسازان فرانسوی، پژو - سیتروئن و رنو. از ابتدای تصویب برجام و ورود مستقیم خودروسازان فرانسوی به بازار ایران یکی از پرتکرار ترین سوالاتی که توسط اهالی رسانه از مدیران مقیم این شرکت ها در ایران مورد پرسش قرار می گرفت تضمین ماندگاری آنان در ایران در صورت لغو یا تزلزل توافق هسته ای بود. سوالی که عموما از سوی مدیران این شرکت ها بی پاسخ باقی می ماند.

اروپایی ها هرگز به صراحت تائید نکردند که در صورت لغو برجام که نقش پل ورود آنان به بازار ایران را بازی می کرد در ایران باقی خواهند ماند. مدیران پژو، سیتروئن و رنو با اشاره به سرمایه گذاری هایشان در ایران تاکید داشتند که به عنوان شرکت های تجاری به دنبال تجارت در ایران بوده و علاقه ای به ورود سیاست در پروژه های تجاری شان ندارند. پاسخی متناقض! چرا که اسباب ورود آنان به بازار ایران یک توافقنامه ی چند جانبه ی سیاسی بوده است!

تجربه نشان داده که تجار اروپایی جایی نمی خوابند که زیرشان آب برود! و این در شرایطی است که همیشه دست آمریکایی ها روی شیر آبی بوده است که قادر خواهد بود ساختمان تجارت خودروسازان اروپایی را به لحاظ ایجاد تهدیدهای اقتصادی با خسارات جدی مواجه کند. بنابراین به نظر می رسد این شرکت ها که در دور قبلی تحریم های آمریکا علیه ایران فرار را به قرار ترجیح داده و سابقه ای منفی برای خود ساخته بودند به بازسنجش سود و زیان ناشی از حضور در ایران پرداخته و بر مبنای آن تصمیم گیری خواهند کرد. تصمیمی سرنوشت ساز که می تواند برای دومین بار صنعت خودروی ایران را مورد هجمه ای بزرگ قرار دهد و اگر چنین شود در واقع ما برای دومین بار از همان سوراخی گزیده شدیم که پیشتر تجربه اش را داشتیم! حال باید دید مدیران دولتی دست اندرکار در قراردادهای خارجی خودرویی چه تمهیدی برای مقابله با بد عهدی احتمالی اروپایی ها در آستین دارند...

اما فرانسوی ها نیز نباید فراموش کنند ایرانیان اگر چه مردمی مهربان و مهماندوست بشمار می روند اما تاریخ نشان داده است در مقابل بدعهدی خارجی ها حافظه ی تاریخیِ عمیق و طولانی مدتی داشته اند! حافظه ای که قادر است دست بدعهدان را برای همیشه از سفره ی مردم این سرزمین کوتاه کند.

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

آزمونی سرنوشت ساز برای خودروسازان فرانسوی در ایران

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است