Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
نگاهی به طرح مدیریت تقاضای سفر؛

آیا اصفهان طرح زوج و فرد را حذف می کند؟

شنبه | ۱۳۹۷/۰۳/۰۵ - ۱۸:۴۵ | کد خبر: CP- ۶۵۴۷ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
بر اساس طرح مدیریت تقاضای سفر که به زودی جایگزین طرح زوج و فرد خواهد شد، هربار ورود به محدوده مرکزی شهر اصفهان 10 هزار تومان هزینه خواهد داشت که این رقم در مقابل با جریمه‌های طرح زوج و فرد بسیار عادلانه به نظر می‌رسد.
به گزارش کارپرس، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در تلاش است با اجرای طرح مدیریت تقاضای سفر، انتقادات بسیاری را که به طرح زوج و فرد در محدوده‌های تاریخی و مرکزی شهر اصفهان وارد بود بر طرف کند.

طرح ترافیکی زوج و فرد که سال‌ها در محدوده مرکزی کلانشهر اصفهان اجرا شده است، نتوانسته به اهدافی که برای خود تعریف کرده برسد و در عمل تاثیری در کاهش تقاضای سفر محدوده مرکزی اصفهان نداشته است.

علیرضا صلواتی- معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز طرح زوج و فرد را موفق ندانسته و می‌گوید این طرح موجب شده است گروهی از شهروندان به دو خودرویی شدن روی بیاورند و با این شیوه نه تنها طرح زوج و فرد را دور می‌زنند، بلکه موجب افزایش سرانه مالکیت خودرو نیز می‌شوند.

طرح "مدیریت تقاضا در محدوده تاریخی و مرکزی شهر اصفهان" با هدف بازآفرینی ترافیکی و با توجه به مطالعاتی که توسط دانشگاه صنعتی اصفهان طی مدت دو سال انجام شده است اجرا خواهد شد. در این مطالعات 12 کلانشهر جهان مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته‌اند.

صلواتی این طرح را از آنجایی که برای همه گروه‌های هدف تسهیلاتی را در نظر گرفته است عدالت محور می‌داند و معتقد است این طرح سفرهای غیر ضروری به مرکز شهر را کم خواهد کرد. گرچه همچنان اگر ایرادی در این طرح دیده شود اصلاح خواهد شد.

وی در خصوص هزینه سفر روزانه می‌گوید عدد 10 هزار تومان برای هر روز ورود به محدوده در نظر گرفته شده است. هزینه سفر روزانه به محدوده مرکزی شهر اصفهان با تکمیل پرسشنامه از شهروندان و ساکنان، نظرخواهی از مدیران و صاحب‌نظران و همچنین بررسی شاخص‌های اقتصادی کشور تخمین زده شده است.

خرید سالانه طرح برای ساکنان 400 هزار تومان

به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، این طرح به صورت غیر منسجم در دو بازه زمانی 7 تا 13 و 16 تا 20 تعریف شده است. این طرح برای ساکنین 80 درصد تخفیف در نظر گرفته است که بر مبنای آن خرید 200 روز از طرح که یک سال را تامین می‌کند 400 هزار تومان هزینه خواهد داشت و باعث می‌شود ساکنین علاقه‌ای به افزایش تعداد خودرو نداشته باشند.

صلواتی ادامه می‌دهد در حال حاظر با توجه به این که در محدوده مرکزی شهر اصفهان کاربری‌های سلامت و پزشکی قرار دارد، بسیاری از شهروندان ناچار در روزهایی به این پهنه سفر کرده و چنانچه پلاک خودروهایشان مناسب روز هفته نباشد جریمه می‌شوند. با این طرح اگر کسی ساکن نباشد و سفری به مرکز شهر داشته باشد باید 10 هزار تومان پرداخت کند و به صورت قانونی وارد محدوده می‌شود که این رقم نسبت به جریمه‌های موجود بسیار عادلانه است.

خرید طرح برای کسبه 1 میلیون و 600 هزار تومان سالانه

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان همچنین از تخفیف سالانه 20 درصدی برای کسبه و اصناف خبر داده و تاکید می‌کند با آغاز به کار مترو، ساختارهای حمل و نقل عمومی در محدوده شهر تکمیل شده است و تلاش می‌شود همه اقشار از جمله کسبه به حمل و نقل عمومی روی بیاورند.

به گزارش ایسنا این طرح هنوز تفاوتی میان خودروهای تک سرنشین و خودروهای چند سرنشین قائل نیست. از طرفی خودروهای هیبریدی که آلودگی کمتری دارند نیز در این طرح لحاظ نشده‌اند. به نظر می‌رسد این طرح موتورسیکلت‌های را نیز که یکی از مشکلات مرکز شهر هستند در خود ندیده است.



منبع: ایسنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

آیا اصفهان طرح زوج و فرد را حذف می کند؟

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است