مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو ضمن تاکید بر حمایت از فعالیتهای نوآورانه و دانشبنیان، رسالت کمیته راهبری و ساماندهی استفاده از ظرفیتهای نخبگی و دانشبنیانی را تسریع و نظارت بر فرآیند اجرای پروژههای این حوزه دانست.
مديرعامل گروه خودروسازي سايپا گفت: 97 درصد خودروهاي كه توليد مي شود به صورت مستقيم به واحد فروش تحويل داده مي شود، اين امر كمك خواهد كرد كه ضمن افزايش عرضه خودرو به بازار و حذف دلالان و واسطه ها، كيفيت خودروها ارتقاء پیدا كند.
شرکتهای خودروساز این روزها در کنار قیمتگذاری دستوری با چالشهای دیگری همچون تعهدات معوق یا تولید محصولات ناقص دست و پنجه نرم میکنند. طی هفته جاری مجید باقری خوزانی، قائممقام مدیرعامل در امور فروش شرکت خودروسازی سایپا میهمان شبکه اینترنتی «اکو ایران» بود و به تشریح این چالشها پرداخت.
نگاهی به روند قیمت خودرو طی هفتههای اخیر نشان میدهد که از اواخر آبان موج جدیدی از گرانی وارد این بازار شده از خودروهای داخلی گرفته تا وارداتیها دستخوش تحول قیمتی شدهاند.
ورود دستگاه قضا به زنجیره خودروسازی با گشایش پرونده برای یکی از دو قطعهساز بزرگ کشور، به نوعی تکمیل شد. به این ترتیب به نظر میرسد برخی خودروسازان و قطعهسازان که سالها در حاشیه امن قرار داشتند حالا باید پاسخگوی تخلفاتی باشند که به نام مشتریان اما به کام شرکت تابعه خود انجام دادهاند.
چالشهایی که در بخش پیشفروش خودروها متوجه وزارت صمت شده، مسوولان این وزارتخانه را به فکر راهاندازی سامانهای برای رصد پیشفروش خودروها انداخته است.بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، خودروسازان و واردکنندگان باید پیش از پیشفروش محصولات خود، مجوزهای لازم را از وزارت صمت اخذ کنند.
با اعلام گروه خودروسازی سایپا مبنیبر اجرای پویش ملی بومیسازی قطعات محصولات این گروه، چند گام مهم نظیر راهاندازی نمایشگاه دائمی قطعات پیشرفته در شرکت سازهگستر سایپا، برگزاری همایش قطعهسازان و صنعتگران و حضور در نمایشگاه بینالمللی فناوری اینوتکس۲۰۱۹ توسط این گروه برداشته شد.
هرچند به گفته خودروسازان، آزادسازی قیمت خودرو با دستور وزارت صنعت و با هدف تنظیم بازار صورت گرفته ولی برخی کارشناسان معتقدند اصولا بازار شفافی برای خودرو وجود ندارد و به همین دلیل این نوع قیمتگذاری، اصالتی ندارد.
سید مهرداد حسینی، مهندس برق (کنترل) و متخصص در زمینه سیستمهای کمک راننده پیشرفته خودرو معتقد است این گونه سیستمها به طور مؤثر باعث کاهش تعداد تصادفات و افزایش ایمنی خودرو و سرنشینان آن میشود.
به قول مولانا «بند اندر پای نیست در جان و دل است. مشکل اندر مشکل اندر مشکل است.» مهمترین موانع موجود بیشتر«فکری» است. باید در نگرش ما تغییر ایجاد شود. برخی پارادایمها باید عوض شود. با نگاههای معمولی و سنتی نمیشود کار را پیش برد.
محمد رضا سروش گفت: بنده تنها 3 ماه مدیر عامل سایپا بودم، انتظار نداشته باشید که تمامی مسئولیت مشکلات سایپا را گردن بگیرم! باید کسانی که 40 سال است برای صنعت خودرو تصمیم می گیرند پاسخگوی این وضعیت باشند.
از چهارمحال و بختیاری شهر اردل و روستای رستم آباد به نمایشگاه خودرو آمده بود، خیلی آرام در غرفه ها قدم می زد و اغلب به بیرون از غرفه راهنمایی اش می کردند. اما کسی نمی دانست او خود یک تنه متخصص است!
با توجه به ماهیت تحریمهای آمریکا، باید حتی از سرمایهگذاری برای ساخت داخل قطعات و محصولاتی که از آن پشتیبانی نمیشود نیز خودداری شود. باید صنعت خودروسازی در مقابله با توفان ناشی از تحریمها سر خود را پایین نگه دارد تا از آن عبور کند، زیرا حجم اقتصاد ایران در حال کوچکشدن است.
رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در حالی که ایران خودرو قیمت ۴ خودرو را افزایش داده است، گفت: اجازه افزایش قیمت در اختیار خودروسازها نیست، اما به دنبال این افزایش قیمت، بازار را رصد و سپس واکنش نشان میدهیم.