در حالی که واردات خودرو همچنان به بهانه مدیریت منابع ارزی ممنوع است، صورتهای مالی سه خودروساز بزرگ کشور نشان میدهد آنها فقط در ۹ ماه امسال نزدیک به یکمیلیارد یوآن، یورو، درهم و دلار (در مجموع) ارزبری داشتهاند.
با اینکه شاخص مدیران خرید (شامخ) گروه «تولید وسایل نقلیه و قطعات وابسته» در دی ماه ۱۴۰۰ به کمترین نرخ، نسبت به دو ماهه آبان و آذر رسید، با این حال اما مدیران این گروه نسبت به آینده تولید امیدوار هستند.
رصد آمارهای تولید خودرو در دهه ۹۰ از عملکرد وضعیت خودروسازان در این دهه حکایت دارد. آنچه خودروسازی را در دستانداز دهه۹۰ قرار داد، اعمال دو تحریم مشخصا صنعت خودرو از سوی ایالات متحده آمریکا بود.
با اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، پروژه جدید خصوصیسازی خودروسازان تا چندی دیگر کلید خواهد خورد، به نحوی که دولت قصد دارد در اسرع وقت سهام خود در ایرانخودرو و سایپا را واگذار کند.
خودروسازان بزرگ کشور این روزها با محدود شدن مسیر تسهیلاتگیری از بانکها، تامین نقدینگی را از سه مسیر فروش اموال مازاد، انتشار اوراق و البته افزایش قیمت کارخانهای محصولات دنبال میکنند و از همین رو انتظار میرود نخست زیان انباشتهشان کاهش یابد و دوم تولید و عرضه افزایش پیدا کند و سوم نیز مطالبات قطعهسازان پرداخت شود.
اجرای توافقنامه ۲۵ساله ایران و چین، بازار خودرو را تحت تاثیر قرار میدهد. بررسیها درباره مناسباتی که بین خودروسازان ایران و چین به دنبال این توافق شکل خواهد گرفت، نشان میدهد آینده تولید خودرو در کشور با فاکتور جدید، در سه سناریو قابل ترسیم است.
گزارش ماهانه تولید صنعتی پژوهشکده پولی و بانکی (با استفاده از اطلاعات شرکتهای بورسی) مربوط به آذر ماه ۱۴۰۰، حاوی دو نکته مهم در مورد خودروسازی کشور است. رشد موجودی انبار شرکتهای خودروساز و همچنین تاثیر خودرو در رشد شاخص تولید صنعتی، دو نکته مهم در گزارش مربوط به آذرماه است.
در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد دارد میانگین وزنی مصرف سوخت خودروهای داخلی را تا سال ۱۴۰۴ به زیر ۷ لیتر برساند، آمارها نشان میدهند این میانگین در سال ۹۹ رکورد ۷ ساله را زده است.
ستاد تنظیم بازار در حالی یک ماه پیش با افزایش ۱۸درصدی قیمت خودروهای داخلی موافقت کرد که به نظر میرسد صدور مجوز جدید برای خودروسازان حداقل تا اواخر بهار سال آینده منتفی است.
برنامه راهبردی صنعت خودرو که پیشنویس آن چند روز پیش از سوی «صمت» منتشر شد، در اصل نسخه جدید استراتژی (چشمانداز) صنعت خودرو تا افق ۱۴۰۴ است که ۱۲ سال پیش تهیه شد. استراتژیای که تنها روی کاغذ مانده و هیچیک از بندهای آن اجرا نشده است. حالا اما وزارت صمت برنامه بلندپروازانه دیگری برای خودروسازان تدوین کرده است.
زمستان امسال برای صنعت خودرو، فصلی سرنوشتساز است. فصلی که آغازش با رشد ۱۸درصدی قیمت خودرو همراه بود.رشد کمی و کیفی خودرو و به دنبال آن ساماندهی بازار از جمله وعدههایی است که کلید آن قرار است از زمستان امسال زده شود هرچند که مقدمات آن در آذرماه چیده شده است. حالا سوالی که مطرح میشود این است که زمستانه صنعت خودرو در ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود؟
بررسی قیمت خودروهای داخلی در آذر نشان میدهد منحنی قیمت در این بازار روندی صعودی نسبت به آبان داشته و حتی از ارز هم پیش افتاده، آن هم در شرایطی که نبض معاملات کند بوده است.