Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

یک بام و دو هوای واردات خودرو توسط غیرمجازها

یکشنبه | ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ - ۰۶:۴۸ | کد خبر: CP- ۳۴۹۲ | سرویس: واردات
کارپرس:
در حالی که طبق مصوبه دولت واردات خودرو از سوی اشخاص و شرکت‌های فاقد نمایندگی ممنوع است، اخیرا تعداد زیادی خودرو با ساز و کارهای قابل تامل وارد کشور شده است. روز سیزدهم دی ماه سال قبل به ناگهان، البته با زمزمه‌های قبلی، موضوع ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای وارداتی توسط اشخاص حقیقی مطرح شد.
به گزارش کارپرس، دامنه اثرگذاری موضوع تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده زیرا وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت سفارش واردات تمام خودروهای سواری وارداتی را متوقف کرد. به این ترتیب از تاریخ فوق تا اطلاع ثانوی، واردات خودروهای خارجی از سوی افراد فاقد نمایندگی ممنوع اعلام شد. در واقع اگر فرد واردکننده، قبض انبار متعلق به قبل از تاریخ 12 تیرماه را در اختیار داشته باشد می‌تواند با کمک ثبت سفارش‌های قبلی خود امکان ترخیص خودرو را داشته باشد.

 بر این اساس، در حالی که چندی قبل وزارت صنعت لیست خودروهای غیر آمریکایی مونتاژی را در این کشور ممنوع کرده بود، اما از دی ماه سال گذشته، ثبت سفارش تمام خودروهای سواری برای افراد و شرکت‌های فاقد نمایندگی نیز غیر ممکن شد. البته شنیده شده است دلیل این امر دستورالعمل ابلاغی از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری به دستگاه‌های اجرایی در راستای ساماندهی واردات و بازار ارز بوده است. طبق قانون، واردکنندگان کالاهای مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی برای اخذ مجوز و ثبت سفارش باید منحصرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند. حال چنانچه در نظر گرفته شود آخرین مجوز ثبت سفارش در تاریخ 12/ 10/ 1395 صادر و دارای حداکثر اعتبار خود یعنی 6 ماه باشد، خودروهای ثبت سفارش شده باید تا تاریخ 12/ 4/ 1396 در گمرکات مستقر در مبادی ورودی مناطق ویژه به گمرک اظهار شوند و در سایر گمرکات مستقر در مناطق عادی تا تاریخ اشاره شده به اماکن گمرکی رسیده و برای آنها قبض انبار صادر شود.

این موضوع در حالی است که اخیرا در حجم گسترده‌ای خودروهای ساخت خارج در اماکن گمرکی تخلیه و نسبت به اظهار این کالاها به گمرک و متعاقبا ترخیص آنها اقدام می‌شود. هرچند هنوز آمارهای مربوط به واردات مردادماه نهایی نشده است، اما تا پایان تیرماه سال جاری 23 هزار خودرو با میانگین قیمت 34 هزار دلار با رشد 8هزار دستگاه از گمرکات ترخیص شده است. نقطه قابل توجه دیگر اینکه در حال حاضر سایت ثبت سفارش برای نمایندگی‌های مجاز نیز بسته است.

حال سوال این است که وقتی از سوی مراجع رسمی ورود و ترخیص خودروهای وارداتی از سوی اشخاص فاقد نمایندگی ممنوع اعلام شده، چگونه نسبت به اظهار این خودروها به گمرک و ترخیص آنها اقدام می‌شود؟شنیده‌ها حاکی است برخی شرکت‌های حقوقی که هیچ ارتباطی با نمایندگی خودروهای وارداتی ندارند، نسبت به ترخیص خودروهای سواری متعددی پس از انتهای تاریخ اعتبار ثبت سفارش، اقدام کرده‌اند.

در سناریوی دوم برخی گمانه‌زنی‌ها از ترخیص خودروها به کمک امکان انتقال قبض انبار از افراد به شرکت‌های دارای نمایندگی در مناطق ویژه اقتصادی خبر می‌دهد. به عبارتی صاحب کالا اشخاص حقیقی هستند که امکان واردات ندارند اما ثبت سفارش توسط نمایندگی‌ها صورت می‌گیرد و در نهایت خودرو توسط همان شخص وارد‌کننده به بازار عرضه می‌شود. در این مورد اما میثم رضایی دبیر انجمن صنفی واردکنندگان خودرو از فروش ‌مجوز در سامانه ثبت سفارش در سازمان توسعه تجارت خبر داده و تاکید می‌کند که هنوز مشخص نشده در سایت ثبت سفارش چگونه بدون تایید نمایندگی و استاندارد مجوز ترخیص صادر می‌شود.



منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

یک بام و دو هوای واردات خودرو توسط غیرمجازها

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است