Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

خودروی لوکس و تعریف عجیبی که در ایران دارد

پنج شنبه | ۱۳۹۶/۰۳/۱۱ - ۰۸:۴۵ | کد خبر: CP- ۳۰۳۰ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
براساس مقررات واردات کالا به ایران، خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی و بالاتر به‌عنوان یک کالای لوکس طبقه‌بندی شده و واردات آنها از سال ۲۰۱۴ به این سو ممنوع است، اما برخی فعالان بازار برای تغییر این معیار تلاش می‌کنند.
به گزارش کارپرس، در این زمینه فوربس با طرح این سوال که تعریف کلمه لوکس چیست؟ تاکید کرده که برای بسیاری این کلمه مترادف با لباس‌های طراحی شده توسط طراحان معروف، یک هتل 5 ستاره یا شاید یک رستوران شیک است، اما در ایران کلمه می‌تواند مترادف با خودرویی با یک موتور 5/ 2 لیتری باشد.
 
براساس مقررات واردات کالا به ایران، هر خودرویی با موتوری به این بزرگی یا بزرگ‌تر از آن به‌عنوان یک کالای لوکس طبقه‌بندی می‌شود و واردات آنها از سال 2014 به این سو ممنوع است.این ممنوعیت در ابتدا برای جلوگیری از خروج ارز از کشور برای خرید کالاهای غیرضروری و کاهش آلودگی هوا وضع شده بود، مشکلی که کشور هنگام مواجهه با تحریم‌های غرب با آن مواجه بود.
 
اما در حال حاضر بخش عمده‌ای از تحریم‌ها علیه ایران براساس برجام برداشته شده است.فرهاد احتشام‌زاده، رئیس اتحادیه وارد‌کنندگان خودروی ایران اخیرا گفته است: «تعریف خودروهای لوکس نابجا و غلط است... اما سیاست‌گذاران همچنان بر نگاه خود اصرار دارند. هیچ کشور دیگری مشخصات فنی را ملاک تعریف یک کالا به‌عنوان کالای لوکس قرار نمی‌دهد.»اتحادیه تحت مدیریت احتشام‌زاده، در حال مذاکره با مقامات دولتی برای تغییر این تعریف است. وی افزود: «ما پیشنهادهایی به دولت ارائه کرده‌ایم و دنبال یک پاسخ منطقی هستیم.»مطمئنا این ضابطه که همچنان پابرجاست، توجیه منطقی چندانی ندارد.

هرچند محدود 5/ 2 لیتر شامل تعداد زیادی از انواع خودروهای بزرگ و قدرتمند نیز می‌شود، اما خودروهای زیادی هم هستند که شامل خودروهای اسپورت با موتورهای کوچک‌تر هستند که از نظر مردم جزو خودروهای لوکس تعریف می‌شوند، اما به‌دلیل این ضابطه نابجا از ممنوعیت واردات خودرو می‌گریزند. هم اکنون برخی خودروها با موتورهای بزرگ‌تر نیز که در مقاطعی توسط مقامات توقیف می‌شدند، همچنان در ایران دیده می‌شوند.در‌حالی‌که واردکنندگان تمایل دارند این ممنوعیت واردات برداشته شود، اما صنعت‌خودرو داخل در هر صورت با سرعت قابل‌توجهی در حال رشد است.

سال گذشته 1/ 1 میلیون دستگاه خودرو در ایران تولید شد؛ در‌حالی‌که این رقم یک سال قبل از آن 885 هزار دستگاه بود. آمارهای سال 2016، ایران را با فاصله‌ای زیاد در رده بزرگ‌ترین تولید‌کننده بزرگ خودروی خاورمیانه و چهاردهمین تولید‌کننده بزرگ در جهان قرار داد. ایران بالاتر از کشورهایی نظیر اندونزی، ترکیه و ایتالیا جای گرفته است. دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی، که بخش عمده‌ای از بازار ایران را در اختیار دارند، ایران خودرو و سایپا هستند.شرکت‌های بین‌المللی خودروسازی در سال‌های اخیر به سرعت از گشایش بازار ایران نهایت استفاده را برده اند. از اولین شرکت‌هایی که وارد بازار ایران شده‌اند، رنو و پژو سیتروئن فرانسه هستند.

بسیاری دیگر از جمله شرکت‌های بزرگ اروپایی و آسیایی نیز یا قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک با تولید‌کنندگان داخلی امضا کرده‌اند یا به‌دنبال انعقاد چنین قراردادهایی هستند.ممنوعیت واردات براساس حجم موتور، تنها ملاک برای ممنوعیت واردات خودرو به ایران نیست. خودروهای شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی نیز سال‌ها است از ورود به ایران محروم هستند.



منبع: تسنیم

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

خودروی لوکس و تعریف عجیبی که در ایران دارد

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است