Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
نیم نگاه؛

کلاف سردر گم اسقاط موتورسیکلت

سه شنبه | ۱۳۹۸/۰۴/۱۸ - ۱۶:۴۱ | کد خبر: CP- ۱۱۳۶۳ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
اخیرا رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت اعلام کرده که احتراق سوخت در خودروها و موتورسیکلت‌ها و نبود کاتالیست مناسب باعث افزایش غلظت ناکس و در نتیجه غلظت ازن در کلانشهر تهران شده است.
به گزارش کارپرس، این در حالی است که اسفند ماه سال گذشته هیأت وزیران با به تعویق انداختن ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری موافقت کرده و سرنوشت اجرای این طرح هنوز مشخص نیست.
طبق ماده ۱۱ آئین‌نامه فنی ماده دو لایحه هوای پاک که در شهریورماه سال ۹۷ به تصویب هیأت وزیران رسیده، "شماره‌گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت است. موتورسیکلت‌های برقی از شرط اسقاط معاف هستند".

طبق ماده ۱۲ آئین‌نامه فنی ماده دو لایحه هوای پاک نیز "تولیدکنندگان و واردکنندگان موتورسیکلت از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه موظف هستند ۱۰ درصد سبد محصولات هر دوره سه ماهه خود را بر مبنای تعداد تولید، به موتورسیکلت برقی اختصاص دهند و در صورت عدم امکان به ازای شماره‌گذاری هر دستگاه موتورسیکلت از میزان ۱۰ درصد مذکور، سه دستگاه موتورسیکلت فرسوده از رده خارج کنند".

برای اثبات لزوم اجرای این قانون کافی است بدانیم که بر اساس آمارهای پلیس تا دی ماه سال گذشته ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود داشته و هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق تولید می‌کند. این در حالی است که می‌توان با تبدیل موتور کاربراتوری به انژکتوری، تعداد ذرات معلق را تا ۹۰ درصد کاهش داد.

با این حال در ماه پایانی سال گذشته تعلیق قانون حذف موتورهای فرسوده خبرساز شد و علت آن نبود زیرساخت‌های لازم برای اجرای این قانون اعلام شد. اسفند ماه سال گذشته موتورسیکلت‌سازان با حمایت وزارت صنعت پیشنهاد حذف ماده مربوط به اسقاط موتورهای کاربراتوری را به دولت ارائه کردند که بعد از بررسی در هیئت دولت در نهایت این درخواست مورد موافقت هیئت وزیران قرار گرفت و ماده مربوط به اسقاط موتورهای کاربراتوری به تعویق افتاد.

اما این در حالی است که در روزهای اخیر رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت گفت که احتراق خودروها و موتورسیکلت‌ها و نبود کاتالیست مناسب باعث افزایش غلظت ناکس و در نتیجه غلظت ازن شده است. در پیگیری‌های صورت گرفته نیز عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت که موضوع آلایندگی در رابطه با موتورسیکلت‌های فرسوده است که باید منابع لازم برای جایگزینی آنها توسط دولت ایجاد شود.

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی که سلامت مردم در خطر است باید نسبت به تعویق این طرح تجدیدنظر شود و هر چه زودتر نسبت به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده اقدام شود.



منبع: ایسنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

کلاف سردر گم اسقاط موتورسیکلت

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است