بیوایدی، شرکت پیشرو خودروهای برقی چین، نسخه جدیدی از خودروی پرفروش خود را با قیمتی کمتر از قیمت نهایی مدل قبلی خود عرضه کرد زیرا جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان در جریان است.
خودرو و نیرومحرکه طی ۱۰ماه۱۴۰۲ با ثبت ارزش وارداتی ۸میلیارد و ۱۳۴میلیون دلار صدرنشین واردات کالاهای صنعتی به کشور بوده است. این در شرایطی است که سهمیه ارزی واردات خودرو ۱۲۰میلیون دلار معادل یکونیم درصد کل ارز تخصیصی به این حوزه است.
روسیه با واردات 287000 خودرو از این چین در ماه های ژانویه تا مه 2023، فروش خودرو در چین را افزایش می دهد. با توجه به خروج بسیاری از تولیدکنندگان جهانی از روسیه پس از حمله به اوکراین، چین در حال پر کردن شکاف خود برای ادامه تجارت جهانی خودرو است.
یک شرکت خودروسازی چینی، اولین خودروی چندمنظوره مگا (MPV) خود را به طور رسمی معرفی کرد که لی شیانگ، مدیرعامل شرکت انتظار دارد در میان خودروهای با قیمت بالای نیم میلیون یوان به پرفروشترین استارتآپ خودروهای برقی چینی تبدیل شود.
قیمتها در بازار خودرو با وجود وعده و وعیدهای سیاستگذار در تنظیم بازار، حالا به شکل بیسابقهای روند صعودی به خود گرفته است. بازار کنونی خودرو محصول سیاستهای پرخطایی است که در یک سال گذشته برای آرامش بازار بهکار گرفته شده است.
شرکت خودروسازی بریتانیایی استون مارتین اعلام کرد که عرضه اولین خودروی الکتریکی خود را به دلیل کمبود تقاضای مصرف کنندگان به تعویق میاندازد، زیرا رکورد قیمتها برای مدلهای لوکس و نسخه ویژه به این خودروساز بریتانیایی کمک کرده است تا زیان سالانه خود را کاهش دهد.
طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه، یک میلیون و ٢٣٠ هزار دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به میزان تولید در مدت مشابه سال گذشته ٨ درصد رشد یافته است؛ از این تعداد حدود یک میلیون و ۴۰ هزار دستگاه مربوط به خودروهای سواری با رشد ٦ درصدی نسبت به سال گذشته است.
بررسی بازار خودرو طی ۲۵روز گذشته نشان میدهد که قیمت خودروهای داخلی به سقف یک ساله خود رسیده است. انتظار تورمی، اوجگیری نرخ ارز، عدم عرضه مناسب از سوی خودروساز و رشد تقاضای خودرو در ماه پایانی سال از جمله علل رشد قیمتها در بازار عنوان میشود.
رنو در نمایشگاه خودروی ژنو از R۵ برقی جدید خود رونمایی کرد که مستقیماً از پرفروشترین مدل سال ۱۹۷۲ خود الهام گرفته شده و این خودروساز فرانسوی امیدوار است فروش خودروهای الکتریکی خود را افزایش دهد.
سیاستگذار خودرو با وجود فشار نهادهای بالادستی و نظارتی، عزم جدی برای واگذاری سهام تودلی یا چرخهای خودروسازان ندارد؛ این در شرایطی است که حالا سازمان بورس دست به کار شده و با استفاده از اختیارات قانونی خود، سیاستگذار را مقید به واگذاری سهام مذکور کرده است.
با جدیتر شدن موضوع واردات خوردوهای برقی یکی از دغدغههایی که متقاضیان احتمالی این خودروها با آن مواجه هستند، کسب اطمینان از وجود زیرساختهایی مانند ایستگاههای شارژ است.