بازار خودرو پس از ماهها ثبات قیمتی، دومین شوک خود را از سمت شورای رقابت دریافت کرد. اولین شوک، همراه با قیمتگذاری شورای رقابت در اواخر اردیبهشتماه امسال بود، حال آنکه برخلاف شوک اولیه، این بار خروج این شورا از تعیین قیمت، بازار را با شوک ثانویه همراه کرده است.
پلاکگذاری ملی خودروهای مناطق آزاد از سوی هیات وزیران به نهادهای ذیربط ابلاغ شد که بر اساس آن شمارهگذاری ملی و واردات به سرزمین اصلی برای خودروهایی که تا پیش از ابلاغ این آییننامه مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی بودند، مجاز اعلام شده است.
دستورالعمل جدید تنظیم بازار خودروی سواری دیروز از سوی شورای رقابت ابلاغ شد و طبق آن، این شورا ضمن حفظ اختیار تنظیمگری در بازار خودرو و همچنین تمدید اعتبار فرمول خود، تعیین قیمت تمام خودروها اعم از تولیدی، مونتاژی و وارداتی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار کرده است.
با گذشت چند روز از خروج شورای رقابت از گردونه قیمتگذاری، هنوز فرمول جدید قیمتگذاری از سوی مرجع جدید تعیین قیمت، یعنی سازمان حمایت اعلام نشده است. با این همه، بررسیهای «دنیای اقتصاد» نشان میدهد در فرمول جدید، قیمت تمام شده به رسمیت شناخته شده است.
فروش خودرو در ایالاتمتحده از تقاضای شدید در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت که بخشی از آن به دلیل پیشنهادات جذاب خودروسازان و فروشندگان در مواجهه با نرخهای بهره بالا و تورم ماندگار بود.
روز گذشته صورتجلسهای مبنی بر توافق غیررسمی میان وزارت صمت، خودروسازان و فعالان صنعت قطعه برای تولید حداقل ۶۰هزار خودرویی که فاصله قیمتی بالایی با بازار دارند، منتشر شد. همچنین به خودروسازان مجوز عرضه این محصولات با قیمت ۵درصد کمتر از نرخ بازار داده شده است.
شورای رقابت از گردونه قیمتگذاری خودرو خارج شد. این شورا سهشنبه بعدازظهر در جلسهای که در محل این شورا برگزار شد از وظایف قانونی خود انصراف داد و آن را به وزارت صمت محول کرد. بازار خودرو اما روز گذشته به این تغییرات واکنش معناداری نشان داد.
دبیر هیأت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشورگفت: با توجه به کثرت راههای فروش لاستیک مشکلات توزیع و خرید این محصول تسهیل شده و در صدد هستیم تا مشکلات را به حداقل برسانیم.
اوایل شهریورماه سال جاری، یعنی چهار ماه پیش، «دنیای اقتصاد» در گزارشی از بازار داغ خرید و فروش گذرموقتها خبر داد و اینکه همراه با آگهیهای بیشمار فروش خودروی گذرموقت در پلتفرمهای آنلاین ثبت آگهی، بازار زیرزمینی برای عرضه این نوع خودروها شکل گرفته است.
در شرایطی حضور دولت در خودروسازی ایران به چالش اصلی این صنعت تبدیل شده است که تجربه کشوری همچون چین از تبدیل این چالش به فرصت با تفکیک مالکیت و مدیریت حکایت دارد. مسیر موفقیت خودروسازی چین ترکیب جذابی از هدایت دولتی، نوآوری و تخصص مدیران و همچنین شرکای خارجی است. این در شرایطی است که در خودروسازی ایران، تمام پازلها از جمله مالکیت و مدیریت توسط دولت پر شده است.
خودروهای خودران با بهرهگیری از فناوریهای نوین و پیشرفتهای نظیر یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی قادرند بدون نیاز به راننده در خیابان و جادهها تردد و سرنشینان خود را جابجا کنند.
طبق گزارش ارسالی سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، مجموع تولید محصولات سواری آنها در ۹ ماه امسال حدود ۷۰۰هزار دستگاه بوده که نشان از افت تولید بیش از ۵۰هزار دستگاهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.
دستیار ویژه وزیر صمت با اشاره به اینکه به مرور کسری بازار لاستیک در حال جبران شدن است، گفت: با تدبیری که اندیشیده شده، به زودی محدودیت عرضه دو حلقهای لاستیک برداشته خواهد شد تا آرامش بیشتری در بازار حاکم شود.
واگذاری سهام خودروسازان کشور به خارجیها با الگوبرداری از برخی کشورها، ایدهای بود در جهت رشد و ارتقای خودروسازی کشور. این ایده که مخالفان جدی در مجموعه خودروسازی و خارج از آن داشت در هیچ دولتی اجرا نشد.