Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

قاچاق باتری خودرو در کشور رونق دارد!

شنبه | ۱۳۹۵/۰۸/۲۹ - ۰۳:۳۲ | کد خبر: CP- ۱۵۷۸ | سرویس: واردات
کارپرس:
وقتی که فاصله بین حجم تولید داخلی و مصرف یک کالا که زیاد باشد و تعرفه واردات را هم به قصد حمایت از تولید داخلی بالا ببریم، یک اتفاق ناخوشایند می‌افتد و آن رونق گرفتن قاچاق است؛ اتفاقی که برای باتری خودرو افتاده است.

 به گزارش کار پرس،  مسئولان انجمن تولیدکنندگان باتری خودرو به این نکته اذعان دارند که باتری‌های خارجی عمدتا از راه قاچاق به کشور وارد می‌شود و دست اندرکاران این بخش می‌گویند برخی تولیدات داخلی هم فقط ظاهرا تولید داخلی هستند؛ به این معنی که باتری خارجی قاچاق برچسب تولید داخلی می‌خورد تا به راحتی فروخته شود.

تعرفه 55 درصدی واردات باتری

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، یک عضو انجمن تولیدکنندگان خودرو درباره تولید این کالا بیان کرد: در گذشته تامین‌کننده باتری خودرو در ایران تنها یک شرکت دولتی بود که خوشبختانه اکنون ۵ تا ۶ کارخانه بزرگ در بخش غیردولتی مشغول به تولید این محصول در کشور هستند و به همین دلیل هم، بالغ‌بر ۸۰ درصد نیاز داخلی از سوی تولیدکنندگان ایرانی تامین می‌شود؛ 20 درصد مابقی نیز از طریق واردات و عمدتا واردات غیررسمی و قاچاق از کره جنوبی روانه بازار می‌‌شود.

گویک نرسسیان افزود: هم‌اکنون تعرفه واردات باتری خودرو ۵۵ درصد است که در کنار آن، واردکنندگان ملزم شدند تا حتما نمایندگی رسمی از کمپانی مادر خارجی را هم کسب کنند؛ در غیر این صورت اجازه واردات به آنها داده نمی‌شود؛ ضمن اینکه باید خدمات پس از فروش منظم و کیفی به مردم را نیز تضمین کنند. وی تصریح کرد: مصرف داخلی باتری خودرو در کشور10 میلیون دستگاه است که بعد از تحریم‌ها، تعداد تولیدکنندگان داخلی افزایش یافته و تولید به ۶ تا 6.5 میلیون دستگاه رسیده است که مابقی از طریق واردات تامین می‌شود. وی اظهار داشت: پای باتری‌های چینی هیچگاه به ایران باز نشد، تجار هم علاقه‌ای برای تجارت این باتری‌ها نداشتند و بنابراین وارد آن نشدند و حتی آن را تست هم نکردند اما اکنون باتری قاچاق از کره جنوبی وارد می‌شود.

 راهکارهایی برای کاهش قاچاق باتری خودرو

تعرفه 55 درصدی واردات باتری خودرو به نیت حمایت از تولید داخلی وضع شده ولی متاسفانه بازار قاچاق را رونق داده است. حسن رضی، فعال صنعت باتری خودرو با بیان این مطلب گفت: برخلاف گفته‌های عضو انجمن تولیدکنندگان خودرو مشاهدات ما نشان می‌دهد باتری‌های چینی در بازار ما به صورت آشکار و پنهان اظهار وجود می‌کنند.

وی در توضیح صورت پنهان باتری چینی در بازار کشور افزود: باتری چینی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و با برچسب تولید داخلی بدون مزاحمت در بازار فروخته می‌شود البته تمام واحدهای فروش باتری این باتری‌ها را عرضه نمی‌کنند ولی به هرحال نمی‌توان وجود آن را در بازار منکر شد. وی با بیان اینکه برای جلوگیری از فروش باتری‌های قاچاق و بی‌کیفیت باید مدت ضمانت باتری توسط تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان مجاز طولانی‌تر شود، افزود: درباره تعرفه هم با توجه به اینکه بالا بودن آن تاثیری جز رونق بخشیدن به قاچاق نداشته، می‌توان تعرفه را تاحدودی تعدیل کرد البته نباید تعرفه آنقدر پایین بیاید که تولید داخلی تحت فشار قرار بگیرد و مشتری پیدا نکند.

وی در پایان درباره فروش باتری با نرخ دولتی که در برخی باتری فروشی‌ها تبلیغ می‌شود، گفت: باتری دولتی یا باتری با نرخ دولتی برای جلب مشتری است و نرخ مصوب این کالا توسط وزارت صنعت وضع و کنترل می‌شود.

 

منبع : اقتصاد آنلاین

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

قاچاق باتری خودرو در کشور رونق دارد!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است