Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

پرداخت الکترونیکی عوارض جاده ای در پیچ و خم مدیریت

دوشنبه | ۱۳۹۷/۰۲/۳۱ - ۰۷:۲۰ | کد خبر: CP- ۶۴۷۲ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
وزارت راه و شهرسازی در حالی خبر از نهایی شدن اقدامات لازم برای الکترونیکی شدن اخذ عوارض در کلیه آزادراه‌های کشور داده که به نظر می‌رسد با توجه به ساختارهای سنتی موجود راهی طولانی با اجرایی شدن این کار خواهد داشت.
به گزارش کارپرس، طرح الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی از چند سال قبل در ایران مطرح شد و در این زمینه تلاش شد با تبلیغاتی که صورت می‌گیرد میزان استقبال مردم از این اقدامات افزایش پیدا کند.

براساس اطلاعاتی که سازمان راهداری اعلام کرده روان‌سازی ترافیک، به وجود آوردن آرامش خاطر و رضایتمندی، عبور بودن توقف، کاهش میزان آلودگی هوا، حذف پول نقد، کاهش مشکلات ایمنی همچنین صرفه‌جویی در مصرف سوخت و مصرف کاغذ اصلی‌ترین هدف‌هایی است که الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی آنها را دنبال می‌کند.

در کنار محدودیت‌هایی که در فرهنگ سازی این طرح وجود داشته محدودیت تعداد آزادراه‌هایی که عوارض الکترونیکی در آنها فعال شده نیز مزید بر علت شده تا همچنان صف‌های به وجود آمده در باجه‌های جاده‌ای اصلی‌ترین شیوه پرداخت عوارض باشد.

طبق آخرین اطلاعات ارائه شده آزادراه‌های تهران – پردیس، اهواز – بندر امام خمینی (ره)، قم – تهران و تهران – قم تنها مسیرهایی هستند که در حال حاضر عوارض الکترونیکی در آنها اخذ می‌شود.

در کنار این محدودیت دسترسی دشوار به این عوارض نیز باعث شده بسیاری از راننده‌ها عملا پیگیری آن را دنبال نکنند. در حال حاضر این عوارض به شکل انحصاری از سوی بانک مسکن فروخته می‌شود و راننده‌ها موظف هستند با دریافت برچسب این عوارض و نصب آن روی خودروهای خود پس از پرداخت اینترنتی یا حضور در بعضی از شعب بانک مسکن نسبت به عبور از جاده‌ها اقدام کنند. از این‌رو به نظر می‌رسد در ایام غیر از پیک سفر پرداخت حضوری عوارض دردسر کمتری برای راننده‌ها داشته باشد.

البته الکترونیکی شدن عوارض در آزادراهی مانند تهران به پردیس که مسافران روزانه دائمی دارد به عنوان گزینه‌ای موفق عمل کرده و بسیاری از ساکنین پردیس برای رفت و آمد به تهران از این گزینه استفاده می‌کنند تا زمان عبور و مرور خود را کاهش دهند.

با توجه به عدم استقبالی که تاکنون از این عوارض صورت گرفته به نظر می‌رسد استفاده از سامانه‌های پرداخت با تلفن‌های همراه که در کوتاه‌ترین زمان ممکن استفاده از آنها و پرداخت اینترنتی به وسیله آنها نهایی می‌شود، بهترین گزینه پیش‌روی وزارت راه و شهرسازی برای الکترونیکی کردن عوارض آزادراهی باشد، طرحی که طبق اعلام معاون آزادراه‌های شرکت ساخت در گام پایانی خود به سر می‌برد و احتمالا با تایید وزیر راه و شهرسازی وارد فاز اجرایی خواهد شد.



منبع: ایسنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

پرداخت الکترونیکی عوارض جاده ای در پیچ و خم مدیریت

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است