Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
ایرنا بررسی کرد؛

پژو ۲۰۰۸ در اسارت حاشیه ها

پنج شنبه | ۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۰۶:۵۴ | کد خبر: CP- ۳۲۰۰ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرس:
خودروی پژو 2008 نخستین محصول مشترک ایران خودرو و پژو درپسابرجام که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است اخیرا مراحل پیش فروش را پشت سرگذاشت، پیشفروشی پر سر و صدا که باعث شد حاشیه های برای این محصول جدید صنعت خودرو ایران بوجود آید.
به گزارش کارپرس،شرکت پژو پس از استقبال خریداران از پژو 208 و با توجه به رشد قابل توجه بازار خودروهای کراس اوور(Cross over) یا شاسی بلند شهری، تصمیم گرفت نمونه‌ کراس اوور این خودرو را تولید کند و آن را با نام 2008 برای نخستین بار در نمایشگاه ژنو 2013 که یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های خودروی اروپا است، معرفی کرد.

به گفته «ژان فیلیپ ایمپرتو» مدیرعامل شرکت پژو در گروه پژو سیتروئن که 24 بهمن ماه پارسال در چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو در مرکز همایش های برج میلاد، سخن می گفت، «پژو 2008 کمتر از یک سال پس از معرفی در اروپا، به بازار ایران وارد می شود».

شرکت مشترک ایران خودرو- پژو «ایکاپ» پس از توافق های اولیه، در نخستین روز تیرماه پارسال با حضور «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت و معرفی اعضای هیات مدیره و نهایی شدن 17 قرارداد فرعی در پروتکل همکاری های دو خودروساز، به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

بر اساس قرارداد امضا شده بین ایران خودرو و پژو، پژو 2008 یکی از سه محصولی است که در شرکت مشترک ایکاپ تولید و به بازار ایران عرضه خواهد شد. این در حالی است که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، قرار بود نخستین خودروی این محصول در اسفندماه پارسال تولید شود.

«محمدرضا معتمد» مدیرعامل شرکت ایکاپ بیستم شهریور ماه 95 در حاشیه نشست مشترک قطعه سازان ایران خودرو و پژو، گفته بود: خودروی 2008 قرار است با قیمتی حدود 500 تا 800 میلیون ریال (50 تا 80 میلیون تومان) به بازار عرضه شود.

«حسین نجاری» مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) نیز اعلام کرده بود، 70 درصد قطعات مورد نیاز محصولات مشترک ایران خودرو و پژو در مدت سه سال داخلی سازی می شود.
18 بهمن ماه پارسال مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، از رونمایی و آغاز به کار نخستین خط تولید مشترک ایران خودرو و شرکت پژو یعنی پژو 2008 در دهه نخست اسفند ماه خبر داده و گفته بود: قیمت نهایی این محصول به زودی اعلام می شود.

اما در نهایت 12 اردیبهشت ماه امسال تولید انبوه دو خودروی دناپِلاس و پژو 2008 با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در سایت مرکزی گروه صنعتی ایران خودرو آغاز شد.

پژو 2008 نخستین محصول ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو فرانسه) است که در ایران به مرحله تولید رسیده است. این قرارداد نخستین قرارداد پسابرجامی ایران با کشورهای غربی بود که منجر به تولید محصولات به روز اروپایی در ایران شد.

سرمایه گذاری مستقیم طرف خارجی، انتقال دانش ، فناوری و صادرات 30 درصد محصولات تولید این شرکت از الزام های این قرارداد به شمار می آید.

** مشخصات فنی پژو 2008
پژو 2008 مدل 2017 در هشت نسخه‌ مختلف تولید می‌شود که به دو دسته‌ بنزینی و دیزلی تقسیم می‌شوند. سه نسخه از پژو 2008 دیزلی و پنج نسخه‌ دیگر بنزینی هستند. نسخه‌های دیزلی پژو 2008 توان خروجی 75 تا 120 اسب بخار را دارند؛ اما انواع بنزینی پژو 2008 همگی از پیشرانه‌های PureTech با حجم 1200 سی‌سی بهره می‌برند. با این حال طبق گفته‌ مسوولان ایران خودرو، این کراس‌اوور با پیشرانه‌ 1.6 لیتری مشابه با نمونه‌ به کار رفته در پژو 508 به بازار عرضه می‌شود.

** فروش و پیش فروش 2008
24 خرداد امسال گروه صنعتی ایران خودرو با صدور اطلاعیه ای نسبت به فعالیت برخی افراد و موسسه های غیرمجاز هشدار داد و تاکید کرد که محصول پژو 2008 فقط از طریق این گروه صنعتی به فروش خواهد رسید.

28خرداد ماه، «هاشم یکه زارع» مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد: پیش فروش سه محصول جدید پژو 2008، تندرپلاس و دناپلاس در روز پنج شنبه اول تیر ماه برای شماره کد ملی زوج و شنبه سوم تیر ماه برای شماره کد ملی فرد از طریق مراجعه به سایت رسمی گروه صنعتی ایران خودرو به نشانی www.ikco.ir صورت می گیرد.

وی گفت: به ازای هر کد ملی، امکان ثبت نام یک دستگاه خودرو وجود دارد و این امکان در سامانه فروش اینترنتی ایجاد خواهد شد تا همه مشتریان از فرصت یکسان برخوردار باشند.

به گفته یکه زارع، پیش پرداخت برای محصول 2008 مبلغ 600 میلیون ریال است و نرخ سود مشارکت در این طرح 15 درصد و نرخ سود انصراف نیز 12 درصد پیش بینی شده است. اما هنوز قیمت نهایی این محصول پسابرجامی ایران خودرو به طور دقیق مشخص نیست.

** مشکلات ثبت نام خودرو و گلایه های مردم
در روز نخست ثبت نام، قطع مکرر سامانه ثبت نام ایران خودرو، مردم را در ثبت نام پژو 2008 دچار مشکل کرد و صدای همه را درآورد.

برخی از مشتریان انتقادهایی را مطرح و حتی در فضای مجازی آن را به نوعی به قول خودشان بازی جدید ایران خودرو و نظیر آنچه در ثبت نام رنو ساندرو اتفاق افتاده بود، قلمداد کردند تا نمایندگی ها بتوانند خودرو را چندین میلیون گران تر به مردم بفروشند.

عده ای دیگر می گفتند: میخواهند این ماشین رو 120 میلیون تومان به مردم بفروشند و پس از آن با شیوه عرضه قطره چکانی قیمتش را در بازار به 150 میلیون تومان برسانند.

همین مساله و مطالبه رقم 600 میلیون ریالی پیش پرداخت شائبه های مختلفی در اذهان مشتریان ایجاد کرد. به طوری که اکثر آنان مطالبه این رقم را به معنای بالا رفتن قیمت نهایی خودرو تا یک میلیارد و 200 میلیون ریال (120 میلیون تومان) می پنداشتند.

بررسی و رصد فضای مجازی و واقعی از سوی خبرنگاران ایرنا حاکیست، اکثر قریب به اتفاق افراد و مراجعان به سایت ایران خودرو، از چگونگی ثبت نام و بالا بودن مبلغ پیش پرداخت گله مند بودند و برخی حتی این قیمت را به مثابه نوعی رفتار غیرمنصفانه تجاری قلمداد کردند.

برخی خرید سری نخست این خودرو را برای خریداران همراه با سود پیش بینی کردند، موضوعی که در سایر محصولات عرضه شده ایران خودرو برای نخستین بار نیز تجربه شده بود و برخی دیگر، سود ذکر شده را از سیستم فروش ناقص ایران خودرو متصور بودند.

به اعتقاد برخی دیگر از کاربران فضای مجاری، معاون وزیر صنعت در حالی از مفاد قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو بی‌اطلاع است که مدیر وی می‌گوید طبق این قانون، برای پیش‌پرداخت پژو 2008 نباید بیش از 50 درصد قیمت خودرو به عنوان پیش‌پرداخت دریافت شود و بر این اساس پیش پرداخت این خودرو نباید بیش از 50 میلیون تومان باشد.برخی بر این باور بودند از آنجایی که قطعات این خودرو هنوز داخلی سازی نشده، کیفیت خوبی را از آن شاهد خواهند بود.برخی دیگر، پیش فروش بدون امکان صلح و بدون هیچ اعلان قیمت قطعی و فقط با 2قطعه عکس را دور زدن قانون تلقی می کردند.

عده ای دیگر خاطرنشان می کردند: پژو 2008 فقط با دیدن یک عکس که ایران خودرو آن را منتشر کرده و روز پنجشنبه (روز نخست ثبت نام) 600 میلیون ریال به مردم فروخته، فیش آن فقط یک روز بعد در سایت «باما» از 650 میلیون تا 720 میلیون ریال به فروش گذاشته شده بود و اظهار تعجب می کردند از اینکه چطور برخی افراد خودرویی را ندیده و بدون امکان صلح و با قبول همه ریسک های مربوطه، ١0٠ میلیون ریال بالاتر می خرند.

استقبال از نخستین مرحله عرضه محصول جدید شرکت مشترک ایران خودرو و پژو –ایکاپ- سبب شد تا عده ای از افراد که موفق به ثبت نام در این طرح شده اند، امتیاز خود را در معرض فروش در قبال دریافت مبلغی بیشتر از وجه پرداختی قرار دهند؛ در حالی که امکان این امر وجود ندارد و از سوی ایران خودرو نیز به هیچ وجه تایید نمی شود.

برپایه این گزارش، ایران خودرو پیش از اجرای طرح پیش فروش در برنامه های اطلاع رسانی و تبلیغاتی خود بارها اعلام کرده که امکان صلح در خصوص پژو 2008 وجود ندارد، به این معنی که متقاضیان ثبت نام در پیش فروش پژو 2008 نمی توانند امتیاز و حواله خود را به شخص دیگری واگذار کنند؛ این اقدام صورت گرفت تا مشتریان و متقاضیان اصلی و واقعی برای خرید این محصول اقدام به ثبت نام کنند.

با این وجود و پس از عرضه محصول جدید ایران خودرو در برخی وب سایت ها و اپلیکیشن های خرید و فروش مشاهده شد که بعضی خریداران حواله ثبت نامی خود را در معرض فروش قرار داده اند.

با توجه به اینکه امکان صلح در این طرح وجود ندارد، فروشندگان شیوه وکالتنامه ای را برای این انتقال در نظر گرفته اند؛ حال آنکه این وکالت حتی در صورت ثبت قانونی و محضری نیز بدون دخالت، اطلاع و تایید ایران خودرو به عنوان طرف اصلی قرارداد فروش محصول تنظیم می شود و ایران خودرو هیچگونه مسئولیتی در قبال تحویل خودرو به فرد خریدار ندارد.

محصولات عرضه شده در زمان مقرر فقط و فقط به شخصی تحویل داده می شود که مشخصاتش در سایت فروش ایران خودرو درج شده است.

با توجه به اینکه در طرح پیش فروش پژو 2008 سود انصراف نیز پیش بینی شده، صاحب حواله می تواند پیش از رسیدن موعد تحویل خودرو به ایران خودرو مراجعه کرده و با ارائه اسناد و مدارک شخصی نسبت به فسخ قرارداد اقدام کرده و اصل پول واریزی و سود حاصل از آن را دریافت کند.

این فرآیند می تواند بدون کوچکترین اطلاع فرد خریدار حواله صورت گیرد و در عمل زمینه دادو ستد غیراخلاقی را فراهم سازد.

از این رو و با توجه به شرایط اعلام شده، گروه صنعتی ایران خودرو به صراحت اعلام می کند که حواله و امتیازهای عرضه شده در طرح پیش فروش محصول پژو 2008 به هیچ عنوان قابل خرید و فروش نیستند و از هموطنان نیز می خواهد تا نسبت به این موضوع هوشیار باشند.

در ادامه، همین مساله و وصول اعتراضات مختلف مردمی منجر به طرح سوال از معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت شد.

** معاون وزیر: اطلاعی از قیمت پژو 2008 ندارم!
«محسن صالحی نیا» سوم تیرماه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: اطلاع دقیقی از قیمت پژو 2008 ندارم و اعداد و ارقامی که در رسانه ها و محافل مختلف بیان می شود، صرفا گمانه زنی و برپایه حدس و گمان بوده و بطور رسمی جایی اعلام نشده است.

وی در پاسخ به ایرنا با اشاره به پیش پرداخت 600 میلیون ریالی (60 میلیون تومانی) در نظر گرفته شده برای ثبت نام این خودرو، خاطرنشان کرد: حتی این پیش پرداخت نیز دلیلی نخواهد شد که بطور مثال قیمت نهایی پژو 2008 به حدود یک میلیارد و 200 میلیون ریال (120 میلیون تومان) افزایش یابد و هیچ الزامی در کار نیست.

صالحی نیا با تاکید بر اینکه هنوز قیمت این خودروی جدید بطور رسمی اعلام نشده، خواستار پیگیری قیمتی آن از شرکت ایران خودرو، سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده یا شورای رقابت شد.

** نظر شورای رقابت درخصوص قیمت 2008
در این زمینه، «رضا شیوا» رئیس شورای رقابت در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: شورای رقابت فقط به خودروهای با بازار انحصاری ورود می کند، اما پژو 2008 خودرویی شاسی بلند با قیمتی بالای 450 میلیون ریال (45 میلیون تومان است) است که از بازاری رقابتی برخوردار است.

به گفته این مقام مسئول، از آنجایی که چندین و چند خودروی وارداتی در سبک و مدل پژو 2008 در کشور وجود دارد و مشتریان می توانند از بین آنها انتخاب کنند، دستور العمل تنظیم قیمت شامل آن نمی شود.

شیوا تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول قیمتگذاری این خودرو است و قانونگذار درخصوص چنین خودروهایی شورای رقابت را از قیمتگذاری و مداخله قیمتی منع کرده است.

این در حالی است که گروه صنعتی ایران خودرو نیز اعلام کرد: امتیاز ثبت نام در طرح پیش فروش خودرو پژو 2008 به هیچ عنوان قابل خرید و فروش نیست و در صورت انتقال حواله ها زمینه بروز مشکلاتی خواهد شد.

انتظار می رود مسئولان امر با روایتی که از حواشی پیش فروش خوروی پژو 2008 شد، نسبت به روشن کردن موضوع و پاسخدهی به ابهامات موجود اقدام کنند تا نخستین محصول پسابرجامی صنعت خودرو بیش از این اسیر حاشیه ها و احیانا بدبینی های عمومی نسبت به عملکرد خودروسازان نشود.


منبع: ایرنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

پژو ۲۰۰۸ در اسارت حاشیه ها

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است