جستجو در اخبار

تهران، کاشان، چانگان!

تست و بررسی فنی چانگان CS۳۵ در سایپا کاشان + تصاویر

یکشنبه | ۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۰۱:۰۳ | کد خبر : CP- ۳۰۸ | سرویس : تست و بررسی خودرو
کارپرس
گویا رفاقت ما ایرانی ها با چینی ها فقط به رفاقت دولت ها ختم نمی شود! در کنار هزار مدل کالای چینی که بازار ایران را محاصره کرده اند، استقبال رانندگان ایرانی از خودروهای چینی نشان می دهد دوستی ما با چین، دوستی ملت هاست!

کارپرس / امیر حسین کریمی؛  نه اشتباه نکنید، قرار نیست در این مقاله به کیفیت دوستی ملت ها بپردازیم، ما فقط قرار است کمی به اقبال خودروهای چینی در بازار ایران اشاره و بشکل ویژه تری به بررسی محصول مشترک و البته جدید سایپا و کمپانی چانگان بپردازیم. 

البته یک ویژه گی قابل اشاره ای در این موضوع وجود دارد و آن اینکه به نظر می رسد اقبال خودروهای چینی در ایران از آنچه که هست بیشتر هم خواهد شد چرا که دو قطب بزرگ خودروسازی کشور یعنی سایپا و ایران خودرو نیز توجه ویژه ای به این خودروهای چشم بادامی نشان داده اند تا آنجا که سایپا سایت کاشان و ایران خودرو نیز سایت خراسان خود را برای مونتاژ و البته داخلی سازی ( در سطح CKD ) خودروهای چینی آماده کرده اند و بعید است این دو خودرو ساز ایرانی بی گدار به آب زده باشند!

 تست و بررسی فنی چانگان CS35 در سایپا کاشان + تصاویر

 

 و اما چانگان ...

 اجازه دهید ابتدا چند خطی را به معرفی کوتاه از کمپانی چانگان بپردازیم.

چانگان جزو 4 خودرو ساز بزرگ کشور چین محسوب میشود که در سال 1862 تاسیس و در سال 1950 فعالیت خودرو سازی خودش را با مونتاژ مدل هایی از جیپ آغاز کرد و تا اواخر دهه 80 انواع مینی ون و کامیونت ها را به سبد محصولاتش اضافه کرد. همانند باقی کمپانی های خودرو ساز چینی ، چانگان نیز با خودروسازهای مطرح دنیا وارد قرداد های همکاری شد و هم اکنون با فورد ، سوزوکی و پژو- سیتروئن دارای سرمایه گذاری مشترک است.


چانگان در ایران
حال به سراغ تصمیم سایپا جهت همکاری با چانگان میرویم.

در سال گذشته سایپا 2 محصول از این خودروساز ، یعنی چانگان Eado  و چانگان CS35 را به صورت CBU  (وارداتی) به بازار عرضه کرد و با در نظر گرفتن بازخورد بازار در سال جاری تصمیم به مونتاژ مدل CS35  در سایپا کاشان گرفته است . به همین منظور برنامه ای برای معرفی این محصول در سایپا کاشان ترتیب داد و از خبرنگاران و اصحاب رسانه جهت تست و بررسی این مدل در مرکز تست جاده ای سایپا کاشان دعوت به عمل آورد.


چانگان CS35 ، مهمان جدید طبقه کراس اور ها

همانطور که میدانیم محبوبیت خودرو های کراس اور یا به اصطلاح شاسی بلند در ایران روز به روز در حال افزایش است. به همین منظور تولید کنندگان و وارد کنندگان خودرو در ایران جهت پاسخ به نیاز بازار به سراغ چینی های ارزان قیمت رفته اند. چانگان CS35  نیز یک کراس اور کوچک شهریست که دارای پلتفرم مشترک با خودروی سدان چانگان Eado  است.

CS35 در سال گذشته با برچسب قیمتی حدود 84 میلیون تومان وارد بازار شد و اکنون با  تصمیم سایپا مبین بر مونتاژ این خودرو، قیمت نمونه ی مونتاژ داخل 64 میلیون تومان اعلام شده که با 2 میلیون تخفیف قرار است با قیمت 62 میلیون تومان تخفیف به دست مشتری برسد. با توجه به برچسب قیمت جدید این سوال مطرح میشود که آیا ممکن است چانگان CS35 عرصه را برای رقبای فعلی موجود در بازار تنگ کند؟ برای پاسخ به این سوال به بررسی مشخصات این کراس اور کوچک میپردازیم.


نمای خارجی

در اولین نگاه به چانگان هر بیننده ای متوجه میشود که با یک خودرو ساز چینی طرف است! به عبارتی خودرو های چینی هم حالا برای خود صاحب سبک خاصی از طراحی شده اند! اما اجازه دهید عمیق تر نگاه کنیم.

تست و بررسی فنی چانگان CS35 در سایپا کاشان + تصاویر

از نمای رو برو اولین چیزی که جلب توجه می کند جلو پنجره بزرگ و چراغ هایی با طراحی آشناست که هرچند کمی تکراری به نظر میرسند اما به عبارت عامیانه هرگز توی ذوق نمیزنند. بعد از جلو پنجره و چراغ ها، طراحی سپر با قرارگیری یک جفت چراغ مه شکن و یک جفت دی لایت در نمونه های مونتاژ داخل خودنمایی می کنند. و اگر کمی قد علم کنیم قوس های اطراف درب موتور و برآمدگی های روی آن نیز به چشم می آیند. قضاوت در مورد زیبایی یا زشتی آن را به عهده بیننده می گذاریم اما از لحاظ تکنیکی ضعف طراحی خاصی در قسمت جلوی چانگان به چشم نمیخورد.

در قسمت کناری هم شاهد قوس و برآمدگی گلگیرهای جلو و عقب و همچنین خطی که از درب جلو تا چراغ عقب کشیده شده اند هستیم. برآمدگی گلگیر ها، رینگ های 17 اینچی، خطوط بدنه، طراحی شیشه های جانبی و پایه های باربند سعی داشته اند تا نمای کناری چانگان را به یک خودروی کراس اور شبیه کنند.

تست و بررسی فنی چانگان CS35 در سایپا کاشان + تصاویر

در نمای عقب نیز شاهد سپر برجسته و دیفیوزر به رنگ نقره ای، سر اگزوز دایره ای کوچک، چراغ های مه شکن عقب قرار گرفته روی سپر،  برف پاک کن شیشه عقب و چراغ سوم ترمز که بر روی یک اسپویلر کوچک قرار گرفته است هستیم.

نمای داخلی

حال به داخل خودرو میرویم، درب راننده را باز می کنیم و بر روی صندلی راننده مینشینیم. اولین نکته جالب توجه دید خوب راننده به اطراف است که از مزیت های خودرو های کراس اور شهری است. تنظیم صندلی ها و تنظیم ارتفاع  فرمان  به صورت دستی صورت میگیرد. صندلی ها و روکش دور فرمان از نوع چرم با کیفیت قابل قبولی هستند. جهت تنظیم آینه های جانبی و تنظیم ارتفاع چراغ باید از کلید های نصب شده در سمت چپ فرمان استفاده کنیم. همچنین ارگونومی دسترسی به سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی نیز مناسب است. به علاوه میتوان سیستم صوتی خودرو را با استفاده از کلید های قرار گرفته بر روی فرمان نیز کنترل کرد. کروز کنترل نیز با استفاده از دکمه های قرار گرفته روی فرمان قابل فعال سازی و کنترل است.

تست و بررسی فنی چانگان CS35 در سایپا کاشان + تصاویر

اما نقطه ضعف مشترکی که در طراحی داخل  اکثر خودروهای چینی  مشهود است در این خودرو نیز دیده می شود و آن  کیفیت و جنس مواد به کار رفته در طراحی داشبورد و قسمتی از رو دری هاست که از پلاستیک بسیار سخت ساخته شده اند.

مشخصات فنی

چانگان CS35 از یک پیشرانه 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ با حجم 1600 سی سی و توان تولید حداکثر 123 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و گشتاور 16 نیوتن متر در دور موتور 4000 دور بر دقیقه برخوردار است. با توجه به کلاس خودرو و روی کاغذ این موتور کمی ضعیف خواهد بود.  اما با نگاهی منطقی میتوان به این نتیجه رسید که برای یک کراس اور شهری کوچک با مصرف خانوادگی و وزن خالص 1270 کیلو گرم موتوری مناسب به نظر میرسد.

تست و بررسی فنی چانگان CS35 در سایپا کاشان + تصاویر 

وظیفه انتقال این قدرت به عهده یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک و یا یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو است . که البته در حال حاظر تنها نمونه اتوماتیک آن درایران تولید خواهد شد.

مصرف سوخت در مدل اتوماتیک 7 لیتر در هر 100 کیلومتر و در مدل دستی 6/6 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است ام هنوز اطلاعات دقیقی از شتاب آن در دسترس نیست و به توجه به شرایط تست و کمبود زمان ما نیز نتوانستیم شتابگیری دقیقی روی این خودرو انجام دهیم!

چانگان Cs35 دارای سیستم فرمان الکتریکی بوده که نوید بخش عملکردی دقیق و مناسب در شهر های شلوغ است. سیستم تعلیق CS35 در جلو از نوع مک فرسون و در عقب ازنوع Trailing Arm  است . همچنین ترمز های چانگان در چرخهای جلو دیسکی خنک شونده و در عقب نیز دیسکی هستند .

 

امکانات رفاهی و ایمنی

شاید بتوان نقطه قوت چانگان و دیگر چینی های بازار را در این بخش جستجو کرد. چانگان CS35  جهت حفظ جان سرنشینان و افزایش ایمنی از ترمز های ABS با تکنولوژی EBD و BAS  برخوردار است. همچنین کیسه های هوای سرنشینان جلو و جانبی وظیفه افزایش ایمنی بعد از تصادفات را دارند.

تست و بررسی فنی چانگان CS35 در سایپا کاشان + تصاویر

از امکانات رفاهی آن میتوان به سانروف، کروز کنترل، کامپیوتر اطلاعات سفری، صندلی های چرمی، سنسور پارک عقب، هشدار دهنده بسته نبودن کمربند ایمنی، دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، آینه های تاشوی برقی، سیستم صوتی با ورودی AUX وUSB و مجهز به 6 بلندگو اشاره کرد. که البته کروز کنترل و سانروف و صندلی های چرم ، کیسه های هوای جانبی و آینه های تاشو برقی در مدل دنده دستی وجود ندارد.


آزمایش رانندگی

حال نوبت به آزمایش رانندگی در محل تست جاده ای کارخانه سایپا کاشان رسیده است.

وارد خودرو میشویم و دنده را در حالت D  میگذاریم و ترمز دستی را پایین قرار میدهیم و به آرامی حرکت را آغاز میکنیم. تا اینجای کار همه چیز عادی است متاسفانه به دلیل عدم وجود امکانات و شرایط مناسب امکان گرفتن شتاب صفر تا صد به صورت دقیق با این خودرو وجود نداشت، در هر صورت بعد از رسیدن به فضایی مناسب شروع به شتاب گیری کرده و منتظر تعویض دنده میشویم . در مسیر مستقیم و شتاب گیری پیوسته تعویض دنده به نرمی و با سرعت عمل قابل قبولی تعویض میشود. اما به پیچ اول میرسیم و جهت ورود به پیچ سرعت را کم میکنیم، در نقطه خروجی پیچ گاز را تخته کرده و جهت شتاب گیری مجدد به انتظار معکوس کشیدن مینشینیم اما این عمل کمی با تاخیر انجام میشود . حتی در حالت تیپ ترونیک نیز عمل معکوس کشیدن با محافظه کاری و تاخیر همراه است.

تست و بررسی فنی چانگان CS35 در سایپا کاشان + تصاویر

حال نوبت به تست ترمز ها میرسد بعد از شتاب گیری تا سرعت حدود 80 کیلومتر در محلی که مخصوصا برای بررسی ترمز ها خیس شده است اقدام به ترمزگیری شدید میکنیم. شاید بتوان عملکرد ترمز ها را در شرایط عادی خوب برآورد کرد اما گاهی در ترمزگیری های شدید در سطوح لغزنده عملکرد ABS چنگی به دل نمی زند!

برای بررسی سیستم تعلیق با سرعت حدود 30 کیلومتر بر ساعت از تپه مانند هایی که برای این منظور در نظر گرفته شده اند بالا و پایین میرویم . عملکرد ضربه گیر ها و سیستم تعلیق خارج از سطح انتظار ما بود و نسبتا عالی و بسیار قابل قبول ظاهر شد!

جهت بررسی هندلینگ وارد میدان با شعاع حدود 4 متر شدیم و اقدام به شتابگیری پیوسته کردیم. با توچه با ارتفاع نسبتا بالای چانگان کمی پرتاب شدن سرنشینان به جهت مخالف کاملا طبیعی به نظر میرسد اما تا سرعت حدود 60 کیلومتر حس فرار خودرو و یا خروج از کنترل به راننده دست نمیدهد. اما اگر کمی بر افزایش سرعت پا فشاری کنید خودرو تمابل به کم فرمانی دارد که البته امری کاملا طبیعی در یک کراس اور دیفرانسیل جلو است.

تست و بررسی فنی چانگان CS35 در سایپا کاشان + تصاویر

سپس عملکرد خودرو را در چاله ها و دست انداز های ریز بررسی کرده و بعد از گرفتن نمره قبولی به سراغ بررسی کشش چانگان در یک شیب 20 درصد رفتیم. در حالت عادی چانگان CS35  با 5 سرنشین  به راحتی از پس این شیب بر آمد . که البته به دلیل کوتاه بودن طول شیب نمیتوان در رابطه با کشش آن نظر قطعی داد.


نگاه منطقی

به هر حال چانگان CS35  با همه ی خوب و بدش یک خودروی چینی است که ممکن است به مزاج عشق ماشین ها خوش نیاید . اما اجازه دهید با نگاهی منطقی در مورد این خودروقضاوت کنیم!

ما در تست جاده ای کاملا بی رحمانه و به عبارتی اسپرت با این خودرو رانندگی کردیم، در صورتی که هیچ یک از مصرف کنندگان این خودرو هرگز این سبک رانندگی را با چنین خودرویی انجام نمیدهند. پس میتوان نتیجه گرفت که ضعف های شتاب گیری، تاخیر اندک در تعویض دنده به خصوص هنگام دنده معکوس و... در یک رانندگی شهری و مصارف خانوادگی به چشم نمی آیند . اما مساله ای که مطرح میشود این است که آیا این خودرو در دراز مدت و استفاده مداوم از استهلاک کم برخوردار است و یا همانند بعضی از هم وطنان خود از مشکلات عدیده ای در بخش های مختلف مانند گیربکس و دوام پیشرانه رنج میبرد؟ به منظور دستیابی به این مساله باید منتظر یک بررسی بلند مدت از این خودرو بمانیم و بازخورد خریداران را در دراز مدت بررسی کنیم.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که گروه سایپا می تواند همچون سایر شرکت های وطنی که سابقه ی مونتاژ و داخلی سازی خودروهای چینی را در کشور دارند، خود دست بکار شده و برخی مشکلات اساسی که از نظر چینی ها مشکل محسوب نمی شود، همچون کیفیت ساخت مواد داخلی و... را افزایش داده و دوام فروش این محصول را بر اساس سلایق رانندگان ایرانی، افزایش دهند.

کارپرس مایل است تست و بررسی دقیق تری روی این خودرو انجام دهد، البته اگر دوستان سایپایی همراهی بیشتری کرده و شرایط تست اختصاصی آن را برای کارشناسان ما فراهم آورند!

 

 

عکس: سروش پویان فر

با عضویت در کانال های کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی موبایل خود دریافت کنید.

 عضویت در کانال: تلگرام - اینستاگرام

برچسب ها :

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظرات ارسالی پس از بررسی و تائید نمایش داده خواهد شد
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

تست و بررسی فنی چانگان CS۳۵ در سایپا کاشان + تصاویر

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
×
دریافت برنامه موبایل پایگاه خبری کارپرس

اکنون برنامه ی موبایلی "خودروخبر" آماده ی دریافت است!
اخبار و تازه های صنعت خودرو ایران و جهان بصورت رایگان روی موبایل شما خواهد بود
جهت دریافت نسخه ی اندروید بارکد را با موبایل خود اسکن
و یا روی یکی از لینکهای زیر کلیک کنید

اکنون برنامه ی موبایلی "خودروخبر" آماده ی دریافت است!
اخبار و تازه های صنعت خودرو ایران و جهان بصورت رایگان روی موبایل شما خواهد بود
جهت دریافت نسخه اندروید یکی از لینکهای زیر را انتخاب کنید: