Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

برجام و دستاوردهایش برای صنعت خودرو ایران

دوشنبه | ۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۰۷:۴۶ | کد خبر: CP- ۲۸۹۴ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
به گفته کارشناسان دریافت غرامت از پژو، سرمایه‌گذاری مستقیم این شرکت فرانسوی در ایران و آغاز تولید انبوه پژو ۲۰۰۸ از دستاوردهای برجام در صنعت خودروی ایران است.
به گزارش کارپرس، صنعت خودرو در زمان تحریم‌ها یکی از بخش‌هایی بود که بیشترین آسیب را از مشکلات رخ داده دید به‌گونه‌ای که تیراژ تولید خودرو در کشور در سال ۱۳۹۲ بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت.

در آن زمان ارتباط خودروسازان داخلی با خودروسازان مطرح اروپایی و آسیایی قطع شد و خودروسازان چینی نیز با سواستفاده از فضای پیش‌ آمده حضور خود را در صنعت خودروی ایران افزایش دادند.

در چنان شرایطی اما اجرایی شدن برجام شروعی برای احیای صنعت خودروی ایران بود به‌گونه‌ای که طی حدودا یک سال و نیم گذشته از اجرایی شدن برجام این صنعت توانسته افت تولید رخ داده را جبران کرده و فراتر از آن به خودروسازان بین‌المللی بپیوندد.

کارشناسان اجرایی شدن برجام را دوران احیای مجدد صنعت خودروی ایران می‌دانند و معتقدند که در فضای ایجاد شده در دوران پسابرجام صنعت خودرو در مسیر رشد کمی و کیفی قرار گرفته است.

در این شرایط در حالیکه رییس‌جمهوری از سرمایه‌گذاری ۲۷۰ میلیون یورویی شرکت فرانسوی پژو در ایران در دوران پسابرجام خبر داده است عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت این اتفاق را حاصل برجام و نقطه عطفی در صنعت خودروی ایران می‌داند.

ابوالفضل خلخالی در این رابطه می‌گوید: این برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروی ایران است که یک خودروساز خارجی به شکل مستقیم و واقعی در صنعت خودروی ایران سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری شرکت فرانسوی پژو در ایران دستاورد بزرگ برجام برای اقتصاد ایران است، خاطرنشان می‌کند: این موضوع نقطه عطفی در فعالیت صنعت خودرو است که توانسته اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی را جلب کرده و در مسیر جهانی شدن حرکت کند.

همچنین یکی دیگر از اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به پرداخت غرامت از سوی پژو به ایران، می‌گوید: دستاوردهایی چون دریافت غرامت از شرکت فرانسوی پژو در سایه فضای ایجاد شده در دوران پسابرجام حاصل شده است.

امیرحسن کاکایی خاطرنشان می‌کند: اینکه یک کشور بتواند از یک خودروساز بزرگ بین‌المللی بابت ترک این کشور غرامت بگیرد در تاریخ صنعت خودروی جهان بی‌سابقه است. در سایه برجام بود که شرکتی چون پژو که در زمان تحریم‌ها ایران را ترک کرده بود برای حضور مجدد در صنعت خودروی ایران مجبور به پرداخت غرامت شد.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز با اشاره به تولید پژو ۲۰۰۸ اظهار می‌کند: آغاز تولید انبوه پژو ۲۰۰۸ در ایران به فاصله دو ماه از تولید این خودرو در اروپا اولین میوه و ثمره برجام در صنعت خودروی ایران است.

شهرام آزادی ادامه می‌دهد: در زمان تحریم، خودروسازان داخلی در شرایط بسیار بدی به سر می‌بردند. در آن زمان در برهه‌ای تیراژ تولید خودروسازان داخلی به دلیل عدم تامین قطعات و مشکلات مالی به یک سوم کاهش یافت.

وی با بیان اینکه صنعت خودرو از زمان اجرایی شدن برجام تغییر جهت داده و از رکود سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ فاصله گرفته است، تصریح می‌کند: صنعت خودرو در ریل توسعه و پیشرفت قرار گرفته است و به تدریج مصرف‌کنندگان ثمرات برجام در صنعت خودرو را احساس خواهند کرد.




منبع: ایسنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

برجام و دستاوردهایش برای صنعت خودرو ایران

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است