Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

شروط قطعه‎سازان ایرانی برای خودروسازان خارجی

دوشنبه | ۱۳۹۵/۰۸/۲۴ - ۰۳:۱۱ | کد خبر: CP- ۱۵۳۵ | سرویس: قطعه سازی
کارپرس:
سهم داخلی‌سازی خودرو به میزان 40درصد و صادرات 30درصدی دو شرط اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای قرارداد با خودروسازان خارجی بود.
به گزارش کار پرس،  این دو شرط در حالی گذاشته شد که خودروسازان اعلام کردند بر این مبنا قراردادهای جدیدی را با خودروسازان خارجی به امضا رسانده‌اند. هرچند معاون وزیر صنعت، اوایل شهریورماه اعلام کرد: خودروسازان با 20درصد داخلی‌سازی آغاز می‌کنند و ظرف 6ماه به 40درصد خواهند رسید. البته در آن زمان گفته می‌شد، قطعه‌سازان ایرانی توان همراه شدن با خودروسازان را ندارند چرا که به دلیل مشکلاتی که در سال‌های تحریم برای آنها به وجود آمده نمی‌توانند با ظرفیت 40درصدی همکاری کنند. این مسائل در شرایطی مطرح می‌شد که مدیرعامل گروه خودروسازی پژو در سفر به ایران اعلام کرد: آمادگی همکاری با قطعه‌سازان ایرانی را داریم و می‌خواهیم قطعه‌سازان را به سطح جهانی برسانیم.

 «کارلوس تاوراس» آن زمان معتقد بود که باید این مساله هرچه سریع‌تر اتفاق بیفتد. در همین حال نیز پیمان کارگر مدیر آفریقا و خاورمیانه رنو با انتقاد از ضعف قطعه‌سازان گفته بود که تنها 10درصد از قطعه‌سازان ایرانی توان همکاری با خودروسازان خارجی را دارند. حالا قطعه‌سازان از جلسات چالشی با مدیر فرانسوی پژو خبر می‌دهند که در آن مطالبات قطعه‌سازان را عنوان کرده‌اند. براساس اظهارات اعضای هیات‌مدیره جدید انجمن قطعه‌سازان به پژو هشدار داده‌ شده است که اگر قطعه‌سازان را با حداکثر توان مشارکت ندهد، جلو تولید خودروهای جدید گرفته می‌شود. با این حال ایران‌خودرو پیش تولید پژو 2008 را آغاز کرده است که تاکنون پیش تولید دو دستگاه پژو 2008 به اتمام رسیده و تا دو ماه دیگر 100دستگاه از این خودرو را تولید خواهد کرد تا در ابتدای سال آینده به تولید انبوه برسد. تولید این خودروها می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در صورت‌های مالی این خودروسازی داشته باشد اما این قطعه‌سازان هستند که باید در این مدت کوتاه خود را برای تولید محصولات جدید هماهنگ کنند.

 مطالبه‌گری انجمن قطعه‌سازان پس از 2سال

در همین حال تاکنون تقریبا قطعه‌سازان ایرانی هیچ صدای واحدی نداشتند و نمی‌توانستند مطالبات مشخصی از قراردادهای جدید خودروسازان داشته باشند تا اینکه سرانجام پس از دو سال قطعه‌سازان توانستند بار دیگر انتخابات برگزار کنند و انجمن قطعه‌سازان هیات‌مدیره مشخصی داشته باشد. انجمن قطعه‌سازان از سال 74 تاسیس شده است و از آن زمان 7دوره انتخابات هیات‌مدیره برگزار شده اما دوره هفتم پس از دو سال اختلاف سرانجام دو ماه پیش هیات‌مدیره انجمن مشخص شد تا این انجمن در روزهای حساس صنعت خودرو و قطعه‌سازی فعالیت خود را آغاز کند.   اختلافات میان تعدادی از قطعه‌سازان به ضرر خودشان به پایان رسید و در فرصتی که می‌توانستند زمینه‌های همکاری را فراهم کنند تنها فرصت‌های همکاری را از دست دادند. هرچند کلید واژه‌یی مانند انحصارگرایی در میان قطعه‌سازان متداول است و اختلافات نیز از همین موضوع نشات می‌گیرد. با این حال بعد از اینکه در انتخابات اخیر بیش از 500 قطعه‌ساز حضور یافتند، هیات‌مدیره جدید انتخاب شد تا مطالبه‌گری قطعه‌سازان به‌طور رسمی انجام شود. هرچند پیش از این، ساسان قربانی دبیرپیشین انجمن قطعه‌سازان سخنگوی شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت بود اما با تغییر در راس انجمن قطعه‌سازان امیرحسین قناتی مدیرکل نیرو محرکه وزارت صنعت به عنوان سخنگوی شورای سیاست‌گذاری انتخاب شد. به گفته رییس هیات‌مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو؛ در جلسات شورای سیاست‌گذاری خودرو، از آقایان ساسان قربانی و محمدرضا نجفی‌منش خداحافظی شده و دو نفر از اعضای هیات‌مدیره جدید انجمن جایگزین شده‌‌اند. برهمین اساس، اعضای انجمن جدید قطعه‌سازان پس از برگزاری جلساتی برای ساختار و شیوه فعالیت این انجمن، نشستی را با اهالی رسانه برگزار کردند تا از اولویت‌های جدید انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو رونمایی کنند.

 6 سوال قطعه‌سازان از مدیرعامل پژو

برهمین اساس، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو معتقد است که تمام دغدغه‌های قطعه‌سازان در قالب 6سوال با مدیرعامل پژو در میان گذاشته شده؛ بر این اساس از تاوارس درخواست شده تا تمام قطعات خودروهای جدید پژو در ایران باید از سوی قطعه‌سازان ایرانی تولید شود و اگر این کار انجام نشود، انجمن قطعه‌سازان موضوع را با وزارت صنعت، معدن و تجارت و نهادهای بالاتر ارجاع خواهد داد؛ به گفته مازیار بیگلو حتی تا جایی پیش خواهند رفت که از تولید محصولات جدید پژو در ایران جلوگیری شود. وی افزود: مدیرعامل پژو نیز ضمن تایید این موضوع قول داد که خودکفایی تولید قطعات خودروهای جدید پژو در ایران را انجام دهد. در این میان البته جلساتی نیز با رنو انجام شده که مواضع صریح قطعه‌سازان ایرانی را مطرح کرده و قول گرفتیم که جلسات با رنو را هر دو تا سه هفته یک‌بار برگزار کنیم تا بتوان در هماهنگی کامل، تولید قطعات خودروهای جدید رنو را نیز با قطعه‌سازان ایرانی انجام داد.

 دوشنبه مذاکره قطعه‌سازان با «فولکس واگن»

بیگلو از برگزاری جلسه‌یی با فولکس واگن در هفته جاری خبرداد و تصریح کرد: برای خودکفایی و انجام هماهنگی‌های لازم در همکاری با این خودروساز آلمانی نیز مذاکراتی پیش‌روست؛ ضمن اینکه برخی اعضای انجمن قطعه‌سازان آلمان نیز در ایران هم‌اکنون حضور دارند و با آنها نیز مذاکراتی برای همکاری‌های مشترک و انتقال تکنولوژی انجام خواهیم داد. بیگلو در ادامه خاطرنشان کرد: دیگر برای قطعه‌سازان ایرانی پذیرفته شده نیست که طبق روال قبل پژو قطعاتی را در ایران تولید کند که قیمتی کمتر از قطعه‌سازان داخلی داشته باشد و رقابت منفی به راه بیندازد، البته باید گفت قراردادی که میان ایران و پژو منعقد شده، قرارداد خوبی است ولی باید در چارچوب تعیین شده کار پیش رود و نظارت هم با وزارت صنعت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است. بر این اساس تمام هم و غم قطعه‌سازان ایران این است که بیشترین سهم را در تولید قطعات مورد نیاز خودروهای جدید این شرکت داشته باشند و اگر پژو کاری بر خلاف این خواسته انجام دهد، حتما کار را تا جایی پیگیری خواهیم کرد که تولید این خودروها در ایران متوقف شود. وی افزود: به صراحت به مدیرعامل پژو گفته‌ایم که شرکت تحت مدیریتش در ایران هم‌اکنون بدنام است و خاطرات بدی از مشارکت قبلی این خودروساز فرانسوی به یاد ایرانی‌ها مانده است؛ در حالی که مدیرعامل پژو بر این باور است که باید گذشته را فراموش کرد، اما قطعه‌سازان بسیار صریح هشدار داده‌اند که رفتار قبلی را فراموش نکرده و اجازه تکرارش را نمی‌دهند.

 65 درصد قطعه‌سازان در منطقه زرد

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خاطرنشان کرد: گزارش‌های شرکت رنو حکایت از آن دارد که 10درصد از قطعه‌سازان ایرانی با وضعیت کنونی خود می‌توانند کار را پیش برند و با رنو برای تولید قطعات خودروهای جدید همکاری کنند، اما ۶۵ درصد قطعه‌سازان نیز در منطقه زرد رنو قرار دارند و با به‌روزرسانی و تغییرات تکنولوژیکی می‌توانند به جمع تولیدکنندگان قطعات رنو در ایران بپیوندند. این در شرایطی است که این شرکت، برنامه درازمدت برای حضور در بازار ایران دارد و روی کیفیت و استفاده و انتقال فناوری‌های جدید در تولید خودروها تاکید بسیاری دارد.

 وعده آموزش رایگان به قطعه‌سازان

از سوی دیگر رضا رضایی، رییس هیات‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز گفت: شرکت رنو وعده داده تا با آموزش رایگان، قطعه‌سازان ایرانی را به سطحی از کیفیت برساند که قابل قبول در زنجیره تامین آن شرکت باشد و بتوان کار صادرات را از کانال قطعه‌سازان ایرانی در منطقه پیش برد. این در شرایطی است که قطعه‌سازان ایرانی هم باید توان تکنولوژیکی و کیفی خود را بالا برده و خود را در الگوی جهانی توسعه دهند. وی اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت ساخت داخلی ۴۰درصد را برای خودروسازان خارجی تکلیف کرده است و البته خودروسازان برای اینکه کار تولید خودروهای جدید را سرعت بخشند، کار را با داخلی‌سازی ۲۰درصدی آغاز کرده‌اند، در حالی که قطعه‌سازان داخلی برای داخلی‌سازی قطعات در قطعات ساده به ۷ تا ۸ ماه و برای قطعات پیچیده تا یک‌سال زمان نیاز دارند.

 مذاکره با «فیات» پشت درهای بسته

رضایی با بیان اینکه مذاکرات فیات با خودروسازان ایرانی پشت درهای بسته صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: به تاوارس تاکید کرده‌ایم که اگر می‌خواهد در بازار ایران موفق باشد باید با ۴۰درصد داخلی‌سازی کار را شروع کرده و راهکارهایی را هم در این رابطه به وی ارائه کرده‌ایم. یعنی قطعه‌سازان این کمپانی فرانسوی با قطعه‌سازان ایرانی جوینت شده و دانش فنی را ارتقا دهند. حتی برخی قطعات تا ۶۰درصد هم قابلیت داخلی‌سازی دارد. در همین حال فرهاد به‌نیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز در خصوص بدهی‌های خودروسازان به قطعه‌سازان گفت: هم‌اکنون بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به ۴هزار میلیارد تومان کاهش یافته و میانگین پرداخت بدهی‌ها به ۸۰روز در ایران‌خودرو رسیده است، در سایپا نیز وعده داده شده تا پایان سال تمام بدهی قطعه‌سازان پرداخت شود، البته اگر قطعه‌سازان برای پرداخت بدهی خود بیش از ۱۲۰روز صبر کردند، مراتب را به انجمن اطلاع دهند. همچنین مرتضی مرتضوی، نایب‌رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز گفت: یکی از مشکلات صنعت قطعه‌سازی ایران، ارزش‌گذاری قطعات است که همواره محل اختلاف میان خودروسازان و قطعه‌سازان قرار می‌گیرد. بنابراین با توجه به اینکه خودروسازان نیز دنبال آزادسازی قیمت‌ها هستند، به نظر می‌رسد بتوان این مشکل را نیز حل کرد، اما قطعات تولیدی باید حتما باکیفیت باشد.
 
 
منبع: اقتصاد آنلاین

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

برچسب ها :

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

شروط قطعه‎سازان ایرانی برای خودروسازان خارجی

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است