Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
نیم نگاه؛

سیتروئن C۳ و چالشی بنام پیش فروش!

پنج شنبه | ۱۳۹۷/۰۲/۲۷ - ۰۷:۳۳ | کد خبر: CP- ۶۴۴۲ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرسحسینی پارسا:
سیتروئن پس از یکی دوسال تلاش جدی و منظم برای آماده سازی بستر کشت میوه ی برجامی اش در نهایت روز گذشته نخستین مرحله از پیش فروش یک کراس اور 163 اسب بخاری را عملیاتی کرد. پیش فروشی داغ همچون سایر خودروهای خارجی مونتاژ داخل که البته دهان بسیاری از علاقه مندان واقعی این خودرو را سوزاند!

کارپرس / اجازه دهید در ابتدای امر کمی از محاسن سیتروئن C3 که همین چند روز پیش تست درایو رسمی اش توسط خبرنگاران صورت گرفت حرف بزنیم. کراس اوری خوش تیب و خاص با یک موتور مدرن توربو شارژ که قادر است 163 اسب بخار قدرت را در دور موتور 6000 تحویل جعبه دنده ی  ژاپنی و هوشمند آیسین داده و درنهایت 243 نیوتن متر گشتاور ایجاد کند! راستش برای یک کراس اور جمع و جور چنین پیشرانه ای بواقع نوبر است و شاید همین امر بتواند توجیه خوبی برای قیمت گران بیش از 120 میلیون تومانی اش باشد!  جالب است، ما با یک کراس اور عملیاتی طرف هستیم که علاوه بر موتوری پر توان ریزه کاری های زیادی در طراحی اش صورت گرفته، آنچنان که خود سیتروئن از آن به عنوان خانه ای به سبک فرانسوی یاد می کند.

تا اینجای کار همه چیز خوب است هر چند باز هم قیمت بیش از 120 میلیون تومانی این خودرو کمی دهان مخاطب را گس می کند! اما به نظر می رسد پرداخت چنین رقمی برای این تازه وارد فرانسوی که ایرانیان پیشتر طعم سواری گرفتن از عموی بزرگش یعنی زانتیای خودمان را چشیده اند، ارزشش را داشته باشد. البته اگر بواقع بتوان با پرداخت همین عدد این خودروی افتاده در دام دلالان را در اختیار گرفت!

پیش فروش سیتروئن C3 همچون پژو 2008، ساندروی استپ وی و برخی خودروهای دلال خور دیگر دچار حاشیه های پر رنگ تر از متن شد، آنچنان که گزارش های میدانی مخاطبین و خبرنگاران حکایت از بروز مشکلات جدی در روند ثبت نام آن حکایت می کرد. گذر از خان اول ثبت نام یعنی امکان ورود به فرم و پس از آن چالش اتصال به دروازه ی بانکی، پرداخت های پی در پی ناموفق و درنهایت بازگشت دست از پا دراز تر مشتریان تنها بخشی از حاشیه های این پیش فروش خودرویی را تشکیل می داد و نکته ی دردناک این مقوله آنجایی رخ نشان می دهد که تنها چند ساعت پس از ثبت نام، برنامه های تولید آگهی همچون دیوار و... مملو شد از آگهی ها عجیب برای فروش حواله ی تازه متولد شده ی غیر قابل انتقال این خودرو! آگهی هایی غیر واقعی با قیمت های متفاوت از 65 تا 90 میلیون تومان!

c3 agahi

این مسئله درشرایطی رخ می دهد که بسیاری از مشتریان این خودرو به گواه خودشان ضمن تلاش فراوان قادر به ثبت نام برای خرید نبوده و تلاش پی در پی آنان در مراحل مختلف با شکست روبرو شده است! خب در واقع با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، عدم وجود انگیزه برای سرمایه گذاری در تولید یا مسکن و نبود اقبال بانکها برای جذب سرمایه های سرگردان در کف بازار، نمی توان بطور مشخص تولید کننده را مقصر بروز چنین بلبشویی در فرایند پیش فروش دانست اما اصلی ترین دلیل آن نبود توازن  میان عرضه و تقاضای کالا قلمداد می شود!

پر واضح است در شرایطی که به جهت ضروت جذب منابع مالی توسط تولید کننده نمی توان فرصت پیش فروش را از او گرفت، محدودیت در عرضه ی محصول خود انگیزه ی کاملی برای سودجویی در بازار بشمار می رود، حال آنکه می توان از یک سو با توسعه ی زیر ساخت فنی توسط پایگاه اینترنتی فروش به کاهش تشویش روانی مشتری کمک کرده و از سوی دیگر با افزایش ظرفیت فروش و تحویل خودرو در بازه های زمانی متفاوت انگیزه ی پرداخت مبالغ گزاف را نیز از مشتریان واقعی خودرو گرفت!

البته یکی دیگر از گلوگاه هایی که در بدو دسترسی دلالان به حواله های خودرو نخستین حباب قیمتی را بوجود می آورد عدم نظارت دقیق سامانه های انتشار آگهی بر محتوای آگهی های ارسال شده است، آنچنان که هر فردی می تواند به ایجاد یک سازماندهی ساده و انتشار آگهی های سریالی و متعدد بسادگی نخستین حباب قیمتی را برای کالا بوجود آورد! آنچنان که هم اکنون تعداد بسیار زیادی آگهی حواله ی C3 با قیمت های مختلف در شبکه های اینترنتی دست به دست شده و در نهایت قیمتی کاملا غیر واقعی را برای این خودرو بوجود می آورد.

در نهایت آنچه در پی این واقعه ی تکراری کاملاملموس به نظر می رسد کاهش اطمینان مشتریان واقعی به برند مادر خواهد بود! آنچنان که همین حالا نیز گلایه هایی فراوان از روند پبش فروش این خودرو میان مشتریان آن دهان به دهان در حال واگویه است...

آیا براستی خودرو سازان و نهاد های ناظر همچون سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده قادر به مدیریت حاشیه ی بازار نیستند؟! آیا در این روند  گران سازی محصول که در نهایت فرصت لازم را برای افزایش قیمت در کوتاه مدت بوجود می آورد، خودروسازان انگیزه ی لازم برای ایجاد تعادل در بازار را در اختیار دارند؟!

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

  • مهمان - سپیده

    گزارش

    من و دوستانم برای خرید یک ماشین (به عنوان مصرف شخصی) از چند اینترنت پر سرعت و مکان های متفاوت در تهران برای ثبت نام تلاش کردیم اما جز یک نفر کسی قادر به رسیدن به مرحله پرداخت نشد که آن هم به مدت 20دقیقه در حالت انتظار برای اتصال به درگاه بانک قرار گرفت و پس از اتصال و تکمیل فرم پس از کلیک بر روی تایید پرداخت سایت در حالت انتظار ماند و حتی شماره پیگیری پیامک شد اما در انتها هیچ ثبت نامی صورت نگرفت. برای ما جالب است که درگاه های بانک ها که هیچوقت ایراد ندارند چرا تنها زمان خرید از سایپا و ایران خودرو به مشکل برمیخورند؟ چرا با مردم بازی می شود؟

شما اکنون از مطلب: "

سیتروئن C۳ و چالشی بنام پیش فروش!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است