وزارت صمت در شرایطی از بسته رفع موانع تولید در سال ۱۴۰۰ رونمایی کرد که تولید خودرو از جمله صنایع مزیتدار در بسته مانعزدایی، از وزن و اهمیت خاصی برخوردار شده است. با این حال مسیر تسهیلاتدهی، برای رونق تولید خودرو در بسته یادشده مورد تاکید قرار گرفته است. درحالیکه بدون آزادسازی قیمت خودرو این مسیر صنعت را وارد بیراهه میکند.
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت میگوید، مبنای اصلی فرمول قیمت گذاری خودرو شورای رقابت، باعث شده توان تاثیرگذاری بر بازار و کاهش مشکلات خودروسازان را نداشته باشد.
طی حدود سه سال گذشته نرخ ارز پیشروی تعیین قیمت بازارها از جمله خودرو بوده است، به تعبیری نرخ ارز بهعنوان حسگر قیمت خودرو در بازار عمل کرده بهطوریکه با نوسان نرخ ارز، قیمت بازاری خودرو روند افزایشی یا نزولی به خود گرفته است .با این حال همراه با کاهش نرخ ارز طی روزهای گذشته این سوال مطرح شده که آیا کاهش قیمت خودرو در مبدا نیز میتواند قابل انتظار باشد؟
سال گذشته افزایش سهمرحلهای قیمت خودرو -سه فصل اول- باعث صعود تیراژ تولید در این صنعت شد، حال آنکه در زمستان، همراه با لغو مجوز افزایش قیمت و تاکید بر ثبات قیمتی، تولید در مسیر نزولی قرار گرفت. آنچه این بررسی آماری را برجسته میکند، بیاهمیتی سیاستگذار خودرو و مرجع قیمتگذار، نسبت به تطبیق هزینه نهادههای تولید با نرخ تورم در کشور است.