Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
به منظور توسعه ی محصولات جدید ایران خودرو؛

۱۰۰ ميليون دلار سرمايه گذاری ساپکو براي ساخت قالب

سه شنبه | ۱۳۹۵/۰۷/۰۶ - ۰۶:۵۱ | کد خبر: CP- ۱۱۹۶ | سرویس: ایران خودرو
کارپرس:
مديرعامل ساپكو در مراسم افتتاحيه پنجمين نمايشگاه بين المللي قالب، ابزار و مواد اوليه با بيان اين كه صنعت خودرو در جهان بزرگترين مشتري صنعت قالب و ابزار است، سرمايه گذاري براي طراحي و ساخت قالب هاي سه خودروي جديد مشترك به شركت پژو را 100ميليون دلار برآورد كرد.
به گزارش سرویس دریافت خبر کار پرس، در اين مراسم كه با حضور مديران ارشد گروه صنعتي ايران خودرو و انجمن قالب كشور برگزار شد، حسين نجاري با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: با توجه به برنامه‌هاي آينده توليد در گروه صنعتي ايران خودرو،‌ نياز اين شركت به صنعت قالب، افزون بر توليدات جديد به نوسازي قالب هاي فرسوده قابل توجه است.

وي با اشاره به اين كه برآورد هزينه طراحي و ساخت قالب هاي جديد با توجه به نياز ايكاپ (شركت مشترك ايران خودرو و پژو) 100 ميليون دلار است، اضافه كرد: با توجه به برنامه توليد 700 هزار دستگاه خودرويي كه براي سال 96 در نظر گرفته ايم، ‌45 ميليون دلار نيز به عنوان هزينه بازسازي و نوسازي قالب ها تخمين زده شده است.

حسين نجاري از فرصت هاي سرمايه گذاري در حوزه صنعت قالب و ابزار براي طراحي و ساخت قالب هاي بزرگ تزريق پلاستيك مانند داشبورد و سپرها، طراحي و ساخت قالب هاي پيچيده ريخته گري و خودكفايي مواد اوليه پليمري در لاستيك ها، فوم ها و پلاستيك هاي مهندسي خبر داد و افزود: حدود 49درصد مواد اوليه مصرفي خودروهاي توليدي ما را ورق هاي فولادي تشكيل مي دهند كه خود نشان دهنده پتانسيل بالاي سرمايه گذاري در اين صنعت است.

وي صنعت خودرو را بزرگترين مشتري صنعت قالب و ابزار جهان دانست و افزود: خودروسازي سفارش دهنده بيش از 52 درصد توليدات صنعت قالب و ابزار ، 64درصد قالب هاي پرسي و 41 درصد قالب هاي تزريقي بزرگ جهان است.

مديرعامل ساپكو برگزاري پنجمين نمايشگاه بين المللي قالب، ابزار و مواد اوليه را فرصتي براي دست اندركاران اين صنعت در داخل و خارج براي همكاري مشترك با سازندگان زنجيره تامين دانست و خاطرنشان كرد: تعامل با سازندگان و سرمايه گذاري مشترك در صنعت قالب‌سازي و صنايع وابسته از مهمترين اهداف ما در برگزاري اين نمايشگاه بوده چنان كه در گذشته نيز همكاري هاي مناسبي ميان شركت هاي ايراني و سازندگان آلماني به وجود آمده است.

وي معرفي استراتژي صنعت خودروي كشور در زمينه قالب، ابزار و مواد اوليه و همچنين توليد خودروهاي با كيفيت با مقاصد صادراتي را از ديگر اهداف برگزاري اين نمايشگاه برشمرد و تصريح كرد: روند افزايش سهم داخلي سازي قالب ها در كشور به گونه اي بوده است كه از ساخت داخلي 64 درصد قالب هاي خودروي رانا و 56 درصد قالب هاي دنا به ساخت 75درصد قالب هاي آريسان و 73درصد قالب هاي خودروي 207 در داخل كشور دست يافته ايم.

نجاري در پايان ابراز اميدواري كرد كه اين نمايشگاه همكاري هاي مفيد آينده ميان شركت ها را با هدف ارتقاي كيفيت و كميت در توليدات خودروي گروه صنعتي در پي داشته باشد.

توسعه خودروسازي با مشاركت هاي بين المللي

شاهين صدري مديرعامل شركت قالب هاي صنعتي ايران خودرو نيز برگزاري نمايشگاه قالب و ابزار را زمينه ساز تعامل بهتر سازندگان داخلي و خارجي و ارتقاي صنعت قالب سازي دانست و گفت: با هم افزايي ساپكو، قطعه سازان و شركت هاي خارجي آينده روشني را مي توان براي سازندگان متصور شد.

وي فرآيند زماني قالب سازي را 6 تا 18 ماه عنوان كرد و گفت: بررسي نيازمندي ايران خودرو براي يك تا دو سال آينده نشان مي دهد محصولات جديد اين شركت نيازمند تامين 8 هزار تن انواع قالب است. وي افزود: پروژه هاي ايكاپ نيازمند بهسازي و جايگزيني 6 هزار تن قالب جديد و دو هزار تن نوسازي قالب هاي قديمي دارد.

وي با اشاره به ظرفيت هاي بالقوه و بالفعل موجود قالب سازان گفت:  با سرمايه گذاري و مشاركت قالب سازان خارجي و انتقال دانش فني طراحي و ساخت قالب با كيفيت اين نياز مرتفع خواهد شد.

صدري بر استفاده از توان نيروهاي كارشناس موجود در شركت هاي قالب ساز تاكيد كرد و گفت: شركت هايي داريم كه تعداد نيروي انساني آن كم تر از 20 نفر است اما در ميان آنان كارشناساني هستند كه توانايي طراحي قالب دارند و مي توانند با گذراندن دوره هاي آموزشي خاص تواناني طراحي و ساخت را به صورت عملياتي و كارگاهي كسب كنند.

صدري درعين حال تاكيد كرد: بايد در بخش شبيه سازي تقويت شويم و مي توانيم با تعامل با شركت هاي خارجي و استفاده از نرم افزارهاي جديد اين فرآيند را توسعه دهيم.

وي افزود: مي توانيم با استفاده از تجهيزات و فن آوري توليد و استفاده از ورق هاي با استحكام بالا، وزن محصولات و ميزان مصرف انرژي را كاهش دهيم.

مديرعامل شركت آي كيد توليد چدن و فولاد را از نظر كميت در سطح بالايي ارزيابي كرد و گفت: با توجه به ظرفيت هاي موجود بايد براي افزايش كيفيت به خصوص در بخش قطعات ريخته گري با هماهنگي ريخته گران و انجمن قالب سازان و شركت ساپكو برنامه هايي اجرا شود تا به سمت صادرات نيز حركت كنيم. وي تصريح كرد: ايجاد شركت جوينت ونچر از جمله مسيرهاي پيش رو است.

صدري گفت:‌ بايد از توانمندي هاي شركت هاي خارجي استفاده كنيم و با تعامل و هم افزايي بتوانيم اهداف ايران خودرو را در توسعه محصول و افزايش كيفيت محقق كنيم.

تمركز بر كيفيت به جاي تيراژمحوري

فقيهي نماينده جامعه قالب سازان ايران نيز ديگر سخنران آيين گشايش نمايشگاه بين المللي قالب،‌ ابزار و مواد اوليه بود. وي با اشاره به افزايش تقاضاي قالب در دوران تحريم تعداد قالب هاي مورد نياز خودرو را سه هزار عدد دانست و گفت: در 15 سال اخير تعداد قالب هاي مورد نياز خودرو به ميزان 20 درصد افزايش يافته و در برخي موارد ظرفيت هاي موجود در شركت هاي قالب سازي پاسخگوي اين نياز نيست.

وي طراحي و ساخت قالب هاي بزرگ و ظريف را از محدوديت هاي موجود در قالب سازان ايراني عنوان كرد و گفت: اين محدوديت در كنار طولاني بودن زمان اجراي تست هاي مختلف موجب طولاني شدن زمان تحويل قالب مي شود.

فقيهي كمبود نيروي كار با تجربه در شركت هاي قالب ساز را از ديگر مشكلات شركت هاي قالب ساز دانست و گفت: پيوستن قالب سازها به جمع توليدكنندگان عامل اصلي كاهش نيروي كار در اين واحدها است.

وي با اشاره به مشكلات موجود و اديت مجدد در برخي قالب هاي وارداتي خواستار مديريت و نظارت بر واردات شد و گفت: بايد براي تعمير و نگهداري قالب هاي وارداتي نيز چاره جويي شود.

فقيهي سرمايه گذاري و مشاركت با شركت هاي معتبر خارجي را راهي براي برون رفت از وضعيت فعلي قالب سازان دانست و افزود: بايد با مديريت پروژه ها، استفاده از نرم افزارهاي مهندسي و تحليل و آناليز و همچنين تعريف پروژه ملي براي توسعه قالب سازان با تاكيد بر كيفيت به جاي كميت و تيراژ، مسير پيشرفت جامعه قالب سازان را هموار كنيم.

جذب و نگهداري مشتري رويكرد اصلي در ارايه محصول

كريستين والتر مدير فروش شركت زيبن ورست آلمان نيز ضمن تاكيد بر توسعه بازار در دنيا و جذب بيشتر مشتري گفت: مشتريان به دنبال خريد صرفا ابزار مورد نياز نيستند بلكه ما بايد بتوانيم خدمات مناسبي را نيز ارايه دهيم. وي تاكيد كرد: بايد مشتري توان كار با پيچيدگي هاي تكنولوژي كه در اختيارش مي گذاريم را كسب كند.

وي داشتن اطلاعات در مورد ظرافت قالب  و ابزارسازي را از اصول موفقيت در زمينه طراحي و توليد دانست و افزود: بايد با استفاده از فن آوري هاي جديد به سمت توليد قطعات سبك و اقتصادي پيش برويم.

والتر بر تقويت فرآيندهاي داخلي قالب سازان تاكيد كرد و گفت: بايد با برنامه ريزي و استفاده از نرم افزارها و دانش روز، هزينه ها را محاسبه كنيم و تبديل به سازماني يادگيرنده شويم. وي افزود: كل فرآيند توليد و توسعه بايد كنترل شود و با كاهش هزينه ها پيچيدگي هاي موجود در توسعه قطعه و ابزار بهينه سازي شود.

وي بر داشتن شبكه تامين و داشتن رابطه بلندمدت با مشتري براساس اعتماد تاكيد كرد و گفت: بايد به دنبال مشتري هاي جديد بود و به يك محل و منطقه محدود نشد.

گفتني است پنجمين نمايشگاه بين المللي قالب و ابزار و مواد اوليه با هدف ارتقا زنجيره تامين و رشد صنعت قالب سازي و صنايع وابسته با حضور 131 شركت داخلي و 33 شركت خارجي از پنجم تا هشتم مهرماه در شركت ساپكو برگزار مي شود. قالب سازان كشورهاي تركيه، آلمان، پرتقال، كره جنوبي، سوييس، سوئد، ايتاليا و چين از جمله حاضرين در نمايشگاه امسال هستند. برگزاري سمينار و كارگاه هاي آموزشي مرتبط با قالب سازي نيز در روزهاي برگزاري نمايشگاه برنامه ريزي شده است.


با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

۱۰۰ ميليون دلار سرمايه گذاری ساپکو براي ساخت قالب

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است