Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
یک کارشناس تشریح کرد:

پویش ملی داخلی‌سازی قطعات خودرو چه دستاوردی دارد؟!

سه شنبه | ۱۳۹۸/۰۳/۲۸ - ۰۸:۵۰ | کد خبر: CP- ۱۱۰۹۷ | سرویس: قطعه سازی
کارپرسعلیرضا باقری:
پویش داخلی سازی قطعات خودرو چنانچه با جدیت توسط مسئولان ذی ربط حمایت شود و با مشارکت جدی مراکز علمی و شرکت‌های دانش بنیان به اجرا درآید، زمینه ساز دست‌یابی صنعت قطعه‌سازی کشور به تکنولوژی‌های پیشرفته برای تولید قطعات حساس خودرو خواهد شد.
به گزارش کارپرس، خودروسازان بزرگ کشور در هفته‌های اخیر با توصیه وزارت صنعت، معدن و تجارت پویشی با عنوان داخلی‌سازی قطعات وارداتی را به اجرا درآورده‌اند که محور آن، ایجاد فضا و فرصت همکاری با تولیدکنندگان داخلی، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها است.

در این پویش، خودروسازان تلاش می‌کنند ضمن ایجاد پل ارتباطی با تولیدکنندگان داخلی، قطعات پیشرفته و وارداتی محصولات خود را جهت ساخت در داخل معرفی کنند؛ این اقدام با هدف کاهش ارزبری، رفع نیاز به بازارهای خارجی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی صورت می‌گیرد.

پویش داخلی سازی قطعات خودرو چنانچه با جدیت توسط مسئولان ذی ربط حمایت شود و با مشارکت جدی مراکز علمی و شرکت‌های دانش بنیان به اجرا درآید، زمینه ساز دست یابی صنعت قطعه سازی کشور به تکنولوژی‌های پیشرفته برای تولید قطعات حساس خودرو خواهد شد. این پویش فرصتی خواهد بود تا تهدیدها به واسطه تحریم‌ها به فرصت‌های خوداتکایی تبدیل شوند و صنعت خودرو خواهد توانست با پاسخگویی به نیاز بازار خودرو، در مسیر خودکفایی گام بردارد.

به نظر می‌رسد در مقطع حساس کنونی خودروسازان داخلی به منظور رفع تنگناها در خصوص تأمین قطعات با تکنولوژی‌ها بالا، پویش داخلی سازی قطعات وارداتی را با جدیت هرچه بیشتر دنبال می‌کنند و فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند.

اعلام فراخوان رسانه‌ای و دعوت از سازندگان داخلی، برپایی نمایشگاه‌های دائمی قطعات خودرو در دو خودروساز اصلی کشور، برگزاری همایش پویش ملی داخلی‌سازی قطعات و مجموعه‌های صنعت خودرو در سایپا که با دعوت از مدیران صنایع مهم کشور در حوزه قطعه‌سازی برگزار شد، طرح برگزاری نخستین سمپوزیوم تولید بدنه خودرو با همکاری سایپا و دانشگاه صنعتی شریف در تیرماه سال جاری و بسیاری طرح‌ها و برنامه‌های دیگر، از جمله مهمترین اقدامات صورت‌گرفته در این خصوص است.

از طرفی بخش‌هایی از کشور که در زمینه صنایع دفاعی به خودکفایی‌هایی رسیده‌اند نیز با اعلام آمادگی در خصوص همکاری در ساخت قطعات پیشرفته و وارداتی خودرو، امیدواری‌ها را برای به سرانجام رسیدن پویش داخلی سازی قطعات افزایش داده است. چند روز پیش وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از انعقاد قرارداد میان این وزارت‌خانه و خودروسازان داخلی برای طراحی و ساخت قطعات پیشرفته خودرو خبر داده بود که این امر در صورت ورود به فاز اجرایی، می‌تواند نیاز خودروسازان داخلی را تا حدود زیادی مرتفع کند.

با توجه به محدودیت‌های صنعت خودرو در زمینه تأمین منابع مالی و ارزی خرید مواد اولیه و قطعات پیشرفته از بازارهای خارجی و مشکلات نقل و انتقال بانکی، این صنعت به‌طور جدی قصد دارد از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی جهت رفع نیاز خود استفاده کند؛ امری که بر اساس شواهد موجود، در حال حاضر نیز در فاز اجرایی قرار دارد و بسیاری از قطعاتی که پیشتر از بازارهای خارجی تأمین می‌شد، در حال حاضر در داخل تولید می‌شوند.

چنانچه داخلی سازی قطعات خودرو با موفقیت کامل اجرا شود و اغلب نیازهای خودروسازان از طریق قطعه سازان داخلی تأمین شود و تولید روزانه خودرو در تیراژ بالا صورت گیرد، نیازهای بازار خودرو در فرایندی عادی برآورده خواهد شد که در آن صورت قیمت‌های خودرو تابع عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شوند. از این رو تولید و عرضه در فضایی اقتصادی شکل خواهد گرفت و آرامش به بازار خودرو و همچنین حوزه تولید بازخواهد گشت.




منبع: ایرنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

پویش ملی داخلی‌سازی قطعات خودرو چه دستاوردی دارد؟!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است