Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
یک کارشناس خودرو:

چرخه تولید خودروسازان رو به زیان دهی است

شنبه | ۱۳۹۸/۰۴/۱۵ - ۰۷:۱۹ | کد خبر: CP- ۱۱۳۱۱ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
یک کارشناس خودرو با بیان اینکه مشکلات فعلی خودروسازان نتیجه اقدامات یا تصمیمات اشتباه یک نهاد نیست گفت:ناهماهنگی در ارگان‌های مرتبط با این صنعت از جمله وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک به وضعیت فعلی دامن زده و تا زمانی که همه نهاد‌ها در کنار هم قرار نگیرند وضعیت به همین شکل ادامه خواهد یافت.
به گزارش کارپرس، طبق آمار بانک مرکزی، نرخ ارز مورد استفاده زنجیره تامین ایران خودرو در سال گذشته 237 درصد افزایش داشته، درحالیکه طبق قیمت‌گذاری شورای رقابت متوسط افزایش بهای خودروهای این شرکت 7درصد بوده و از این رو زیان شکل گرفته این شرکت دور از انتظار نبوده است؛ در همین رابطه کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که اگر روند فعلی ادامه یابد خودروسازان در پایان سال 98 با زیان بیشتری مواجه خواهد شد.

اگر یکی از خودروسازان در این برهه دچار ضرر می‌شد می‌توانستیم موضوع را به عوامل درون شرکتی ربط دهیم اما دو خودروساز بزرگ در سال گذشته با زیان مواجه شدند و در نتیجه می توان دلیل را فراتر از عوامل درونی دانست، این یعنی عوامل بیرونی همچون افزایش نرخ ارز، کمبود نقدینگی و تحریم‌ها علاوه بر مشکلات داخلی تاثیر منفی گذاشته‌اند.

در این راستا امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، اصلی‌ترین علت ضرر و زیان خودروسازان را روش غلط قیمت‌گذاری دستوری می‌داند.

وی اظهار کرد: علی رغم اینکه انواع محاسبات اقتصادی نشان می‌داد که باید قیمت خودرو حتی در اوایل سال بیش از 20درصد افزایش می‌یافت با قیمت‌گذاری دستوری 7درصد افزایش دادند؛ همچنین در طول سال با بروز پارامترهای مختلف قیمت خودرو باید تا 70درصد هم گران می‌شد که باز هم تا مدت‌ها این مقدار ثابت ماند.

به گفته این تحلیلگر صنعت خودرو، همه کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که خودروسازان با این روند زیان‌ده شوند و در حقیقت در طول سال 97 خودروهایی که تولید شد به طور کل با ضرر همراه بود.

کاکایی با بیان این که چرخه تولید زیان‌‍‌ ده خودروسازی‌ها درحال تکرار است، افزود: از بهمن سال گذشته قرار شد قیمت خودرو بر اساس 5درصد زیر حاشیه بازار تعیین شود که این سیاست نیز هیچ‌گاه به درستی اجرا نشد، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که عملا خودروسازی‌ها نقشی در ضرر و زیان موجود نداشته‌اند.

این کارشناس خودرو ادامه داد: افزایش نرخ ارز و در پی آن قیمت قطعه، بدهی‌های بانکی و مطالبات معوق قطعه‌سازان همه بر اثر شرایط بیرونی رخ داده بودند و مواردی همچون حقوق و دستمزد نیروی انسانی منجر به این زیان نشده است.

او خاطرنشان کرد: راه حل‌هایی برای نجات این صنعت مانند داخلی‌سازی در پیش گرفته‌اند اما این موضوع در درازمدت منجر به کاهش تقریبی قیمت‌ها خواهد شد درحالیکه منشا این ضرر و زیان جای دیگری است و ما همیشه به جای حل مشکل صورت مسئله را پاک کرده‌ایم.

به گفته کاکایی، مشکلات فعلی نتیجه اقدامات یا تصمیمات اشتباه یک نهاد نیست بلکه ناهماهنگی در ارگان‌های مرتبط با این صنعت از جمله وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک به وضعیت فعلی دامن زده و تا زمانی که همه نهاد‌ها در کنار هم قرار نگیرند وضعیت به همین شکل ادامه خواهد یافت.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

چرخه تولید خودروسازان رو به زیان دهی است

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است