Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
وزیر صنعت پیشنهاد داد؛

راه اندازی قطب سوم خودروسازی توسط اتاق ایران

دوشنبه | ۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۰۷:۴۶ | کد خبر: CP- ۴۱۷۰ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه چرا باید فقط دو خودروساز در ایران داشته باشیم، گفت: اتاق بازرگانی می تواند سومین خودروسازی کشور را راه اندازی کند.
به گزارش کارپرس، سیدمحمد شریعتمداری که امروز میهمان ویژه نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بود، با تاکید بر اینکه صادرات داروی شفابخش کشور است، گفت: باید در بین همه مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این باور به وجود بیاید که که تولید راه حل همه مشکلات ملی و بین المللی ماست که تا رسیدن به آن نقطه فاصله داریم.

وی با تاکید بر اینکه وزارت معدن صنعت معدن تجارت پذیرای همه صادرکنندگان و تولیدکنندگان بوده و نظرات آنها را بدون چون و چرا می‌پذیرد، گفت: من یک تنه نمی توانم مشکلات را حل کنم، بدون همکاری شما این کار نشدنی است.

وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: قرار شد با همکاری رئیس اتاق ایران یک ساختار ایجاد کرده و از طریق آن مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان را دریافت کنیم تا بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم. اگرچه ۲۰ نفر از دولت در هیات نمایندگان اتاق ایران حضور دارند، اما به نظر می رسد این ساختار درست عمل نکرده است. با یک تقسیم کار درست می توانیم نمایندگان دولت را در کمیسیون های تخصصی اتاق مشارکت داده و از طریق نمایندگان دولت، نظرات بخش خصوصی به هیات دولت واصل شود.

وی با اشاره به حضور فعال اتاق بازرگانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ به عنوان حامی رئیس جمهور افزود: بر این اساس موقعیت مناسبی ایجاد شده تا نظرات اعضای اتاق ایران به رئیس جمهور منتقل شود.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه بخش زیادی از انتقادات اعضای هیات نمایندگان اتاق درست بوده و کوتاهی آن از جانب دولت بوده است، ادامه داد: مهمترین اظهارنظر این بود که اگر فضای کسب و کار اصلاح و شاخص های اقتصاد کلان درست شود، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد، چراکه اگر این اتفاق افتاد یک انقلاب در بخش تجارت ما ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه در چند سال رتبه کسب و کار ایران بهبود یافته، ادامه داد: فقط توانسته ایم از یک رتبه بسیار بد به رتبه بد برسیم، اگر چه اقدام درستی است، اما کافی نیست و باید برای رسیدن به رتبه های بهینه قدم های بیشتری برداریم.

شریعتمداری وجود مجوزهای فراوان در دستگاه های دولتی، محدودیت منابع بانکها، سود بالای تسهیلات و مبلغ پایین آن، ایجاد صف درخواست در دستگاهها و بانکها و در نتیجه ایجاد فساد در نظام اداری را از مهمترین موانع کسب و کار دانست و ادامه داد: بسیاری از وام هایی که برای ایجاد و ساخت بنگاه تولیدی پرداخت شده اند، در پایان تسویه نشده، بلکه به نوع دیگری از وام تبدیل می شود که جرایم و سود بالاتری را برای تولیدکننده منظور می کند یعنی بخش زیادی از منابع بانکها در بنگاه های تولیدی فریز شده است.

به گفته وزیر صنعت معدن و تجارت بانک مرکزی آمار داده که نرخ سود تسهیلات پایین آمده است، اما همه ما می دانیم که بانکها می گویند اگر به نرخ سود ۱۸ درصد وام می خواهید باید بخشی از منابع را در یک حساب سپرده گذاری کنید و بعد سود آن سپرده را با مجموع سود تسهیلات محاسبه کرده و اعلام می کنند که نرخ سود وام پایین آمده است.

وی ادامه داد: باید بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به افزایش سرمایه نظام بانکی تبدیل شود تا امکان پرداخت تسهیلات از سوی بانکها فراهم گردد. قانون اجرای این فرآیند تدوین شده و موجود است اما باید این قانون را اجرا کرد. ضمن اینکه نرخ سود تسهیلات نیز باید به اندازه تورم کاهش یابد.

شریعتمداری در خصوص موضوع مدیریت واردات تاکید کرد: این کار از طریق نظام تعرفه ها امکان اجرایی شدن ندارد، نظام تعرفه ای صرفا باید به نهاده های دامی و نباتی اختصاص یابد.

وی درباره واگذاری خصولتی ها به بخش خصوصی واقعی نیز افزود: رئیس جمهور دستور داده تا شرکت های خصولتی به تدریج واگذار شوند. باید بخش خصوصی واقعی در این زمینه ورود کرده تا تجربه های قبلی تکرار نشود که یک کارخانه دولتی را یک شرکت شبه دولتی خریداری می کرد، ماشین آلات آن را آهن قراضه اعلام و زمین آن را نیز تفکیک می کرد و سپس کل کارخانه از بین می رفت.

وزیر صنعت معدن و تجارت یکی از نیازمندی های بخش صنعت کشور را تدوین سند توسعه صنعتی عنوان کرد و اظهار داشت: این سند با همکاری اتاق ایران، وزارت صنعت و دانشگاه صنعتی شریف در حال تدوین بوده و من هر دو هفته یک بار از آنها گزارش عملکرد می گیرم. همچنین تدوین سند توسعه صادرات نیز باید تنظیم شود.

وی با تاکید بر حمایت از شرکت های کوچک و متوسط ( SME) گفت: وزارت صنعت معدن و تجارت برای این کار برنامه دارد و سازمان ایدرو، ایمیدرو و شرکت های کوچک و شهرک های صنعتی قرار است در این زمینه از اس ام ای ها حمایت کنند.

شریعتمداری تصریح کرد: ما شرکت بزرگ صادراتی در ایران نداریم و شرکت های بزرگ صنعتی باید با همکاری یکدیگر چنین شرکتی ایجاد کرده که تخصص آن بازاریابی و برندینگ باشد. این کار به دولت ارتباطی ندارد، خود بخش خصوصی باید آن را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه اردوغان از صنعتگران ترکیه درخواست کرده تا خودروی ملی در این کشور تولید شود، ادامه داد: چرا ما در ایران فقط ایران خودرو و سایپا را داریم؟ چرا اتاق بازرگانی سومین خودروساز را راه اندازی نمی کند؟

وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه اگر برخی بخواهند با کلک هایی مانند شرکت تعاونی کارکنان فلان دستگاه به اسم بخش خصوصی دولت را دور بزنند من به شدت جلوی آن را می گیرم، افزود: هر جا بخش خصوصی واقعی به صحنه بیاید، دولت از آن حمایت خواهد کرد.

شریعتمداری در پایان از اتاق بازرگانی خواست تا کارت بازرگانی را برای متقاضیان واقعی صادر کند و تصریح کرد: چرا اتاق ایران کارت بازرگانی برای یک پیرزن که در یک روستا مشغول کشاورزی است صادر می کند؟ کارت بازرگانی از مشخصه های اعتبار اتاق است و خود اتاق باید رأسا این مسائل را کنترل کند.



منبع: خبرگزاری مهر

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

راه اندازی قطب سوم خودروسازی توسط اتاق ایران

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است