Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
ویژه / بازنشر؛

چند توصیه ی پرایدی به مسافران نوروزی!

جمعه | ۱۳۹۶/۱۲/۲۵ - ۰۱:۵۲ | کد خبر: CP- ۲۵۲۹ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرس:
نوروز باستانی ایرانیان در نوع خود یک انقلاب بشمار می رود! به این معنا که اگر انرژی حاصل از جنب و جوش نوروزی ایرانیان را بتوان به برق تبدیل کرد، کشورمان برای مدتی از تولید برق بی نیاز خواهد بود!

کارپرس:  از شوخی که بگذریم بواقع سفرهای نوروزی ایرانیان از جهات مختلف نوعی رکورد زنی محسوب می شود، ما هر ساله در آغاز سفرهای نوروزی توانسته ایم به سادگی رکورد مصرف بنزین قبلی خود را بشکنیم! و این امر در موارد دیگری همچون تعداد سفرهای نوروزی، میزان مراجعه به سفارت خانه های کشورهای خارجی و از همه مهم  تر میزان بروز تصادفات و مهم از آن میزان مرگ  و میر های ناشی از تصادف نیز صدق می کند!  این مورد آخری در شرایطی رخ می دهد که عدد کشته های ناشی از تصادفات در کشور ما بشکل قاب توجهی از استاندارد جهانی جلوتر حرکت می کند!  و نکته ی اسفناک آن آنجاست که اکثر این تصادفات منجر به مرگ با دلایل عجیب و غریب و به زبان عامه بخاطر هیچی رخ می دهد!

اجازه دهید برای مثال به یک نکته ی بسیار ساده اشاره کنیم! پراید! بله همین پراید خودمان یک مثالِ مثال زدنی از ساده انگاری ما ایرانی هاست که هم خودمان را به کشتن می دهد و هم این خودروی بیچاره را بد نام کرده است! پر واضح است که پلتفرم خودروی پراید از همان بدو پیدایش در کارخانه ی مزدا و فورد و تغییرات پس از آن در خودروسازی کره جنوبی و همچنین در سیر تکاملش در شرکت سایپای خودمان اساسا به عنوان یک خودروی کوچک صرفا شهری طرحی و ساخته شده است و همانگونه که نمی توان از آن در سفرهای آفرودی بهره برد، نباید روی آن برای سفرهای برون شهری آن هم در جاده های بی شمار و متنوع ایران حساب کرد!  اما با نگاهی ساده به جاده های کشور براحتی می توان حضور چشمگیر این خودرو را دریافت!

ما پیشتر نیز به این ویژگی پراید اشاراتی داشته ایم اما در این مقال می کوشیم چند توصیه ی ویژه برای هموطنان پراید سوارمان که قصد سفر نوروزی به شهر های ریز و درشت کشور دارند داشته باشیم، با این امید که سفری بی خطر را تجربه کنید.

1- پراید خودروی جاده نیست!
- پر واضح است که پراید یک خودروی صرفا شهری است و اگر چه در سالهای اخیر دستخوش مقاوم سازی قرار گرفته اما باز هم برای رانندگی در جاده های پرخطر بهینه نشده است. لطفا از آن در جاده های برون شهری استفاده نکنید مخصوصا در مسیرهایی که ریسک تصادف بالایی دارند اما اگر به هر دلیل مجبور به استفاده از تنها سرمایه ی زندگی خود در جاده ها هستید لازم است احتیاط را مد نظر قرار داده و به سایر توصیه های این مطلب عمل کنید.

2- کل کل و ریسک ممنوع!
- حالا که مجبورید با پرایدتان پای به جاده های پر ریسک بگذارید پس درجه ی احتیاط خود را روی حداکثر بگذارید!  مثلا از کل کل کردن های معمول خودمان پرهیز کنید! حالا حتما لازم نیست با سایر خودروهای همسفران خود کورس بگذارید، لطفا توانمندی های خود را در شرایط دیگری به همسفران خود نشان دهید.  ریسک را کنار بگذارید!  برای مثال اگر می توانید برای رسیدن به مقصد خود از مسیرهای دولاینه استفاده کنید از ورود به جاده های دو طرفه ی کم عرض که ریسک بروز تصادف بیشتری دارند پرهیز کنید، در اصل شما باید ریسک بروز تصادف را کاهش دهید.

3- سرعت بالای 100 کیلومتر بر ساعت ممنوع!
- رد شدن عقربه ی کیلومتر شمار از عدد 100 بشکل قابل توجهی ریسک تصادف را افزایش می دهد، پس اگر اتوبان مسیر شما سرعت 120 کیلومتر را پشتیبانی می کند، شما در نهایت به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت بسنده کنید، کمتر هم که باشد بهتر است، خوش سفر باشید! 20 کیلومتر سرعت کمتر تاثیر چندانی در زمان سفر شما نخواهد داشت اما در صورت بروز تصادف می تواند جان شما را نجات دهد. بنا بر این همیشه در جاده ها 20 کیلومتر کمتر از سرعت مجاز حرکت کنید.  آمار تصادفات دو روز گذشته نشان می دهد 20 درصد از تصادفات جرحی و فوتی به سرعت غیر مجاز تعلق دارد!

4- سبقت هیجانی ممنوع!
- نمی خواهیم بگوییم پراید قابلیت سبقت ندارد! درون شهرها پراید خودرویی فوق العاده بشمار می رود اما موتور 1300 سی سی 67 اسب بخاری آن ممکن است نتواند در مواقع سبقت های خطرناک امکان فرار را برای شما فراهم کند، بخصوص در سربالایی ها بی خیال سبقت شوید و این مدل رانندگی را در جاده ها فراموش کنید چرا که 20 درصد از تصادفات دو روز گذشته ناشی از سبقت غیر مجاز بوده است!

5- رانندگی مداوم، رانندگی در شب ممنوع!
- توجه داشته باشید، حتا اگر پراید سوار هم نیستید از رانندگی چند ساعته ی مداوم پرهیز کنید!  آمار تصادفات در دو روز نخست سفرهای نوروزی 96 نشان می دهد بیش از 37 درصد از تصادفات بدلیل عدم توجه به جلو ناشی از خستگی خواب آلودگی بوده است!  لذا حتا اگر خودروی چند صد میلیون تومان شما بتواند در چنین تصادفاتی جان شما را نجات دهد، اطمینان داشته باشید پراید 20 میلیون تومانی در این مورد کمک چندانی به شما نمی کند!

در نهایت توجه داشته باشید، وجه اشتراک تمامی توصیه های مطرح شده در این مطلب، جلوگیری و کاهش ریسک تصادف است! بنا بر این همواره سعی کنید به هیج وجه ممکن در شرایط ریسک تصادف در سرعت بالای 80 کیلومتر قرار نگیرید تا هم خودتان و همسفرانتان تجربه ی سفری لذت بخش را داشته باشند و هم اینکه این خودروی کوچک شهری که در طول حیات خود توانسته است رویای خودرو دار شدن خانواده های بسیاری را جامه ی عمل بپوشاند، بد نام نشود!  

خودرو در میان سایر عوامل همچون راننده و جاده تنها یکی از عوامل کم تقصیر در بروز تصادفات بوده است و این رانندگان و در برخی موارد نیز نقص جاده ها بوده اند که بیشترین تقصیر در بروز تصادفات را بر عهده داشته اند. نقش پر رنگ خودرو در تصادفات بیشتر جنبه ی دفاعی داشته و یک خودروی خوب در هنگام بروز تصادف می تواند از شدت جراحات وارده به سرنشینان بکاهد و این توقع را هرگز نمی توان از یک خودروی پائین رده با طراحی ویژه ی شهری داشت.  توجه داشته باشید خودروهای حدود 100 میلیون تومانی موجود در بازار ایران نیز کمتر توانسته اند از موسسات معتبر اروپایی بیشتر از 3 ستاره ی ایمنی دریافت کنند و این بدان معناست که یک خودروی حدود 100 میلیون تومانی در هنگام بروز تصادفات شدید تنها قادر است به میزان 60 درصد از شدت جراحات وارده بکاهند! پس توقعتان را از پراید کم کنید!

لطفا به جان خود و البته شخصیت پراید بیچاره احترام بگذارید!

 

* نویسننده: سید مهدی حسینی

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

چند توصیه ی پرایدی به مسافران نوروزی!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است