سنجش نبض بازار خودرو برای پاسخ به یک ابهام نشان میدهد قیمت محصولات خودرویی از سال۹۶ تاکنون، تنها متاثر از نرخ ارز نبوده و در بازه زمانی مذکور حتی از تورم عمومی نیز پیشی گرفته است.
سهام دو خودروساز بزرگ کشور، مشتریان جدیدی به خود میبیند؛ بهطوریکه برخی اخبار غیررسمی از تمایل شرکتهای چینی برای خرید سهام خودروسازان نیمهدولتی حکایت دارد. به این ترتیب با افزودن چینیها به لیست خریداران سهام خودروسازی، درمجموع قطعهسازان داخلی، شرکتهای چینی –در قالب خودروسازان بخش خصوصی ایران- و خودروسازان چینی که در کشور حضور ندارند، سه مشتری اصلی سهام ایران خودرو و سایپا به شمار میروند. پیشبینی میشود با توجه به شعار سال۱۴۰۳ روند واگذاریها تسریع شود.
افزایش قیمت تسلا در چین با کاهش قیمت خودروسازان دیگر مواجه شد. خودروسازان چینی برای استفاده از افزایش قیمت اخیر تسلا و دفاع در برابر ورود شیائومی به بازار، مشوقهایی مانند یارانه و کوپن برای جذب خریداران احتمالی خودرو ارائه میدهند.
طبق اعلام رئیس کل گمرک ایران، واردات حوزه خودرو بعد از شمش طلا بیشترین رشد ارزبری را در سال ۱۴۰۲ داشته است. آنطور که محمد رضوانیفر اعلام کرده، ارزش واردات تراکتور در سال گذشته با ۹۳درصد رشد همراه بوده و واردات قطعات منفصله نیز رشدی معادل ۷۸درصد از نظر ارزشی داشته است.
خرید خودرو برای بسیاری یکی از بزرگترین و پر چالش ترین انتخابهاست. فاکتورهای زیادی برای انتخاب مناسب وجود دارد، اما خریداران خودرو در آمریکا کدام یک را در اولویت قرار می دهند؟
مطابق اعلام سخنگوی اقتصادی دولت، ۲۰هزار دستگاه خودرو در آستانه ورود به گمرکات کشور قرار دارند. احسان خاندوزی با اعلام این خبر گفته که در سال گذشته نیز ۱۷هزار و ۳۰ دستگاه خودرو وارد گمرکات کشور شد.
استقبال بیسابقه و عجیب طرفداران خودروی برقی از اولین تولید و تجربه شیائومی در صنعت خودروسازی باعث شد تا این کمپانی با چالش تولید مواجه شود و زمان تحویل برخی از تیپهای SU7 را بین ۳ تا ۷ ماه بعد از درخواست اعلام کند.
در رقابت سالانه انتخاب بهترین خودروی سال که با شرکت بیش از ۱۰۰ خبرنگار خودرو در حاشیه نمایشگاه خودرو نیویورک برگزار شد، کیا EV9 به عنوان بهترین خودروی سال و بهترین خودروی الکتریکی انتخاب شد.
دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با همکاری دفتر اقتصادی در گزارشی با عنوان «بررسی مسئله قیمت گذاری خودرو در ایران» اظهار داشت: صنعت خودرو در ایران از مشکلات ساختاری اقتصادی-سیاسی عمیقی رنج میبرد؛ بهطوریکه برای اصلاح این صنعت علاوهبر اصلاح اساسی این ساختار معیوب، باید ابعاد تأثیرگذار دیگری ازجمله قیمتگذاری و نحوه فروش، راهبرد حمایت از صنعت خودرو، الگوی توسعه فناوری، رقابت در بازارهای داخلی و جهانی، ایمنی و کیفیت، اسقاط، آلایندگی و مصرف سوخت، حکمرانی شرکتی و نحوه تأمین مالی نیز اصلاح و تعیین تکلیف شود.