Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
یادداشت / میهمان؛

بهره گیری از فناوری نانو در صنعت خودروسازی

یکشنبه | ۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۱۲:۵۵ | کد خبر: CP- ۱۷۱۰ | سرویس: یادداشت
کارپرسقاسم غلامی:
فناوری نانو در حال حاضر در سطح دنیا کاربردهای مختلفی را در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو و زنجیره تامین آن پیدا کرده است، و انتظار می‌رود این فناوری بتواند تغییرات مهم و جدیدی را در حوزه‌های مختلف این صنعت ارائه دهد و بازار و محصولات تولیدی را دچار تحول کند.

کارپرس / قاسم غلامی: فرایند تجاری‌سازی محصولات فناوری‌نانو در صنعت خودرو نیازمند ایجاد شبکه ای از ارتباطات پویا و فعال با خودروسازان و زنجیره تامین این صنعت است. صاحبنظران بر این عقیده هستند از آنجا که یکی از اصلی‌ترین موضوعات فناوری‌ نانو ساخت مواد با خواص جدید است، به منظور توسعه تجاری فناوری مواد جدید در صنعت قطعه‌سازی، ایجاد تقاضای جدید و پاسخگویی به نیازهای موجود بایستی سیستمی طراحی شود تا از طریق شناسایی، ارتقا و معرفی قابلیت‌ها و گسترش کاربردهای صنعتی مواد جدید نانویی، ضمن جایگزینی مواد جدید مصرفی وارداتی، کاربردهای جدید اینگونه مواد را در قطعه‌سازی داخلی ترویج کند.

*ضرورتهای استفاده از فناوری نانو در صنعت خودرو و قطعه سازی چیست؟

صنعت نانو در بسیاری از صنایع رسوخ نموده و این قابلیت را دارد که تحول عظیمی را در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور ایفا نماید. از جمله موارد استفاده می توان به پیلهای سوختی- ذخيره هيدروژن توسط  نانولوله هاي کربني  - موتورهای پیشرفته -شيشه ضد آب خودرو-سبک سازی قطعات-افزایش میزان راحتی و افزایش بهره‌وری اشاره کرد. با توجه به سرعت رشد کاربرد فناوری‌نانو در صنعت خودرو تمام خودروسازان و بخش اعظمی از تولید‌کنندگان درگیر بحث فناوری‌نانو شده‌اند که با توجه به این روند به‌نظر می‌رسد تا سال2015، 10درصد از سهم کل بازار خودرو به محصولات و خدمات مربوط به فناوری‌نانو اختصاص یابد.

ورود صنعت نانو در صنایع خودرو سازی متاثر از هویت این صنعت می باشد بطوریکه از آن به عنوان صنعت پیشران یاد می شود و بالغ بر 60 صنعت دیگر را متاثر از خود کرده بویژه نقشی که در تولید ناخالص ملی کشور های صاحب این صنعت دارد. از دیگر جنبه های آن میتوان به زنجیره ارزش – سهم اشتغالزایی فراوان – گردش مالی و اقتصادی بالای آن اشاره داشت. امروزه در کشور آلمان از هر 7 شغل یک شغل و از هر 4دلار مالیات یک دلار مربوط به صنعت خودرو‌سازی‌ است.

*میزان رشد بازار فناوری‌نانو در صنعت خودرو در  ایران و سایر کشورهای دنیا

نانو تکنولوژی توانسته است بین سال های 2004 تا 2006 میزان رشد و توسعه صنعت خودروسازی را در جهان نزدیک 6 برابر افزایش دهد.

به دلیل اهمیت میزان مصرف سوخت در جهان و تلاش هایی که برای بهینه سازی در مصرف آن می شود و سهم بالایی خودرو ها در استفاده از سوخت دارند، توجهات زیادی در این بخش انجام شده است.

پیش بینی ها نشان دهنده آن است که تا سال 2015 نانو تکنولوژی در بخش انرژی بیشترین سهم را در بازار خودرو داشته باشد.

در این میان با عنایت به اینکه در ایران از سال89 با طرح حذف یارانه سوخت قیمت این کالا افزایش یافته است بهینه‌ سازی‌ مصرف سوخت در صنعت خودرو می‌تواند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پارامترهای مربوط به ورود فناوری‌نانو به صنعت خودرو مطرح شود. از جمله این موارد می‌توان به سبک تر شدن خودروها در اثر استفاده از کامپوزیت‌های سبک که قابلیت جایگزینی با قطعات سنگین خودروها را دارند و اثر بسار مهم که بر روی سیستم زیست محیطی دارد اشاره کرد. با توجه به اهمیت انرژی سوختی در جهان و تلاش‌های جهانی برای بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت در بخش‌های مختلف، این موضوع اهمیت خود را در بخش خودرو نیز نشان داده است. به‌طوری که تا سال2015 میزان رشد فناوری‌نانو در بخش انرژی از صنایع خودرو بیشترین سهم از بازار را خواهد داشت واین درحالی است استفاده از نانو در صنعت خودروی کشور تنها پنج درصد است و در صورت غفلت از بکارگیری آن درآینده نه چندان دورقدرت رقابت پذیری و بازارهای خود را از دست خواهیم داد.

به نظر مي‌رسد ظهور فناوري نانو تاثيرات متعدد و شگرفي را بر صنعت خودرو، به عنوان يكي از بزرگ‌ترين و نوآورترين صنايع خواهد داشت. گستردگي فناوري نانو موجب شده تا صنايع گوناگونِ زير مجموعه‌ي صنعت خودرو نيز از تحولات اين فناوري متاثر شوند. با توجه به هشیاری روزافزون جهانی در بخش فناوری نانو و اقدامات صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی در جهان، ما نیز باید درصدد باشیم که سهمی هرچند اندک از این بازار را در دست بگیریم و با استفاده از ظرفیتهای مراکز پژوهشی ودانشگاهی کشور که فعال در حوزه نانو هستند اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گیرد.

 

gholami ghasem

 

 قاسم غلامی

کارشناس ارتباطات

 

 

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

بهره گیری از فناوری نانو در صنعت خودروسازی

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است