بررسی بازار خودرو طی ۲۵روز گذشته نشان میدهد که قیمت خودروهای داخلی به سقف یک ساله خود رسیده است. انتظار تورمی، اوجگیری نرخ ارز، عدم عرضه مناسب از سوی خودروساز و رشد تقاضای خودرو در ماه پایانی سال از جمله علل رشد قیمتها در بازار عنوان میشود.
طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودروی سواری در کشور طی ۱۱ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت کردهاست؛ اتفاقی که نشان میدهد کمبود نقدینگی (به دلیل عدماصلاح قیمت) اثرگذاری منفی خود بر چرخه تولید خودروسازان بزرگ کشور را تکرار کرده است
افزایش قیمت خودروهای مونتاژی با مجوز سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، علاوه بر اینکه اعتراض مشتریان را در پی داشته، بازار حوالهفروشی این خودروها را نیز داغ کرده است.
موضوع برقیسازی خودرو، طی سالهای اخیر و بهخصوص بعد از روی کار آمدن عباس علیآبادی به عنوان وزیر صمت، به یکی از مسائل اصلی خودروسازی کشور بدل شده است.
سامانه یکپارچه تخصیص خودرو که با هدف تنظیم بازار و ایجاد شفافیت در فروش خودروهای داخلی و وارداتی شکل گرفته است، این روزها به سبب گستردگی موضوعات خودرویی، سردرگمی مشتریان را به همراه داشته است.
رئیس انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو با اشاره به لزوم برخورداری از استانداردهای مدون در خصوص خودروهای برقی در کشور گفت: هنوز یک استاندارد مشخص در خصوص خودروهای برقی تدوین نشده و نیاز است هرچه زودتر استاندارد لازم در این رابطه تدوین شود.
کلاهبرداری یک شرکت فروش گوشیهای موبایل، این روزها بازتابهای زیادی در سطح جامعه داشته است، موضوعی که در مورد فروش موبایل یک بار خبرساز شد اما در حوزه خودرو کاملا مسبوق به سابقه است.
معمولا تولید بوگاتی جدید بهندرت اتفاق میافتد به طوری که بدون احتساب مشتقات، این شرکت مستقر در مولشیم تنها دو مدل را در گروه فولکس واگن عرضه کرده است.
با وجود تکذیب افزایش قیمت کارخانهای خودرو، شواهد و قرائن نشان میدهد سیاستگذار در پشت صحنه مشغول آمادهسازی مقدمات اصلاح قیمت از مسیرهای فرعی است. عرضه خودرو در بورسکالا، ارائه محصولات کاملا جدید، عرضه خودروهای ارتقایافته و فروش در حاشیه بازار، بهعنوان مسیرهای فرعی شناخته میشوند.
ترفند پانزی با فروش گوشی موبایل، زنگ خطر کلاهبرداری خودرویی را نیز به صدا درآورده است. از سال۹۶ همراه با توقف واردات خودرو و همچنین کاهش تولید، خودرو برای عدهای دور از دسترس شده است.
بنا بر آمارهای رسمی در حال حاضر بیش از ۱۰میلیون وسیله نقلیه در مرز فرسودگی قرار دارد، این در شرایطی است که نه تنها دولت برنامهای برای تسریع خروج فرسودهها از چرخه حملونقل ندارد بلکه به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ نیز چندان پایبند نیست.
موضعگیریها در مورد ناترازی بنزین که هزینههای زیادی را به کشور تحمیل میکند، بار دیگر خودروسازان را زیرذره بین قرار داده است. گرچه در واقع میتوان خودرو را یکی از علل اصلی ناترازی بنزین دانست اما بهنظر میرسد نهادهای حاکمیتی و سیاستگذار هنوز راهحلی برای عبور از این مشکل نیافتهاند.
خودروسازان و قطعهسازان کشور در دیماه امسال آماری تماممنفی را در تولید و فروش از خود به جا گذاشتهاند و این در شرایطی است که سیاستگذار همچنان از اصلاح قیمت (به عنوان راهکار استاندارد بهبود نقدینگی تولیدکنندگان حوزه خودرو) طفره میرود.
مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تا پایان سال حداقل ۲۵۰۰ دستگاه خودروی برقی وارد ناوگان حملونقل عمومی میشود، از عرضه دو مدل خودروی برقی با میزان داخلیسازی ۴۰ درصدی در سال آینده خبر داد
طبق آخرین آمار گمرک، تعداد خودروهای واردشده قطعی به کشور از مرز پنج هزار دستگاه بالاتر نرفته و از این تعداد نیز تنها حدود هزار دستگاه تحویل مشتریان شده است. حال سوال این است که چرا تحویل چهارهزار خودروی دیگر به مشتری روند عادی خود را طی نکرده است؟