افزایش قیمت کارخانهای خودروهای داخلی در حالی با تایید و تکذیبهای فراوان روبهرو است که برخی منابع از راهکاری ثانویه و موقت در شرایط کنونی برای اصلاح قیمت خودرو خبر میدهند.
آمار منتشره توسط سازمان توسعه تجارت نشان میدهد که ارز تخصیصیافته برای واردات قطعات خودروهای مونتاژی در بهمنماه با رشد ۷درصدی نسبت به دیماه همراه بوده است
سال ۱۴۰۲ که قرار بود سال اوجگیری واردات خودرو به کشور (پس از لغو ممنوعیت پنجساله) باشد، تبدیل به ضعیفترین دوره واردات شد تا یکی از پروژههای بزرگ سیاستگذار خودرو تقریبا ناکام بماند.واردات خودرو در خرداد ۹۷ و پس از آنکه دولت آمریکا توافق هستهای و برجام را نقض کرد و تحریمهایی سنگین علیه ایران در نظر گرفت
سنجش نبض بازار خودرو برای پاسخ به یک ابهام نشان میدهد قیمت محصولات خودرویی از سال۹۶ تاکنون، تنها متاثر از نرخ ارز نبوده و در بازه زمانی مذکور حتی از تورم عمومی نیز پیشی گرفته است.
سهام دو خودروساز بزرگ کشور، مشتریان جدیدی به خود میبیند؛ بهطوریکه برخی اخبار غیررسمی از تمایل شرکتهای چینی برای خرید سهام خودروسازان نیمهدولتی حکایت دارد. به این ترتیب با افزودن چینیها به لیست خریداران سهام خودروسازی، درمجموع قطعهسازان داخلی، شرکتهای چینی –در قالب خودروسازان بخش خصوصی ایران- و خودروسازان چینی که در کشور حضور ندارند، سه مشتری اصلی سهام ایران خودرو و سایپا به شمار میروند. پیشبینی میشود با توجه به شعار سال۱۴۰۳ روند واگذاریها تسریع شود.
افزایش قیمت تسلا در چین با کاهش قیمت خودروسازان دیگر مواجه شد. خودروسازان چینی برای استفاده از افزایش قیمت اخیر تسلا و دفاع در برابر ورود شیائومی به بازار، مشوقهایی مانند یارانه و کوپن برای جذب خریداران احتمالی خودرو ارائه میدهند.
طبق اعلام رئیس کل گمرک ایران، واردات حوزه خودرو بعد از شمش طلا بیشترین رشد ارزبری را در سال ۱۴۰۲ داشته است. آنطور که محمد رضوانیفر اعلام کرده، ارزش واردات تراکتور در سال گذشته با ۹۳درصد رشد همراه بوده و واردات قطعات منفصله نیز رشدی معادل ۷۸درصد از نظر ارزشی داشته است.