عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت از خودروساز بخش خصوصی، ترغیب خودروسازان به خرید قطعات مورد نیاز از قطعه ساز ایرانی و ایجاد شرایط قیمت گذاری قیمت خودرو در بازار باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو گفت: قطعهسازان موافق آزادسازی واردات خودرو با تعرفه صفر به شرط آزاد شدن سایر قیمتگذاریها از جمله مواد اولیه قطعهسازی هستند.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با بیان اینکه اکنون خریداران خودرو در بازار واقعی شدهاند، گفت: در مجموع خودروهای داخلی از سال 92 به این طرف کیفیت لازم را ندارند چرا که قطعات فرانسوی خودرو اکنون تبدیل به چینی و یا ایرانی شدهاند.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از برگزاری پنج میز تعمیق ساخت داخل تا پایان سال در حوزه خودرو خبر داد که با کمک شرکت های خودروسازی، قطعه سازان و انجمنها به صورت هفتگی پایش و پیگیری میشود.
رییس انجمن همگن قطعهسازی با تاکید بر ضرورت خصوصی کسازی شرکتهای خودروسازی گفت: مسلما اگر شرکتهای خودروسازی به دست بخش خصوصی اداره میشد شاهد اتفاقات اخیر در این صنعت نبودیم.
درحالی که قطعهسازی خودرو در آمریکا یک دهه رشد پایدار را به اتمام میرساند، تحلیلگران و کارشناسان بر این باورند که وجود عواملی نظیر کاهش میزان فروش خودرو، افزایش بهای قطعات یدکی و نیاز به افزایش سرمایهگذاریها در بخش «تحقیقات و توسعه» میتواند به این ضیافت برای قطعهسازان خودرو پایان دهد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت گفت: در نخستین میز تعمیق ساخت داخل خودرو، ۷۴۰ میلیارد تومان قرارداد برای داخلیسازی ۳۵ قطعه موردنیاز توسط۳۲ قطعهساز منعقد شد که داخلیسازی ۷ قطعه به تولید انبوه رسید.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از خطوط تولید قطعات پیشرفته الکترونیکی کارخانه شماره ۲کروز بازدید به عمل آورد و از نزدیک در جریان فعالیت های این شرکت در داخلی سازی قطعات پیشرفته مانند کنترل ها و ای سی یو قرار گرفت.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان گفت: بزرگترین مشکل کنونی صنعت قطعهسازی، کمبود نقدینگی است و مشکل بعدی، قیمتهای قطعاتی است که توسط خودروسازان و با نظارت وزارتخانه میتواند اصلاح شود، اما تاکنون اصلاح نشده است.
قائممقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، با اعلام نتایج ارزیابی خدمات پس از فروش خودروسازان، گفت: رضایت مردم از تأمین قطعات یدکی و تعمیرات در نمایندگیهای مجاز خودروسازان کاهش یافت.
یک فعال صنعت قطعه نبود تفاهم بین قطعهسازان را به دلیل تفاوت در سلیقه عنوان کرد و گفت: دلیل نداشتن تفاهم بین قطعه سازان سلایق شخصی است و این سلایق در کنار هم باعث شد این بخش نتواند برای یک هدف مشترک یعنی توسعه صنعت قطعه سازی کاری انجام دهد.
در قراردادهای اخیری که در نمایشگاه داخلی سازی قطعات صنعت خودرو درخصوص بومی کردن ۳۵ قطعه وارداتی بسته شد، سیاست وزارت صمت بر این بود تا قطعه سازانی که تامین کننده عمده ایران خودرو و سایپا می باشند در عقد قرارداد ها حضور نداشته باشند تا عرصه فعالیت برای کسانی که ادعای قطعه سازی دارند فراهم شود.
ابرقطعهسازان کشور در حالی این روزها بهطور رسمی و غیررسمی بهدنبال خرید باقیمانده سهام دولت در خودروسازی هستند که به قول خودشان، در تامین منابع مالی برای تولید مانده و کماکان انتظار کمکهای دولتی را میکشند.