Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
فربد زاوه:

افزایش قیمت خودرو تا نود روز آینده توجیهی ندارد

پنج شنبه | ۱۳۹۷/۰۲/۲۰ - ۱۱:۴۱ | کد خبر: CP- ۶۳۵۲ | سرویس: قیمت خودرو
کارپرس:
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو در کوتاه مدت به دلیل اثرات روانی و حتی در بلند مدت به دلیل خروج آمریکا از برجام امری اجتناب ناپذیر است، در رابطه با سرنوشت توافقات خودرویی برجام هم گفت: باید منتظر ماند و دید که اتحادیه اروپا چقدر بر مواضع خود در توافق هسته ای پایبند خواهد بود.
به گزارش کارپرس،  دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بالاخره خروج این کشور از برجام را اعلام کرد. قرار است از 3 ماه دیپر پرونده تحریم های اقتصادی علیه ایران بار دیگر گشوده شود. آنها که از تحریم خاطرات ناخوشایندی در ذهن دارند حالا دنبال یک پرسش اساسی بودند: اینکه سرنوشت بازار خودرو چه می شود؟ هرچند که خودروسازان به صورت چراغ خاموش دیروز قیمت برخی از محصولات خود را افزایش دادند اما کارشناسان این صنعت معتقدند تا 90 روز دیگر افزایش قیمت ها توجیهی ندارد. فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو که رشد قیمت در 3 ماه آینده ( زمان آغاز تحریم ها ) را ناشی از جو روانی حاکم بر اقتصاد می داند، به پول نیوز می گوید: آینده اقتصاد ایران به دیپلماسی سیاسی تیم مذاکره کننده گره خورده است.

او با اشاره به تجربه تلخ بازار خودرو در سال های 91 ، گفت: امروز شرایط بهتری داریم . آن سال ها (91) نه از حمایت های چین و روسیه خبری بود و نه از موضع گیری اتحادیه اروپا نسبت به تصمیم آمریکا. به طوری که بعد از گفته های ترامپ تنها اسراییل ، عربستان و امارات از موضع گیری آمریکا علیه ایران حمایت کردند.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه اگر اتحادیه اروپا به خروج از برجام تصمیم گیرد، صحت توافق ها در مجامع بین المللی زیر سوال می رود، ادامه داد : مراودات اقتصادی اروپا با آمریکا بسیار بیشتر از ایران است و منطق اقتصادی حکم می کند که از مواضع آمریکا در خصوص برجام حمایت کند . اما امروز پای اعتبار قراردادهای بین المللی و جایگاه کشورهای اروپایی در میان است و نقض برجام به این پیام را فضای مجامع بین الملل ایجاد می کند که نمی توان به یکدیگر اعتماد کرد.

 

تجربه سال 91 دوباره تکرار می شود

حالا شاید از خود سوال بپرسید که بازار خودرو بار دیگر اتفاق های سال های 91 را تجربه می کند. آن سال هایی که قیمت خودرو به یکباره از حدود 8 میلیون به 16 میلیون و 600 هزار تومان رسید . از پراید که بگذریم، پژو 405 نیز افزایش قیمتی حدودا 3/ 2 برابری را از سال 84 تا 92 داشته است. این خودرو در تابستان 84 با قیمتی حدود 12 میلیون تومان به فروش می‌رسید، اما مشتریان در تابستان 92 باید 27 میلیون تومان برای خرید این محصول می‌پرداختند. پژو پارس فول هم که در سال 84 نزدیک به 17 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، قیمت آن در تابستان 92 به 35 میلیون تومان رسید.

آنگونه که زاوه کارشناس صنعت خودرو می گوید : در آن سال ها امکان تامین مستقیم قطعات و مواد اولیه موردنیاز خود را از دست داده و این موضوع به مانعی بزرگ بر سر راه تولید خودروهای داخلی تبدیل شد. این در حالی بود که با روی کار آمدن دولت یازدهم و آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای، رفته‌رفته روابط میان خودروسازان داخلی و خارجی رو به بهبود رفت و این موضوع اثرات خود را بر تولید خودرو گذاشت. اوضاع به شکلی پیش رفت که پس از توافق هسته‌ای و در ادامه، اجرایی شدن برجام، نمودار تولید خودروهای داخلی صعودی شد. نگاهی به آمار تولید خودرو در کشور طی سال‌های 93، 94 و 95 به خوبی نشان می‌دهد تیراژ خودروسازان در مسیر صعود قرار گرفته و دیگر خبری از افت‌های شدید سال‌های 91 و 92 در دومین صنعت بزرگ کشور نیست.



منبع: عصرایران

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

افزایش قیمت خودرو تا نود روز آینده توجیهی ندارد

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است