هرچند محدود 5/ 2 لیتر شامل تعداد زیادی از انواع خودروهای بزرگ و قدرتمند نیز میشود، اما خودروهای زیادی هم هستند که شامل خودروهای اسپورت با موتورهای کوچکتر هستند که از نظر مردم جزو خودروهای لوکس تعریف میشوند، اما بهدلیل این ضابطه نابجا از ممنوعیت واردات خودرو میگریزند. هم اکنون برخی خودروها با موتورهای بزرگتر نیز که در مقاطعی توسط مقامات توقیف میشدند، همچنان در ایران دیده میشوند.درحالیکه واردکنندگان تمایل دارند این ممنوعیت واردات برداشته شود، اما صنعتخودرو داخل در هر صورت با سرعت قابلتوجهی در حال رشد است.
سال گذشته 1/ 1 میلیون دستگاه خودرو در ایران تولید شد؛ درحالیکه این رقم یک سال قبل از آن 885 هزار دستگاه بود. آمارهای سال 2016، ایران را با فاصلهای زیاد در رده بزرگترین تولیدکننده بزرگ خودروی خاورمیانه و چهاردهمین تولیدکننده بزرگ در جهان قرار داد. ایران بالاتر از کشورهایی نظیر اندونزی، ترکیه و ایتالیا جای گرفته است. دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی، که بخش عمدهای از بازار ایران را در اختیار دارند، ایران خودرو و سایپا هستند.شرکتهای بینالمللی خودروسازی در سالهای اخیر به سرعت از گشایش بازار ایران نهایت استفاده را برده اند. از اولین شرکتهایی که وارد بازار ایران شدهاند، رنو و پژو سیتروئن فرانسه هستند.
بسیاری دیگر از جمله شرکتهای بزرگ اروپایی و آسیایی نیز یا قراردادهای سرمایهگذاری مشترک با تولیدکنندگان داخلی امضا کردهاند یا بهدنبال انعقاد چنین قراردادهایی هستند.ممنوعیت واردات براساس حجم موتور، تنها ملاک برای ممنوعیت واردات خودرو به ایران نیست. خودروهای شرکتهای آمریکایی و انگلیسی نیز سالها است از ورود به ایران محروم هستند.
با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید
عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان