محمدرضا نجفیمنش، عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان و فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو به بررسی جزییات قرارداد خودروسازان با شرکتهای خودروسازی خارجی پرداختند.
ایران بهعنوان بزرگترین سازنده خودروی خاورمیانه همیشه به بازارهای خارجی نیاز داشته است. مساله صادرات خودرو برای متعادل کردن تراز تجاری بسیار مهم بوده و وزارت صنعت، معدن و تجارت این مساله را در قراردادهای آتی خودرویی با شرکتهای خارجی لحاظ کرده است.
هرچند برخی از خودروسازان خارجی، سهامداری و مالکیت برخی از کارخانههای خودروسازی در کشورمان را پیش شرط حضور خود در ایران خوانده بودند، اما مقاومت برخی مسوولان صنعتی و خودروسازی مانع از تحقق این امر شده بود.
در روزهایی که شورای رقابت همچنان مسوول قیمتگذاری خودرو به حساب میآید، برخی اقتصاددانان کشور، عملکرد این شورا را به نقد کشیده و معتقدند وجودش هیچ نقشی در رقابتی شدن بازار خودروهای داخلی نداشته و اصلا نباید به قیمتگذاری خودرو ورود میکرده است.
گفتگو /
گفتوگو با عضو انجمن صادرکنندگان خودرو ترکیه :
نیاز آمریکاییها به ترکها برای حضور در ایران، قرار داشتن صنعت خودروی ایران در نیمه راه صنعت خودروی ترکیه و دستور رییسجمهور اردوغان برای ایجاد خودروساز بومی در ترکیه، از مهمترین بخشهای گفتوگو با عضو انجمن صادرکنندگان خودرو ترکیه است.
در روزهایی که مشتریان همزمان با بیانیه لوزان سوئیس انتظار کاهش قیمت خودرو را داشتند، ارسال نامه تولیدکنندگان به شورای رقابت مبنی بر درخواست افزایش قیمت، امید آنها را به یأس تبدیل کرد.
کیفیت خودرو همواره در ایران مورد انتقاد مشتریان و کارشناسان بوده و اگرچه نزدیک به نیم قرن از عمر خودروسازی کشور میگذرد، اما غولهای جاده مخصوص نتوانستهاند کارنامه مناسبی را در حوزه کیفی از خود به جا بگذارند. این در شرایطی است که معاون کیفی ایران خودرو اعتقاد دارد «خودروهای داخلی» محصول اقتصاد و فضای کسبوکار کشور است و بهعبارت بهتر، در این فضا نباید بیشتر از این انتظار داشت.
آرام است و کمحاشیه. دوستان و همکارانش در وصف او به یک جمله بسنده میکنند «آدم خوبی است.» خودش میگوید به هیچ وجه اهل سیاست نیست و سیاسی کاری را توهین به شخصیتش میداند. خانوادهاش زانتیا سوار میشوند و خودش سراتو؛ البته قبلا پراید مدل 74 سوار میشده و حتی با آن مسافرت هم رفته است.