به تازگی فهرستی از پرفروشترین خودروهای برقی در ژوئیه سال جاری میلادی منتشر شده است که نشان میدهد رنو زوئی، تسلا مدل۳ و نیسان لیف جز پرطرفدارترین خودروهای پاک و دوستدار محیط زیست بودهاند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بار دیگر صحبت از خروج خودروهای قدیمی از خطوط تولید خودروسازان به میان آورد. با این حال زمان خاصی برای حذف آنها اعلام نکرد و در مورد محصولات جایگزین نیز حرفی نزد.
به دنبال انتشار برخی خبرها از احتمال شمارهگذاری چندین هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا بر عدم شماره گذاری این موتورسیکلتها تاکید کرد و گفت که تنها در صورت مصوبه هیات وزیران امکان شماره گذاری این موتورها وجود دارد.
به دنبال درخواست ایران خودرو دیزل برای اخذ مجوز تولید «سواری دیزلی»، استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد که تولید سواری دیزلی عقبگرد در حوزه محیط زیست است.
رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن مخالفت با شمارهگذاری ۱۲هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری، گفت: با تبدیل موتورسیکلتهای کاربراتوری به انژکتوری، آلاینده مونوکسید کربن در تهران رو به حذف شدن بود، اما با ورود این ۱۲ هزار موتورسیکلت، دیگر نمیتوانیم ادعای حذف این آلاینده را داشته باشیم.
آیا ورود ناوگان دیزلی سواری به جمع خودروهای درحال تردد ایران منطقی است؟ رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در پاسخ به این پرسش ضمن تشریح تفاوتهای موتورهای دیزلی و بنزینی به لحاظ مصرف سوخت، شتاب و آلایندگی، تولید سواریهای دیزلی را مخالف مصالح کشور میداند و میگوید: در صورت تولید سواری دیزلی در ایران، چشمانداز بسیار دلهرهآوری به لحاظ وضعیت آلایندگی منابع متحرک در سالهای آینده خواهیم داشت.
خروج خودروهای فرسوده همراه با توقف واردات و همچنین کاهش تولید خودرو در شرایطی هماکنون متوقف مانده که بهنظر میرسد دولت برنامه خاصی برای از سرگیری این طرح در کشور ندارد.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم از تعویق یا تعلیق مواد قانون هوای پاک بدون بررسی در کمیسیونهای تخصصی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه قوانین مربوط به خروج موتورسیکلتهای فرسوده و تولید موتورسیکلتهای برقی بدون بررسی در کمیسیونهای تخصصی و تنها با درخواست موتورسیکلتسازان در دولت به مدت یک سال به عقب افتاد.
آلودگی هوا یکی از مهمترین چالش های زیست محیطی در جهان است که کلانشهرها هر سال بیشتر از قبل با آن دست و پنجه نرم می اما متاسفانه با وجود مشخص بودن بسیاری از عوامل ایجاد آلودگی همچنان برای رفع آنها اقدام جدی صورت نگرفته است.
براساس اخبار منتشر شده، شورای نگهبان ایراداتی را به طرح ساماندهی خودرو که پیشتر توسط نمایندگان مجلس تصویب و برای طی فرآیندهای قانونی در اختیار این نهاد قرار گرفته بود، وارد دانسته است.
طبق آمارهای رسمی، مصرف سوخت و بهدنبال آن تشدید آلودگی هوا، بهخصوص در سالهای اخیر روندی تصاعدی داشته است. در این زمینه بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که مصرف بیش از حد سوخت بهخصوص بنزین، علاوهبر تحمیل هزینههای فزاینده به اقتصاد کشور، با ایجاد آلودگی هوا در مناطق شهری لطمات جبرانناپذیری نیز بر سلامت شهروندان وارد میکند. بر این اساس برای کاهش آلودگی هوا از یک طرف مصرف سوخت خودروها از سوی دیگر سالهاست که ایدهها و طرحهای مختلفی در دستورکار مقامات دولتی قرار گرفته است.