دولت در حالی قرار است سهام خود را در خودروسازی بهطور کامل واگذار و در مقام تنظیمگر و حکمران در این صنعت عمل کند که طبق پیششرطهای مطرحشده، ابتدا باید مساله قیمتگذاری خودرو حل شود. از همین رو به نظر میرسد جلوه اصلی تغییر نقش دولت در خودروسازی یعنی عبور از تصدیگری و ورود به حکمرانی و تنظیمگری، خود را در شیوه قیمتگذاری بروز خواهد داد.
تجارت حواله خودرو رونق یافته است. هرچند حذف قرعهکشی و تحویل خودرو به تمام ثبتنامکنندگان با هدف برچیده شدن بساط سفتهبازی از توجیهات فروش یکپارچه از سوی سیاستگذار خوانده میشد، با این حال نه تنها حجم این معاملات کم نشده، بلکه بازار سفتهبازی با حواله خودرو رونق هم گرفته است.
طبق آمار خودروسازان ژاپنی با بحران فروش محصولات خود در چین مواجه هستند چرا که چرخش سریع به سمت خودروهای الکتریکی باعث تحول بزرگترین بازار خودروی جهان و کاهش خرید خودروهای بنزینی شده است.
جدیدترین آمارها از افت تولید سه خودروساز بزرگ کشور در تیرماه خبر میدهد. آمارهای ارائهشده در سامانه کدال از کاهش ۵/ ۳درصدی تولید خودروی سواری در ایرانخودرو، سایپا و پارس خودرو حکایت دارد. گفته میشود کمبود نقدینگی که به ادعای خودروسازان ریشه در قیمتگذاری دستوری دارد و همچنین کمبود ارز، اصلیترین دلایل افت تولید خودروسازان در تیرماه است.
درحالیکه شورای رقابت به فرمان رئیسجمهور بابت اصلاح قیمت خودروهای مونتاژی «نه» گفت، سخنگوی دولت تاکید کرد این شورا باید برای تغییرات قیمتی با «معاون اول» بهعنوان فرمانده اقتصادی هماهنگ باشد.
صنعت خودروهای تجاری در تله سیاستهای دولتی محکوم به شکست شده است. روایت ناکامی این صنعت طی نشستی در اتاق بازرگانی تهران در حالی تشریح شد که برگزارکنندگان، داستان ناکامی خودروهای تجاری را از آرزوهای تحمیلشده سیاستگذار بر تولیدکننده روایت کردند. آرزویی که راهبرد سیاستی آن افزایش داخلیسازی همراه با ابزار وضع استانداردها و کنترل واردات بود.
آژیر خطر در خودروسازی به صدا درآمد. کاهش تیراژ، نبود ارز، تولید محصولات ناقص و افزایش بدهی به قطعهسازان در کمتر از دو ماه گذشته چراغ هشدار خودروسازی را روشن کرده است. آنچه مشخص است قیمتگذاری دستوری نفس تولید را بند آورده است. این در شرایطی است که سیاستگذار خودرو به دنبال مسیری برای جبران خسارت و زیانهای ناشی از قیمتگذاری شورای رقابت است.
برخی منابع آگاه از چانهزنی صمت در هیات دولت و مجلس برای تعدیل یا حذف قیمتگذاری دستوری خودرو خبر میدهند. این در شرایطی است که با وجود مخالفتها، وزیر صمت به دنبال راهکاری کمهزینه برای عبور از این سیاست است. به همین منظور دیروز صمت در گزارشی، تاثیر واقعی شدن قیمت خودرو بر روند قیمت بازار را با جدول تشریح کرد.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از خودروسازی بهعنوان یکی از موتورهای رشد اقتصادی بالا و پایدار در برنامه هفتم یاد کرده است. با این حال میگوید وجود چالشهایی مانند قیمت دستوری و تحریم، این موتور را معیوب کرده است. مرکز پژوهشها تاکید کرده تاثیرپذیری صنایعی مثل خودرو از تحریمها، یکی از دلایل اصلی رشد صنعتی پایین در پایان دهه۹۰ است.
گرچه وزارت صمت از ابتدا برای فروش یکپارچه خودرو، سامانهای تعریف و قوانین مربوط به آن را نیز تدوین کرده، اما چالشهایی در ادامه راه در این زمینه ایجاد شده است.
درحالیکه تنها ۱۰ روز از اعلام قیمتهای جدید خودروهای مونتاژی میگذرد، ابراهیم رئیسی عصر روز یکشنبه در هیات دولت از افزایش قیمت رسمی این خودروها انتقاد کرد.
گزارش جدید پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نشان میدهد که احتمالا خودروسازی کشور با چالش جدیدی در روند تولید و عرضه خودرو مواجه شده است. بازوی پژوهشی بانک مرکزی که در ماههای گذشته بارها تاکید کرده بود که صنعت خودرو و صنایع وابسته به آن پیشران رشد تولید صنایع بورسی بودهاند، حالا در گزارش خردادماه خود از کاهش نرخ رشد بخش خودروسازی از ۳۴درصد به ۱۸درصد خبر داده است.
تهیه طرح جامع خودرو، وعده سکاندار صمت در روز رای اعتماد بود حال آنکه با گذشت یک ماه از حضور وی در وزارتخانه صمت هنوز محتوایی از این طرح منتشر نشده است.
با وجود مصوبه شورای رقابت مبنی بر الزام عرضه همه خودروها در سامانه یکپارچه فروش، تلاشها برای برگرداندن خودرو به بورس کالا همچنان ادامه دارد و حتی گفته میشود شاید مصوبه موردنظر از مسیرهایی مانند مجلس لغو شود.