Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
بررسی؛

چرایی اهمیت صنعت خودرو نزد دولت ها

شنبه | ۱۳۹۵/۰۸/۱۵ - ۰۴:۰۸ | کد خبر: CP- ۱۴۶۵ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرس:
توجه دولت‌ها به صنعت خودرو کشور، همواره انتقاد سایر صنایع را به‌دنبال داشته است؛ به‌طوری‌که روز گذشته نیز رئیس انجمن نساجی کشور نسبت به توجه ویژه وزیر صنعت نسبت به صنعت خودرو گلایه کرده است.
به گزارش کار پرس، به‌دنبال طرح چنین موضوعی، یک پرسش ایجاد می‌شود اینکه چرا صنعت خودرو همواره مورد توجه دولت‌های مختلف بوده است؟ آنگونه که کارشناسان اقتصادی معتقدند، صنعت خودرو به لکوموتیو صنایع در اقتصاد کشورها مشهور است و دومین صنعت مهم در بسیاری از اقتصادهای موفق به حساب می‌آید؛ چراکه این صنعت نقش مهمی در رشد ارزش افزوده بخش صنعت و به‌دنبال آن رشد اقتصادی دارد؛ بنابراین چون این صنعت به‌گونه‌ای بر نبض اقتصاد کشور اثرگذار است، دولت‌ها همواره به آن توجه جدی دارند. در این میان اما علاوه‌بر اثرگذاری تولید خودرو بر اشتغال، صادرات نیز حائز اهمیت است.

به‌خصوص آنکه صنعت خودرو ارتباطات پسین و پیشین با حدود 60 صنعت دیگر دارد. در این زمینه می‌توان به صنایع فولاد، آهن، آلومینیوم، پلاستیک، شیشه، منسوجات، لاستیک و... اشاره کرد. موضوعی که موجب ایجاد گردش مالی بسیار بالا در اقتصاد کشور می‌شود. همین موضوع موجب شده دولت در مواقع بحران از این صنعت حمایت ‌کند. ازسوی دیگر بنابر آمار، صنعت خودرو اهمیت بسیاری در خلق ارزش افزوده صنعت کشور دارد؛ به‌طوری‌که بنابر آمار 20 درصد از ارزش افزوده بخش صنعت کشور از آن خودروسازی است و بعد از او بسیاری از صنایع دیگر حضور دارند.
 
مجموع این موارد موجب می‌شود که دولت‌های مختلف توجه جدی به خودروسازی داشته باشند. ازسوی دیگر بنا به آمار، تولید خودرو در کشور در سال گذشته موجب شد که این صنعت 3/ 2 درصد در رشد اقتصادی کشور اثر بگذارد. با وجود این در‌صورتی‌که خودروسازی ایران به روزهای اوج خود بازگردد این اثر تا 5 درصد و بالاتر نیز خواهد بود. در همین زمینه، بهاره عریانی، پژوهشگر صنعت خودرو   با بیان اینکه خودروسازی هفتمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می‌آید، می‌گوید: خودروسازی در ایران به‌دلیل ارتباطات پسین و پیشینی که دارد بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا توانسته موجب افزایش اشتغال، صادرات و... شود که این موارد بر شاخص‌هایی چون رشد اقتصادی نیز اثرگذار بوده است. وی معتقد است، به‌دلیل نقش و بازدهی که این صنعت نسبت به سایر صنایع در اقتصاد کشور دارد، دولت‌ها همواره به آن توجه دارند؛ بنابراین قیاس خودروسازی با صنایعی که ارزش افزوده‌شان همانند خودرو نیست امری نادرست است.

 
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

چرایی اهمیت صنعت خودرو نزد دولت ها

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است