Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
لذتِ خالصِ رانندگی؛

بررسی و معرفی پورشه باکستر و کیمن

پنج شنبه | ۱۳۹۵/۰۶/۲۵ - ۰۷:۵۰ | کد خبر: CP- ۱۱۲۲ | سرویس: تست و بررسی خودرو
کارپرسعادل ذاکری:
هوایی خوب و آفتابی در یک روز بهاری و یک جاده کوهستانی با چشم اندازی زیبا رو به روی شماست حال چگونه می توان از این روز زیبا حداکثر استفاده را برد؟! مسلما در یک سدان کسل کننده روزتان خراب می شود حتی در یک خودروی اسپرت با سقف بسته نیز نمی توانید لذت کافی را ببرید.

کارپرس، عادل ذاکری: چیزی که لازم است شنیدن صدای غرش زیبای یک موتور پرقدرت بدون هیچ مانعیست و تعادلی مثال زدنی که بتوانید بدون نگرانی با سرعت تمام پیچ ها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید.

با یک رودستر موتور وسط چطورید؟ تا اوج لذت رانندگی را برای شما فراهم کند و چه بهتر که این خودرو توسط کمپانی ای تولید شده باشد که به گفته خودش هیچ جایگزینی برای محصولاتش  وجود ندارد. There is no substitute بله این شعار کمپانی پورشه است!

در ادامه به بررسی رودستر جذاب آن یعنی باکستر و برادر مجهز به کلاهخودش یعنی کیمن می پردازیم.

بررسی و معرفی پورشه باکستر و کیمن

اگر بخواهیم درباره باکستر صحبت کنیم می توانیم از سال 1996 آغاز کنیم یعنی زمانی که اولین بار خودرویی به نام باکستر از سوی پورشه معرفی شد اما برای بررسی دقیق تر این مدل باید سالها به عقب بازگردیم یعنی سال 1953 که حاصل طراحی فری پورشه در نمایشگاه خودروی پاریس با نام 550 Spyder معرفی شد این خودرو که به یک موتور 4 سیلندر باکستر مجهز بود با تقسیم وزن عالی خود که ناشی از قرار گیری موتور آن در وسط خودرو بود توانست موفقیت های زیادی را در مسابقات اتوموبیلرانی کسب کند و اکنون با ارزشی نزدیک به 7 میلیون دلار یکی از با ارزش ترین خودروهای کلاسیک دنیاست.

بررسی و معرفی پورشه باکستر و کیمن

پورشه باکستر تا کنون در 4 نسل عرضه شده که نسل فعلی آن با نام 718 باکستر یاد آور مدل معروف 718 است که بین سالهای 1957 تا 1962 موفقیت های فراوانی را در مسابقات مختلف اتوموبیلرانی برای پورشه به ارمغان آورد در حقیقت اگر 550 را پدر بزرگ باکستر بدانیم 718 نیز پدر آن است!

و اما بررسی جداگانه نسلهای مختلف باکستر:

نسل اول

این نسل با کد 986 بین سالهای 1996 تا 2004 تولید شد و به نوعی با فروش خوبش بعد از عدم فروش بالای 928 جان تازه ای به این کمپانی داد.

بررسی و معرفی پورشه باکستر و کیمن

این نسل دو دوره های مختلف با سه موتور6 سیلندر تخت با حجم های 2.5 2.7 و 3.2 لیتر قادر بود به ترتیب قدرتی برابر با 201 ، 217 و 250 اسب بخار را تولید کند بعد ها با اصلاحات انجام شده بر روی دو موتور 2.7 و 3.2 لیتری قدرت این دو به ترتیب به 225 و 258 اسب بخار افزایش یافت اما مشخص ترین مدل در بین باکستر های نسل اول را میتوان مدل 550 spyder 50th anniversary دانست، این مدل همانطور که از اسمش پیداست به مناسبت 50 امین سالگرد تولید 550 اسپایدر به تعداد 1953 دستگاه آن هم فقط به رنگ نقره ای تولید شد، این مدل نیز دارای یک موتور 3.2 لیتری باکسر6 سیلندر اما با توان مضاعف 266 اسب بخار بوده است.

نسل دوم

این نسل با کد 987 بین سالهای 2004 تا 2012 تولید شد و از یک جهت حایز اهمیت است آن هم اضافه شدن برادری به نام کیمن در سال 2006، ازین پس باکستر تنها مدل موتور وسط پورشه نبود و در تمامی مدل های آن برادری به نام کیمن وجود داشت که وجه تمایزش با باکستر وجود یک سقف فلزی بود که هم هندلینگ آنرا اندکی بهبود می بخشید هم پاسخی بود برای کسانی که با سقف پارچه ای میانه خوبی نداشتند در ضمن مدل های کیمن همواره چند اسب نا قابل از باکسترِ هم مدل خود قوی ترند که موجب بهبود کلی عملکرد آنها می شود.

بررسی و معرفی پورشه باکستر و کیمن

نسل دوم در میانه راه دستخوش فیسلیفت شد و موتورهای آن نیز از 2.7 و 3.2 لیتری به 2.9 و 3.4 لیتری تغییر کردند اما باز هم با همان آرایش تخت معروف پورشه، موتورهای تخت به دلیل قرار گرفتن یه صورت افقی مرکز ثقل پایین تری دارند و می توانند در بهبود تعادل کلی خودرو نقش ویژه ای ایفا کنند.
بررسی و معرفی پورشه باکستر و کیمن
معروف ترین مدل این نسل بی شک پورشه کیمن R است که با یک موتور 3.4 لیتری 330 اسبی قادر است خود را در 4.7 ثانیه به مرز 100 کیلومتر در ساعت برساند آن هم با یک گیربکس دستی! البته گیربکس اتوماتیک دو کلاچه نیز برای آن قابل سفارش بوده که در آن صورت 3 دهم ثانیه از این زمانه هرز می رود، اما اگر نگاهی به مجلات خودرویی معتبر دنیا بیندازید متوجه خواهید شد که همواره نسخه دستی آن به دلیل لذت ناب رانندگی مورد توجه قرار گرفته و حتی در سال 2011 توسط مجله car&driver در بین 5 خودروی برتر سال قرار گرفته است.

نسل سوم

پایانی دراماتیک یا آغازی نو برای باکستر و کیمن! این سوالی است که بعد ها به آن پاسخ داده خواهد شد این نسل که با کد 981 شناخته می شود آخرین نسلی است که در آن از موتورهای تنفس طبیعی شش سیلندر استفاده شده و از سال 2012 تولید آن آغاز و در سال 2016 با معرفی مدل 718 پایان یافت البته هنوز هم که در اواسط سال 2016 هستیم مدل GTS و GT4 از سری کیمن در حال فروش هستند، نسل سوم باکستر و کیمن را می توان بهترین ها در سری کیمن و باکستر دانست به طوری که steve Sutcliffe یکی از نویسندگان سابق مجله autocar بعد از تست نمونه دستی کیمن GTS آنرا از لحاظ لذت رانندگی جذابترین خودرویی معرفی کرد که تا به حال با آن رانندگی کرده در حالی که تجربه رانندگی با بسیاری از بهترین خودروهای دنیا را داشته است، اما چه چیزی در مورد کیمن و باکستر وجود دارد که آنهارا تا این حد برای خودرو دوستان جذاب کرده؟ قطعا این عامل صرفا سرعت و شتاب نیست بلکه تلفیقی از سرعت و شتاب و تعادل و هندلینگ فوق العاده است. این دو خودرو هیچگاه برای سریع ترین و یا پرشتاب ترین بودن ساخته نشده اند بلکه هدف از ساخت آنها تنها لذت بردن از رانندگی در هر شرایطی بوده و براستی نیز به این هدف دست یافته اند.

بررسی و معرفی پورشه باکستر و کیمن
کیمن و باکستر دراین نسل با دو موتور 2.7 و 3.4 لیتری باکسر6 سیلندر عرضه شدند که به ترتیب در مدل کیمن و کیمن اس توانایی تولید 275 و 325 اسب بخار قدرت را دارند البته کیمن GTS با همان حجم 3.4 لیتری می تواند 340 اسب تولید کند که برای یک موتور تنفس طبیعی با این حجم بسیار مناسب است، شاخص ترین مدل در بین 981 ها بی شک کیمن GT4 و باکستر اسپایدر هستند زیرا قانونی همیشگی را زیر پا گذاشته اند، آن قانون چیست؟ درست است که کیمن و باکستر همواره در کلاس خود جز بهترین ها بوده اند اما همیشه زیر سایه 911 ضعیف تر و کند تر از آن بوده اند تا اینکه در مدل GT4 و باکستر اسپایدر این قانون شکسته شد و عملا این دو از مدل پایه 911 هم سریعتر بودند و هم قویتر، همچنین به خاطر قرار داشتن موتور در وسط خودرو تعادل بهتری هم داشتند. حتی پورشه در این دو مدل از همان اکسل جلو و ترمز های قدرتمند 911 GT3 استفاده کرد موتور هم یک موتور 3.8 لیتری باکسر6 سیلندر بود که تا قبل ازین سری کیمن و باکسر تنها رویای داشتن این قلب تپنده ی قدرتمند با 380 اسب بخار قدرت را در سر می پروراندند.  کیمن GT4 به سرعت به انتخاب اول مجلات خودرویی در بین کوپه های اسپرت کوچک تبدیل شد به خصوص که تنها با گیربکس دستی قابل سفارش بود و می تواند تنها در4.2 ثانیه خود را به مرز 100 کیلومتر در ساعت برساند.

 بررسی و معرفی پورشه باکستر و کیمن

نسل چهارم یا سری 718

درست است که در بحث لذت رانندگی اکثر افراد موتورهای تنفس طبیعی را بر موتورهای دارای سیستم های پرخوران ترجیح می دهند اما با جلوتر رفتن زمان و استفاده همگان از سیستم های پرخوران، پورشه نیز مجبور به استفاده از توربو در اکثر مدل های خود شده که پیش از این همگی تنفس طبیعی بوده اند.  دیگر خبری از موتور 6 سیلندر باکسر در این سری نیست و تمامی موتورها به 4 سیلندر توربودار تغییر کرده اند. اضافه شدن نام 718 نیز به همین خاطر است زیرا مدل مسابقه ای 718 که در بین سالهای 1957 تا 1962 عناوین بسیاری را برای پورشه به دست آورد از موتور 4 سیلندر تخت برخوردار بود.

بررسی و معرفی پورشه باکستر و کیمن
شاید بگویید با اضافه کردن توربو به پیشرانه، پورشه اصل لذت را فدای مصرف سوخت کمتر و قدرتو شتاب بیشتر کرده اما اینگونه نیست این یک توربوی معمولی نیست!

پیشرانه مدل های 718 همگی از سیستم توربوی VTG یا توربویی با هندسه ی توربین متغییر سود می برند (variable turbine geometry) که پیش از این تنها در خودروهای دیزل مورد استفاده قرار می گرفت و پورشه اولین و تنها کمپانی ایست که از این تکنولوژی در موتورهای بنزینی استفاده کرده، در اصل VTG پاسخی است برای رفع حداکثری مشکل لگ توربوها. میدانیم که توربو های کوچک دارای لگ کمتری هستند اما نمی توانند فشار مورد نیاز را برای افزایش توان در دور بالا تامین کنند و توربو های بزرگ تر درعین توانایی در تامین فشار بالا دارای لگ بالایی هستند. یعنی مدتی طول می کشد تا دور گرفته یا به اصطلاح spool up شوند اما توربو با سیستم  VTG هم می تواند در دورهای پایین مانند یک توربوی کوچک عمل کرده و به سرعت spool up  شود که این به معنای حداقل لگ است و هم می تواند در دور های بالا همانند توربوهای بزرگتر فشار بیشتری ایجاد کرده و تا دورهای انتهایی باعث افزایش قدرت موتور شود.

بررسی و معرفی پورشه باکستر و کیمن
پورشه 718 در هر دو مدل باکستر و کیمن از دو نیروگاه کوچک 2.0 لیتری و 2.5 لیتری توربو دار سود می برد. مدل هایی که با پسوند s مشخص می شوند از موتور 2.5 لیتری و مدل های معمولی از موتور 2 لیتری استفاده می کنند، موتور دو لیتری قادر است 300 اسب بخار قدرت و 380 نیوتن متر گشتاور را در بازه 1950 تا 4500 دور بر دقیقه تولید کند در حالی که موتور 2.5 لیتری 50 اسب بیشتر و 40 نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید می کند.

اگر بخواهیم مقایسه ای بین 718 و سری های قبلی کیمن و باکستر داشته باشیم بی شک 718 با شتاب 4 ثانیه ای(پکیج sport+) سریعترین مدل خواهد بود این قضیه در پیست هم صدق می کند و تمامی مدل های 718 نسبت به پیشینیان سریع ترند.  شاید تنها چیزی که دراین مدل دلمان برایش تنگ خواهد شد عدم وجود غرش موتور 6 سیلندر باشد! به گفته مجله autocar قطعا 718 نسبت به پیشینیان خود خودروی بهتریست اما با سوار شدن به آن دلمان برای بعضی موارد تنگ خواهد شد...

با تمام اینها هنوز هم لذت رانندگی در کیمن و باکستر حرف اول را می زند و مجله معتبر Car&driver با قرار دادن مدلهای مختلف کیمن و باکستر در جایگاه اول تا سوم کلاس خودرویی خودشان 718 را با عنوانPure joy  یا لذت خالص معرفی می کند.

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

بررسی و معرفی پورشه باکستر و کیمن

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است