بازوی پژوهشی مجلسشورای اسلامی همزمان با رای اعتماد رضا فاطمی امین به عنوان وزیر صمت، در گزارشی به موضوع مانع زدایی و پشتیبانی از تولید پرداخته و در این بین، چالشهای خودروسازی را نیز تبین و راهکارهایی ارائه داده است.
تعدادی از قطارهای تندرو شینکاسن ژاپن به کابین های مخصوص ویدیوکنفرانس مجهز می شوند تا با بهره گیری از اتصال پرسرعت وای فای امکان برقراری ارتباطات تصویری از طریق لپ تاپ های شخصی برای مسافران فراهم شود.
نامزد وزارت «صمت» میخواهد تولید خودرو را به «جاده ۹۰» هدایت کند؛ بهطوریکه تیراژ تولید سالانه در ۱۴۰۱ به ۶/ ۱میلیون دستگاه افزایش پیدا کند. این برنامه به معنای رشد ۶۰درصدی تولید خودرو نسبت به وضع جاری است که تیراژ را عملا مشابه سال ۹۰ خواهد کرد. هدفگذاری وزیر پیشنهادی «نقطه کور» دارد؛ بهطوریکه برای تحقق شتاب تولید، یکسری شرایط باید عوض شود.
جنرال موتورز آمریکا بیش از 70 هزار دستگاه «شورولت بولت» الکتریکی را در کانادا و آمریکا به دلیل خطر آتش سوزی فراخوان می کند که این اقدام حدود ۱ میلیارد دلار برای این شرکت خودروسازی هزینه در پی دارد.
سهم بودجه تحقیق و توسعه از درآمد خودروسازیهای معتبر جهان ۱۶برابر ایران است. در سال ۲۰۲۰ خودروسازان جهانی ۷ تا ۸درصد از درآمد خود را به این موضوع اختصاص دادند؛ اما این نسبت در کشورمان تنها نیمدرصد بوده است. سهم پایین «فکر و نوآوری» در خودروسازی ایران دو دلیل اصلی دارد که یکی از آنها سرکوب انگیزه «تولید رقابتی» با «قیمتگذاری دستوری» است.