Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

آریو یا زوتی، مسئله این است!

دوشنبه | ۱۳۹۸/۰۱/۱۹ - ۱۰:۵۶ | کد خبر: CP- ۱۰۴۰۰ | سرویس: مقایسه خودروها
کارپرس:
برای خرید آریو باید درنظر داشته باشیم که در مقایسه با رقبای خود کمی ضعیف تر عمل می‌کند بطور مثال با وجود قدرت 112 اسب بخاری، این خودرو در مقابل پرشیا و یا برلیانس شتاب کمتری دارد!
به گزارش کارپرس، از این جهت باید آریو اتومات را یک خودروی مشارکتی بدانیم چون این خودرو تقلیدی از زوتی z۳۰۰ بوده و خود زوتی هم از روی آلیون تویوتا ساخته شده است. برای همین هم نظرات مختلف و گاه متضادی درباره ایده‌پردازی ژاپنی، اسمبل چین و مونتاژ ایرانی وجود دارد چرا که نه تماماً ژاپنی است و نه کاملاً ایرانی؛ همچنین به ازای هر تقلید چند آپشن هم از آن کم شده است.

نسخه ایرانی چه کم از نسخه ژاپنی دارد؟

آریو اتوماتیک در سه کلاس فروخته می‌شود: الگانت، اتوماتیک و دنده‌ای. نسخه‌های ایرانی با دو موتور ۱.۵ و ۱.۶ لیتری عرضه می‌شوند اما زوتی ژاپنی فقط با موتوری ۱.۶ لیتری به بازار ما صادر می‌شد.

یکی دیگر از چیزهایی که در زوتی به کار گذاشته شده بود اما در آریو حذف شد آپشن‌های نسخه رویال خودروی چینی بود. با خرید آریو دیگری خبری از سانروف برقی و تهویه مطبوع نیست.

یکی دیگر از کمبودهای آریو را باید در قسمت ایربگ بدانیم. زوتی علاوه بر ایربگ سرنشینان جلو، چهار ایربگ جانبی و پرده‌ای هم برای خودرو تعبیه کرده اما آریو برای ضربه‌های عقب و جانبی هیچ محافظی ندارد.

همچنین اگر نگاهی به فرمان دو خودرو بیاندازیم شاهد غیبت دکمه‌های کنترل صدا و ضبط در فرمان آریو می‌شویم. تهویه اتوماتیک آپشن مهم دیگری است که در آریو خبری از آن نیست. علاوه بر این صندلی این خودروی ایرانی را باید با اهرم دستی تغییر داد اما در زوتی تغییر صندلی برقی است.

به غیر از موارد بالا سیستم صوتی زوتی تقریباً حرفه‌ای‌تر از آریو است و کروز کنترل آن هم برتری دیگری به این خودروی می‌دهد.

در پایان نیز در طراحی‌های خارجی هم روی آریو یک چراغ ال-ای-دی و یک دوربین کوچک بر سپر پشت خودرو نصب شده که مناسب دنده عقب و پارک کردن است.

آریو چه چیزی اضافه‌تر از زوتی دارد؟

یک مانیتور ابتدایی هفت اینچی وسط داشبورد تعبیه شده که به گفته خیلی از راننده‌ها خیلی وقت‌ها درست کار نمی‌کند و بیشتر جنبه تزئینی دارد اما با این حال همین مانیتور در زوتی نصب نشده است.

آریو بخریم؟

برای خرید آریو سایپا باید به دو جنبه فکر کنید: یکی اینکه آریو بخرید یا زوتی و دوم اینکه آریو بخرید یا یکی دیگر از رقبای این خودرو؟

واقعیت این است که اگر از یک پراید به سمت خرید آریو اتومات حرکت کنیم احتمالاً بیشتر متوجه ویژگی‌های مثبت آریو خواهیم بود. در مقایسه با پراید سواری و هندلینگ خودرو بسیار نرم است و شتاب بالایی دارد. موتور ۱.۵ لیتری این خودرو از پس تولید ۱۱۲ اسب بخار برمی‌آید. با این حال اگر آریو را با برلیانس یا پرشیا مقایسه کنیم شاهد شکست این خودرو در برابر رقبایش خواهیم بود.

اما اگر از شکل و موتور آریو خوشتان آمده و مشکلی با خرید خودروی دست دوم ندارید زوتی آپشن‌های بیشتری به مشتری می‌دهد و در عین حال لوازم یدکی آن به اندازه آریو در بازار موجود است. با این تفاوت که زوتی نهایتاً تا سال ۱۳۹۳ به بازار وارد شده و نمونه صفر آن در بازار پیدا نمی‌شود. بدون در نظر گرفتن این دو نکته باید گفت که موتور هر دو خودرو مشابه و از شرایط مشابهی در شتاب و سرعت برخوردارند.



منبع: ایسنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

آریو یا زوتی، مسئله این است!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است