دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور گفت: با توجه به بیانات صریح و راهبردی مقام معظم رهبری دیگر بهانه ای برای بی توجهی و عدم حمایت از صنعت قطعه سازی باقی نمانده است.
عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو گفت: از ابتدای برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو تاکنون، ۸۶میلیون دلار داخلیسازی قطعات خودرویی محقق شده است.
مشاهدات از افزایش ۶۰ درصدی هزینه تعمیر ماشینهای ایرانی و بالای ۱۰۰ درصد ماشینهای وارداتی حکایت دارد. همچنین قیمت بالای قطعات یدکی باعث شده که بالای ۵۰ درصد از مردم تعمیر قطعه را به تعویض ترجیح دهند.
۱۵ ماه از آغاز نهضت داخلیسازی قطعات خودرو میگذرد؛ این در شرایطی است که فعالیت این نهضت که قرار بود انقلابی در داخلیسازی قطعات ایجاد کند ظاهرا در تعلیق مانده است؛ بهطوریکه نه خبری از برگزاری میزهای داخلیسازی است و نه دیگر اظهارنظرهای آتشین در این زمینه میشود.
زنجیره خودروسازی کشور چندی است نسبت به عدم امکان ترخیص مواد اولیه و قطعاتی که از مسیر واردات تامین میشود، انتقاداتی را متوجه نهادها و دستگاههای مرتبط در این زمینه مانند بانک مرکزی و گمرک کرده است.
یک نماینده مجلس گفت: مرکز تحقیقات قطعه سازی کروز یکی از نقاط قوت این مجموعه به شمار می رود که با توانمندی در حوزه ساخت و طراحی توانسته برخی خلاء ها در صنعت قطعه سازی را برطرف نماید.
ازابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۱۳ هزارو ۹۳۰ دستگاه خودروی پارس در سایت ایران خودرومازندران تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصدافزایش نشان می دهد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به لزوم تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع قطعه سازی از طریق بورس این صنایع برای تامین به موقع مواد اولیه با مشکل مواجه شده اند.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو با هشدار نسبت به احتمال توقف کامل تولید برخی قطعات خودرو، گفت: قیمت تولید برخی قطعات حدود 80 درصد افزایش یافته و این در حالی است که خودروسازان هنوز رشد قیمت ارز را در قراردادهای قطعهسازان اعمال نکرده اند.
با شروع تحریم های بین المللی برخی قطعات و آپشنها به دلیل وارداتی بودن و کمبود مواد اولیه از خودروهای صفر کیلومتر داخلی حذف شدند که یکی از آن ها سنسور دنده عقب بود. شرکت صنایع تولیدی کروز به عنوان شرکتی پیشتاز در داخلی سازی قطعات خودرو، بومی سازی آن را با همت و دانش مهندسان داخلی از یک سال و نیم گذشته آغاز کرد که در آینده نزدیک با توسعه خطوط تولید خود، برنامه تولید سالانه ۷۵۰هزار حسگر دنده عقب را دارد.
در سال جهش تولید خانواده 12هزار نفری کروز در صدد است با افزایش بیش از 40 درصدی و متناسب با افزایش تیراژ خودروسازان، همراه با ارتقای کیفیت محصولات، تولید خود را نسبت به سال گذشته افزایش دهد. نامگذاری امسال به نام جهش تولید آن هم پس از سال رونق تولید، بدان مفهوم است که قاعدتا موانع تولید در سال رونق تولید رفع شده و امسال تولیدکنندگان باید با خیالی آسوده نرخ تولید را افزایش دهند.
دبیر انجمن سازندگان قطعه عدم همکاری بانک مرکزی و تخصیص ارز قطعهسازان که ترخیص نشدن قطعات از گمرک و در نتیجه کمبود قطعات را موجب شده است، را عامل افزایش خودروهای ناقص در دو خودروسازی دانسته و معتقد است که بانک مرکزی نهتنها یاریگر صنایع در جهش تولید نبوده، بلکه مانع جهش تولید نیز میشود