کارپرس / عادل ذاکری: تصور کنید در یک شهر نسبتا شلوغ زندگی می کنید و علاقه خاصی به خودروهای شاسی بلند یا همان SUVها دارید اما شلوغی شهر و از طرفی ابعاد بزرگ SUV ها شوق شما را سرکوب می کند! در عین حال هراز چند گاهی نیز می خواهید به خارج از شهر رفته و محیطی آرام را به دور از شلوغی ها تجربه کنید اما جاده های خاکی و پر چاله مانع شماست، اینجاست که به گونه جدیدی از خودروها احتیاج دارید. گونه ای که در حال تصاحب دنیای خودرویی ماست.
در سالهای اخیر کراس اورها (crossover) نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا با فروش بالای خود خودروسازان را به ساخت مدل هایی در این کلاس تشویق می کنند. ما نیز قصد دارید به این تمایل مشتاقانه ی شما پاسخی دهیم! بنا بر این در ادامه به مقایسه و بررسی 3 مدل از موفقترین های این کلاس یعنی لکسوس nx و دو رقیب دیرینه آلمانی، آئودی Q3 و BMW X1 می پردازیم.
مقام سوم: آئودیQ3
در دنیای مد نظر ما جای چندانی برای پیرمردها نیست، در حقیقت آئودی آنقدر پیر شده که دیگر توانایی مچ انداختن با سایر رقبای جوانش ندارد چه برسد به یک پیکار تن به تن آن هم با bmw ای که تازه همین امسال نسل عوض کرده و یا رقیب ژاپنی یی که تنها دو سال از تولدش می گذرد و به شدت جوان است و جویای نام، دراین بین آئودی هنوز از پلت فرم قدیمی PQ35 استفاده می کند که مربوط به نسل پنجم فولکس واگن گلف است! Q3 به جز در مواردی کوچک و اندکی تغییر در چراغ ها از سال 2012 تا کنون دست نخورده باقی مانده است.
در بخش پیشرانه Q3 به یک موتور TFSI دو لیتری با توان 200 اسب بخار و حداکثر گشتاور 280 نیوتن متر مجهز است که توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و به کمک سیستم Quattro آئودی قدرت خود را به هر 4 چرخ منتقل می کند ومیتواند Q3 را در 7.8 ثانیه به مرز 60 مایل در ساعت برساند، تبریک! آئودی کند ترین عضو گروه است حتی کند تر از رقیب ژاپنی سنگین وزنش.
شاید شما طرفدار آئودی باشید، چند اسب بخار کمتر یا چند دهم ثانیه کندتر بودن برای یک کراس اور زیاد هم مهم نیست اما اشتباه نکنید ویژگی های بد به همینجا ختم نمی شود در حقیقت سر دسته ناهنجاری ها در آئودی خشک بودن و پرسرو صدایی سواری آن نسبت به رقباست و باور کنید به هیچ وجه خودرویی نیست که بخواهید در جاده های ناهموار آنرا برانید.
به بخش ترمز که می رسیم حتما آئودی اینجا حرفی برای گفتن دارد با اینکه مسافت ترمزگیری آن نسبت به لکسوس nx کوتاه تر است اما پدال ترمزش آنقدر نرم است که حتی در ترافیک های شهری نیز شما را دست پاچه خواهد کرد.
در بخش امکانات رفاهی و طراحی داخلی نیز آئودی چنگی به دل نمی زند مکان نشستن راننده بیشتر به راننده های اتوبوس شباهت دارد تا یک کراس اوور کوچک، طراحی داخلی آن هم نسبت به رقبا قدیمی و ساده به نظر می رسد هرچند واقعا طراحی بدی نیست.
در یک مورد واقعا نمی توان به آئودی ایرادی گرفت و آن هم عملکرد سیستم Quattro آن است در واقع کواترو هیچ گاه اجازه تورک استیرینگ (تمایل پیدا کردن فرمان به یک طرف به خاطر گشتاور اعمال شده بر روی چرخ های جلو) و هرز گردی چرخ ها را نمی دهد و گویی خودرو به زمین چنگ می زند! موتور آن هم هماهنگی خوبی با گیربکس داشته و تعویض دنده ها به خوبی انجام می گیرد.
با توجه به تمام موارد بالا و جدول نهایی، آئودی به مقام آخر رسید، شاید این مدل از آئودی با معرفی نسل جدید بتواند به جایگاه بهتری دست پیدا کند.
نقاط قوت: طراحی داخلی ساده و کاربردی، مصرف سوخت مناسب
نقاط ضعف: سواری خشک و ناهنجار ، موقعیت نه چندان مناسب راننده در داخل خودرو که بی شباهت به موقعیت قرار گیری راننده در اتوبوس نیست!
مقام دوم: لکسوس F sport NX200t
تنها خودرویی که نام اسپرت را در این جدال یدک می کشد چاق ترین آنهاست! البته اگر منصف باشیم این اضافه وزن بیشتر به خاطر تجهیزات بیشتر و لوکس تر بودن NX نسبت به رقبایش به وجود آمده بطوری که می توان NX را در یک کلاس بالاتر در کنار X3 و Q5 نیز محک زد، در حقیقت این نام اسپرت آن چیزی نیست که شما در مدل های دیگر لکسوس مانند is مشاهده می کنید. با اینکه NX قوی ترین موتور را با 235 اسب بخار و350 نیوتن متر گشتاور در زیر کاپوت خود جای داده اما با شتاب 7.1 ثانیه ای تنها چند دهم ثانیه از پیرمرد آلمانی سریع تراست! مسافت توقف آن نیز از سرعت 70 مایل در ساعت به صفر با 183 فوت و اختلاف 13 فوتی با صدر نشین این مقایسه نشان از آن دارد که باید بیشتر حواس خود را جمع کنید، زیرا در حالی که آئودی و BMW در فاصله تقریبا چهار متری خودروی جلویی متوقف شده اند شما به شدت با آن برخورد خواهید کرد!
هرچه چاق تر نرم تر: در بین این جمع، بهترین و به اصطلاح نرم ترین سواری را در لکسوس NX تجربه خواهید کرد هرچند قطعا این سواری بهتر از برادر بزرگترش RX نخواهد بود اما شما را راضی نگه می دارد ولی هرچیزی بهایی دارد! همین تعلیق نرم تر باعث شده تا هندلینگ لکسوس نسبت به رقبایش ضعیف تر باشد و با حداکثر شتاب جانبی 0.76 جی در رتبه آخر قرار بگیرد یعنی یک دهم جی کمتر از BMW X1.
بررسی حداکثر شتاب جانبی آن هم در جمع کراس اوور ها!!؟ مسلما رفتن به پیست با لکسوس و حتی BMW جزيی از تفریحات شما نخواهد بود اما اندکی هیجان در یک جاده کوهستانی چطور؟ آنجاست که تفاوت یک دهم جی را با تک تک سلول هایتان حس خواهید کرد!
اگر می خواهید سواری نرمی را تجربه کنید و از بودن داخل خودرویی با کیفیت لذت ببرید قطعا لکسوس برای شما گزینه مناسبی است اما اگر به دنبال بخش اسپرت با نمای F در لکسوس هستید زیاد جستجو نکنید چیزی چندانی نخواهید یافت.
نقاط قوت: ساکت ، راحت و لوکس
نقاط ضعف: سواری ای نه چندان جذاب بر خلاف نام F اسپرت
مقام اول: BMW X1 XDrive25i
X1 یک کراس اوور لوکس کوچک است که درکنار راحت و اقتصادی بودن چاشنی ای به نام لذت رانندگی را نیز برای شما به ارمغان می آورد! در حقیقت X1 تنها خودروی حاضر در جمع است که نسل دوم خود را تجربه می کند و به عبارتی BMW راهی که اکنون لکسوس و آئودی در حال پیمودن آن هستند را در نسل اول X1 طی کرده و با برطرف کردن مشکلات نسل قبل با دستی پر به میدان نبرد آمده است.
X1 از یک نیروگاه کوچک دو لیتری توربوشارژ با فناوری twin scroll سود می برد، گرچه با حداکثر توان 228 اسب بخار نسبت به نسل قبل موتورهای BMW اندکی افت داشته است اما گشتاور 350 نیوتن متری آن تغییری نکرده و به لطف گیربکس 8 سرعته جدید BMW شتاب گیری و توانایی های دینامیکی خودرو افتی نداشته اند. x1 قادر است در 6.3 ثانیه خود را از حال سکون به مرز 60 مایل در ساعت برساند که ازین لحاظ سریعترین خودروی این مقایسه لقب می گیرد، می توان گفت تمرکز BMW این بار بر روی کاهش آلایندگی و مصرف سوخت، درعین حفظ و نگهداری از توانایی های دینامیکی خودرو بوده است.
تنها سریعتر بودن برای اول شدن کافی نیست! درست است که موتور کارآمد x1 در کنار گیربکس 8 سرعته آن برتری نسبی را هم در بخش شتاب گیری و هم در مباحث مربوط به مصرف سوخت نسبت به رقبایش که از گیربکس های 6 سرعته استفاده می کنند برای آن به ارمغان می آورد اما این برای پیروزی مطلق دلیل قانع کننده ای نیست. چیزی که در X1 بیش از همه جلب توجه می کند گرد آوردن تمام ویژگی های خوب یک جا کنار هم است. لکسوس سواری نرم، کیفیت و طراحی جذابی داشت اما اثری از لذت رانندگی داینامیک در آن دیده نمی شد در حالی که bmw در عین راحتی می تواند لبخند را به لبان شما هدیه دهد.
نقاط قوت: جادار، اقتصادی، دارای دینامیکی جذاب و زنده
نقاط ضعف: به اندازه لکسوس لوکس نیست
گذری بر سه خودرو در جدول مقایسه ای:
|
2016 Audi Q3 Quattro |
2016 BMW X1 xDrive25i |
2016 Lexus NX200t F Sport AWD |
قیمت آزمایشی |
$43,090 |
$45,920 |
$46,550 |
قیمت پایه |
$36,725 |
$35,795 |
$39,415 |
انتقال قدرت |
|||
موتور |
turbocharged DOHC 16-valve inline-4 |
turbocharged DOHC 16-valve inline-4 |
turbocharged DOHC 16-valve inline-4 |
HP @ RPMقدرت |
200 @ 6000 |
228 @ 5000 |
235 @ 5600 |
LB-FT @ RPMگشتاور |
207 @ 1700 |
258 @ 1250 |
258 @ 1650 |
Redline / قطع سوخت |
6600/6800 rpm |
7000/6500 rpm |
6250/6250 rpm |
پوند در هر اسب بخار |
18.6 |
16.3 |
17.1 |
انتقال |
6-سرعت اتوماتیک |
8-سرعت اتوماتیک |
6-سرعت اتوماتیک |
چرخ محور |
All |
all |
All |
نتایج آزمون Car and driver |
|||
شتاب |
|
|
|
0–30 MPH |
2.8 ثانیه |
2.4 ثانیه |
2.3 ثانیه |
0–60 MPH |
7.8 ثانیه |
6.3 ثانیه |
7.1 ثانیه |
0–100 MPH |
21.8 ثانیه |
17.1 ثانیه |
20.5 ثانیه |
0–120 MPH |
38.8 ثانیه |
27.8 ثانیه |
37.7 ثانیه |
¼-Mile @ MPH |
16.1 sec @ 89 |
14.9 sec @ 94 |
15.5 sec @ 89 |
5–60 MPH |
8.2 ثانیه |
7.3 ثانیه |
7.7 ثانیه |
Top Gear, 30–50 MPH |
4 ثانیه |
3.5 ثانیه |
3.9 ثانیه |
Top Gear, 50–70 MPH |
5.5 ثانیه |
4.6 ثانیه |
4.8 ثانیه |
بیشترین سرعت |
127 mph |
129 mph |
126 mph |
شاسی |
|||
70–0 MPH ترمز |
174 feet |
170 feet |
183 feet |
حداکثر شتاب جانبی |
0.85 g† |
0.86 g |
0.76 g |
610-ft Slalom |
40.9 mph† |
41.1 mph |
39.0 mph† |
وزن |
|||
وزن خالص |
پوند3719 |
پوند3721 |
پوند4014 |
سوخت |
|||
حجم مخزن سوخت |
16.9 گالن |
16.1 گالن |
15.9 گالن |
|
91 اکتان |
91 اکتان |
91اکتان |
مصرف سوخت |
23/20/28 mpg |
26/22/32 mpg |
24/22/27 mpg |
|
24 mpg |
27 mpg |
24 mpg |
لطفا هنگام کپی، ما را هم یاد کنید! CarPress.ir
با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید
عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان