Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار

سرویس تحلیل و گزارش


نیم نگاه؛

کارپرس
در سال ۲۰۱۸ و سال ۲۰۱۹ بازار فروش خودروها با روند نزولی روبرو بوده است و تنها دو کمپانی خودروسازی هیوندایی و هوندا از این تغییرات در امان مانده اند. آیا حذف بازار مصرف آمریکایی در افت فروش این محصولات موثر بوده است؟

بانک مرکزی پیشنهاد داد:

کارپرس
تولید خودرو در شرایطی از بهمن‌ماه سال گذشته روند افزایشی به خود گرفت که در خردادماه امسال این روند متوقف شد. آنچه مشخص است رشد تولید در شرکت‌های خودروساز به‌واسطه تزریق تسهیلات چهار هزار میلیاردی به قطعه‌سازان کشور بوده تا تامین قطعه در خطوط تولید خودروسازان روان شود.

با موافقت شورای هماهنگی سران قوا؛

کارپرس
در شرایطی طبق سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت باید سهام خود را در بخش‌های مختلف واگذار کند که معاون سازمان خصوصی‌سازی کشور می‌گوید برای واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا، ابتدا باید تعریفی دقیق از «اهلیت» متقاضیان این سهام ارائه شود.

نیم نگاه؛

کارپرس
لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در شرایطی مراحل نهایی خود را طی می‌کند که با خروج نسبی سفته‌بازان، بازار خودرو روزهای آرامی را سپری می‌کند. این طرح توسط وزارت اقتصاد و با اوج‌گیری دلالی در بازارهایی همچون خودرو، سکه و ارز به‌طور جدی دنبال شد. حال بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی، ظاهرا این لایحه تکمیل شده و مراحل نهایی خود را برای تقدیم به مجلس طی می‌کند.

بررسی؛

کارپرس
آخرین گزارش مربوط به کیفیت خودرو در بهار ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر و طبق آن، یک محصول پنج ستاره دیگر نیز به جمع خودروهای داخلی اضافه شد. در این گزارش که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران آن را منتشر کرده، ۳۹ خودروی تولید و مونتاژ داخل مورد بررسی کیفی قرار گرفته و با توجه به سطح کیفیت‌شان، ستاره دریافت کرده‌اند.

بررسی؛

کارپرس
یکشنبه گذشته در شرایطی مهلت ترخیص خودروهای دپویی در گمرکات و مناطق ویژه اقتصادی به پایان رسید که به‌دلیل موانع بانکی و همچنین دست‌انداز سازمان ملی استاندارد از ۱۳ هزار خودرو تنها پنج هزار خودرو امکان ترخیص یافتند.

بررسی؛

کارپرس
همزمان با اعمال تحریم های آمریکا، تولید خودرو در کشور با افت قابل ملاحظه ای روبرو شد و شرکت های خودرو ساز با هدف انجام تعهدات خود ناگزیر به پیش بینی طرح های پیشنهادی برای خودروهایی شدند که قابلیت تولید نداشتند.

بررسی؛

کارپرس
تولید محصولات چینی در ایران‌خودرو و سایپا طی یک سالی که از نقض توافق هسته‌ای و برجام توسط آمریکا می‌گذرد، روندی نزولی داشته و احتمالا برخی از آنها فعلا جایی در سبد تولید این دو شرکت طی سال‌جاری نخواهند داشت. در باب این ماجرا دو سناریوی کلی مطرح است که یکی حاکی از افت مدیریت شده تولید خودروهای چینی است و دیگری بر چالش تامین قطعات و بی‌میلی چشم‌بادامی‌ها به ادامه همکاری با شرکت‌های ایرانی دلالت دارد.

نیم نگاه؛

کارپرس
مردم در حالی در انتظار واقعی شدن قیمت خودرو هستند که اجرایی شدن مصوبه مجلس درباره بازگشت دوباره قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت، منوط به تأیید شورای نگهبان است و در این میان، وزارت صنعت نیز به فکر تهیه دستورالعملی جدید افتاده است.

بررسی؛

کارپرس
تامین منابع مالی از مسیری کم‌هزینه، این روزها بسیاری از خودروسازان را به خود مشغول کرده است. شرکت‌های خودروساز همواره از مسیرهایی معمول، مانند دریافت تسهیلات مالی از سیستم بانکی کشور، استفاده از طرح‌های پیش‌فروش و فروش فوری و در مواقع ضروری نیز فروش اموال مازاد برای تامین نقدینگی موردنیاز خود بهره برده‌اند. مسیرهایی که این روزها هزینه سنگینی بر دوش خودروسازان قرار داده است.

بررسی؛

کارپرس
خودروسازان کشور با وجود منابع مختلف برای جذب نقدینگی، کماکان با مشکل مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، گویی هر قدر پول تزریق شود، باز هم «چاه ویل» خزانه آنها را پر نخواهد کرد.

بررسی؛

کارپرس
براساس اطلاعات شرکت‌های خودروساز در سایت کدال سازمان بورس، دو شرکت ایران خودرو و سایپا طی بهار ۹۸ در مجموع ۱۸۴ هزار و ۹۰۲ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند.

نیم نگاه؛

کارپرس
صورت‌های مالی ارائه شده به بورس نشان می‌دهد دو خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا) طی سال ۹۷ در مجموع حدود پنج هزار و ۱۷۲ میلیارد تومان زیان از ناحیه تولید متحمل شده‌اند. پیش‌تر نیز مشخص شده بود که زیان انباشته غول‌های جاده مخصوص در پایان سال ۹۷ به حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده و بدهی‌شان نیز از مرز ۵۷ هزار میلیارد تومان گذشته است.

بررسی؛

کارپرس
نیاز روزافزون برای خودروهای نوین نظیر محصولات برقی، متصل، خودران و اشتراکی، صنعت خودروی جهان را طی چند سال اخیر در آستانه یک انقلاب قرار داده است. این موضوع غول‌های خودروساز را به تکاپو واداشته است تا از روند تحولات عقب نمانند. از این رو برخی به ادغام با خودروسازان دیگر برای کاهش هزینه‌ها می‌اندیشند و برخی دیگر نیز سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را در زمینه «تحقیق و توسعه» خودروهای نوین انجام داده‌اند.

بررسی؛

کارپرس
در شرایطی که ثبت‌سفارش خودرو همچنان ممنوع است، شنیده می‌شود خودروسازان به‌دنبال اخذ مجوز موقت برای واردات محصول کامل (خودرو به‌صورت CBU) هستند تا از این مسیر تعهدات معوق خود را رفع کنند.

نیم نگاه؛

کارپرس
روز گذشته معاون امور صنایع وزیر صمت از تکمیل ۱۸۰ هزار خودرو دپو شده در پارکینگ خودروسازان، ظرف یک ماه و نیم آینده خبر داد.