در شرایطیکه وزیر صمت از وجود ۵۰هزار خودرو در گمرکات کشور خبر میدهد، ورود قطرهچکانی خودروهای خارجی به کشور، جز التهاب بازار نتیجه دیگری نداشته است. با این حال به نظر میرسد با وجود چشمانتظاری ثبتنام کنندگان، اراده محکمی برای ترخیص این خودروها وجود ندارد.
سال ۱۴۰۲ که قرار بود سال اوجگیری واردات خودرو به کشور (پس از لغو ممنوعیت پنجساله) باشد، تبدیل به ضعیفترین دوره واردات شد تا یکی از پروژههای بزرگ سیاستگذار خودرو تقریبا ناکام بماند.واردات خودرو در خرداد ۹۷ و پس از آنکه دولت آمریکا توافق هستهای و برجام را نقض کرد و تحریمهایی سنگین علیه ایران در نظر گرفت
رئیس سازمان توسعه تجارت در نامهای خطاب به مدیران شرکتهای واردکننده خودرو خواسته است بمنظور برآورد سقف ارزی واردات خودرو در سال جاری، تا نهم فروردین ماه، اطلاعات لازم را به این سازمان (سازمان توسعه تجارت) اعلام کنند تا جمعبندی و برآورد نیاز ارزی واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ صورت گیرد؛ ضمن اینکه سابقه واردات در سال ١۴٠٢ لحاظ خواهد شد.
سال ۱۴۰۲ که طبق وعدههای سیاستگذار قرار بود با واردات حداقل ۲۰۰هزار دستگاه خودرو به پایان برسد، چند روز دیگر تمام خواهد شد؛ بااینحال آمار خودروهای واردشده به کشور حتی به یکپنجم عدد وعدهدادهشده نمیرسد.
مرحله جدید ثبتنام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه که هم متقاضیان عمومی و هم جانبازان را در بر میگیرد، از دوشنبه آغاز شده و تا پنجشنبه ۲۴اسفند ادامه خواهد داشت.
خودرو و نیرومحرکه طی ۱۰ماه۱۴۰۲ با ثبت ارزش وارداتی ۸میلیارد و ۱۳۴میلیون دلار صدرنشین واردات کالاهای صنعتی به کشور بوده است. این در شرایطی است که سهمیه ارزی واردات خودرو ۱۲۰میلیون دلار معادل یکونیم درصد کل ارز تخصیصی به این حوزه است.
مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت گفت: از آنجا که چین خودروهای برقی را با کیفیت مطلوب و قیمتهای رقابتی تولید کرده، بیشتر خودروهای برقی که به ایران وارد میشود محصول این کشور است، اما واردات از کشورهای اروپایی هم صورت میگیرد.
با وجود گذشت حدودا هفت ماه و نیم از تصویب لایحه واردات خودروهای دستدوم، همچنان خبری از آییننامه اجرایی آن نیست؛ این در حالی است که ابلاغ این آییننامه میتواند اثر کاهشی بر منحنی قیمت خودرو در بازار بگذارد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز گذشته خود در ادامه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مجوز واردات انواع خودروهای نو و کارکرده برقی به کشور را صادر کردند.
واردات یا تولید خودروهای برقی، اگرچه هنوز به طور جدی کلید نخورده اما اکنون به عنوان حلال تمام مشکلات شناخته شده است؛ بهطوریکه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، خودروهای برقی را حلال مشکلات آلودگی هوا خوانده، حال آنکه وزیر صمت و بسیاری دیگر از مسوولان صنعتی تحقق آرزوی برقیها را حلال مشکلات صنعت خودروی کشور میدانند. حالا کاهش مصرف سوخت (بنزین) را هم باید به لیست مشکلگشای برقیها افزود.
واردات خودروهای کارکرده که با تصویب لایحه دو فوریتی در پایان فروردین ماه امسال رنگوبوی جدی شدن بر خود گرفت تا کمک کننده به تعادل بازار خودروی کشور باشد؛ اما حال پس از گذشت هشت ماه از آن، در حالیکه طی دو هفته اخیر، طی چند نویت مقامات دولتی نظیر وزیر صمت و سخنگوی هیئت دولت، اعلام کردهاند، نهایی شده و ابلاغ میشود، هنوز خبری از ابلاغ آییننامه نیست.
روز گذشته دو مصوبه خودرویی از سوی هیات دولت منتشر شد. اولین مصوبه مربوط به انتشار آییننامه ثانویه خودروهای وارداتی صفر بود و در دومین مصوبه نیز سود بازرگانی محصولات برقی اعلام شد.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: آقای علیآبادی هم توجه ویژهای به افزایش تولید خودرو داشته است و هم نسبت به واردات خودرو گام برداشته است اما روند واردات خودرو همچنان از نگاه قانونگذار قابل قبول نیست.
کفه واردات در تجارت خارجی خودرو سنگینتر از همیشه است. هرچند ورود خودروهای خارجی (به صورت CBU یا کامل) بر وزن این کفه تاثیری نداشته، بااینحال واردات قطعات نقش مهمی در این زمینه ایفا میکند.
وزیر صمت روز گذشته برای پاسخ به سوال نمایندگان در مورد تعلل در واردات خودرو در صحن مجلس حاضر شد؛ جلسهای که عباس علیآبادی در آن به طور تلویحی تهدید به استیضاح شد.